راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پرونده ویژه مسئولیت اجتماعی کسب‌وکارها در عصر تراکنش سی‌وچهارم / کدام اجتماع؟ کدام مسئولیت؟

مفهومی که این روزها بیش از همیشه در میان اکوسیستم کسب‌وکاری باب شده، «مسئولیت اجتماعی» است. مفهومی که بیشتر به نظر می‌رسد به لحاظ نظری تنها لقلقه زبان بعضی‌هاست و به لحاظ عملی گویی همان صدقه دادن است. در شماره سی‌وچهارم ماهنامه عصر تراکنش سعی کردیم مشخص کنیم که وقتی از مسئولیت اجتماعی صحبت می‌کنیم از چه می‌گوئیم؟ رضا قربانی، سردبیر ماهنامۀ عصر تراکنش در سرمقاله این شماره به همین موضوع اشاره کرده است و شرحی از پرونده مسئولیت اجتماعی در آخرین شماره ماهنامه داده است. قابل ذکر است که دبیری این پرونده بر عهدۀ امین شول سیرجانی، روزنامه‌نگار و پژوهشگر مسئولیت اجتماعی است.

ماهنامه عصر تراکنش امیر ناظمی

جز شرح مباحث نظری و استانداردهایی که در رابطه با مسئولیت اجتماعی (csr) در این پرونده طرح شده است، میزگردی دربارۀ کمپین نفس، با حضور سه تن از گردانندگان اصلی این کمپین (شهاب جوانمردی، فرزین فردیس و محمود کریمی) را می‌توانید مطالعه کنید. هم‌چنین امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات در گفت‌وگویی با عصر تراکنش از سختی کارِ کسب‌وکارها در این دوران گفته است و چگونگی توجه به مسئولیت اجتماعی در این شرایط.


علیه قرنطینه

اما در شب‌های کرونایی و قرنطینه که هم‌زمان شده بود با ورود راه پرداخت به ده‌سالگی ما هم بیکار ننشستیم و از ابتدای اردیبهشت ماه تلاش کردیم هر شب با یک مدیر کسب‌وکار و یا تحلیل‌گر حوزۀ فین‌تک گفت‌وگویی زنده در لایو اینستاگرام داشته باشیم. نام‌های زیادی در این گفت‌وگوها شرکت کردند و اگر می‌خواستیم همه را در ماهنامه پوشش دهیم از حجم یک شماره مجله هم بیشتر می‌شد. در این شماره خلاصه‌ای از گفت‌وگو با چند تن از این مدیران و تحلیل‌گران را بازتاب داده‌ایم. اگر مایل هستید که همۀ این گفت‌وگوها را مشاهده کنید می‌توانید به کانال راه پرداخت مراجعه کنید و یا به سایت بروید مشروح این گفت‌وگوها را مشاهده کنید.


فقدان همه چیز؛ از گمرگ الکترونیک تا کارت اعتباری

سمانه عابدی، روزنامه نگار اقتصادی در این شماره دو گزارش مهم دارد. یکی دربارۀ گمرگ ایران است که میان سنت و مدرنیته مانده است. نه کاملاً سنتی است و نه کاملا مدرن و البته حاصل جمع آن این شده که کارآمدی لازم را نداشته باشد. شاید وضعیت کرونایی کمک کند که ضرورت الکترونیک شدن گمرگ بیشتر حس شود.

دیگر گزارش عابدی دربازۀ فقدان توجه به کارت‌های اعتباری در ئظام بانکداری و پرداخت ایران است. این فقدان زمانی بیشتر احساس می‌شود که دولت می‌خواهد وام‌های کوچک و سریع مانند همان یک میلیون تومان بدهد. شهناز دیواندری در بخش تاریخ اقتصاد این شماره به سراغ برادران رضایی رفته است، برادرانی که از سیاست و اقتصاد دوران پهلوی دوم قله فتح نکرده نگذاشته بودند و در مقطعی هم بانک شهریار را تأسیس کردند.


تحول دیجتال کجا و ما کجا؟

در بخش جهان شماره سی‌وچهارم دو پرونده عمده داریم. تحول دیجیتال که در ایرانِ پیشاکرونا می‌رفت تا جایی برای خود باز کند در کشورهای توسعه یافته جهان به خاطره تبدیل شده است و دیگر از زوایای کلان‌تری به آن نگاه، نقد می‌کنند و در ادامه اصلاح. برای همین همیشه تنور این مفهوم در آن‌جا گرم است و حتی تا پیش از کرونا می‌توان گفت یکی از اصلی‌ترین مباحث‌شان بود.

در بخش جهان این شماره چند مقالۀ بسیار خواندنی و کاربردی از آخرین بحث و نظرها دربارۀ تحول دیجتال در جهان ترجمه کرده‌ایم. دریکی از مقالات گام به گام دیجتالی شدن یک شرکت با بررسی یک مورد واقعی توضیح داده شده است، در تحلیلی دیگری از نسبت دییجتالی شدن با کارمندان یک مجموعه گفته شده است و در مقاله دیگر درباره این که در دوران دیجیتالی شایستگی چگونه تعریف می‌شود. خواندن این پرونده درکی واقعی به ما می‌دهد تا ربط و نسبت خود را با تحول دیجیتال واقعی پیدا کنیم.

جز این در بخش جهان، تحلیل‌هایی هم دربارۀ استفاده دولت چین از ارزرمز خواهید دید. استفاده دولت چین از ارزرمز از این بابت مهم است که تا به حال هیچ دولتی در این ابعاد آن‌هم در مبادلات داخلی‌اش از ارزرمز استفاده نکرده بود و این می‌تواند نقطه عطفی برای این پدیده باشد؛ اما در بخش راهنما به سراغ زیمل، فیلسوف و اقتصاددان پر آوازه‌ای رفته‌ایم که عمیق‌ترین بحث‌ها دربارۀ پول با نام او گره خورده است.

در قسمت جدید جهان یعنی مجله‌گردی نگاهی به آخرین شماره‌های مجله‌های مهم اقتصادی دنیا و به‌خصوص حوزۀ فین‌تک کرده‌ایم و البته در این بخش نیم‌نگاهی هم به سریال پرطرفدار این روزها یعنی سرقت پول داشته‌ایم که سوال اساسی‌اش این است که چرا دولت حق انحصاری چاپ پول را دارد؟

عصر تراکنش را بخوانید و به دوستانتان معرفی کنید، پشیمان نمی‌شوید. اگر تا امروز مشترک ماهنامه عصر تراکنش نشده‌اید، می‌توانید اشتراک این نشریه را از راه پرداخت بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.