پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
بانک ملی ایران اطلاع رسانی گستردهای را درباره دستگاههای جدید خود با عنوان «خودگردان» آغاز کرده است و به نظر میرسد بانک ملی با سرمایهگذاری و انرژیای که روی این دستگاهها گذاشته است، قصد دارد به واسطه دستگاههای خودگردان، بخشی قابل توجهی از مراجعات را از گردن کارکنان شعب بردارد. از همین در آخرین روزهای اسفند روابط عمومی بانک ملی درباره این دستگاههای خودگردان بانکی ملی با مسعود خاتونی، عضو هیات مدیره این بانک گفتوگویی داشته است که بخشهایی از این این گفتوگو در ادامه امده است.
پیش از این دستگاههای CRS بانک رونمایی شده بود. آیا «خودگردان» همان دستگاه است؟
بله! به هر حال باید برای این دستگاه نامی فارسی انتخاب میشد و ما «خودگردان» را انتخاب کردیم. این دستگاه، خودش را اداره میکند، به این معنا که به پول گذاری نیازی ندارد. اسکناس دریافتی از مشتری را در خود ذخیره میکند و به مشتری بعدی که به اسکناس نیاز دارد، تحویل میدهد. خودگردان 24 ساعته فعال است و بسیاری از مشتریان را از مراجعه به شعبه بی نیاز میکند.
به طور کلی خودگردان بسیاری از خدمات بانکی را ارائه میدهد. نهتنها همه تراکنشهایی که با خودپرداز قابل انجام است، توسط خودگردان هم انجام میشود، بلکه خودگردان قابلیت دریافت و واریز پول به حساب افراد را هم دارد. حجم تعداد دستگاههای خودگردان بانک ملی با سایر بانکها قابل مقایسه نیست. هم اکنون یعنی در آخرین روزهای سال 98، تعداد 686 دستگاه خودگردان بانک ملی ایران در کشور فعال است و تا پایان فروردین ماه این تعداد به بیش از 800 دستگاه میرسد.
چرا بانک باید به سمت توسعه خودگردان برود؟
به طور کلی دستگاه خودگردان در چند سال اخیر با شیب فزایندهای در دنیا در حال نصب و راه اندازی است. امروز عملیات دریافت و پرداخت بانکی در بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی با همین دستگاه در حال انجام است.
بانکها دیگر تمایلی ندارند که پول نقد به داخل شعبه منتقل شود، چرا که اسکناس ناقل بیماری است. یکی از مأموریتهای عمده خودگران این است که پول را از چرخه شعب حذف و به دستگاه منتقل کند، بنابراین شعب بانکها خلوتتر خواهند شد. همچنین عملیات پولرسانی و پولگذاری در دستگاه حذف میشود.
به مرور، همه شعب اصلی بانک ملی ایران به جای خودپرداز، خودگردان خواهند داشت. همچنین مراکز خرید و پرجمعیت که گردش فیزیکی پول در آنها زیاد است به خودگردان مجهز خواهند شد. به طور طبیعی و در بلندمدت، خودگردانها جایگزین خودپردازها میشوند. الان هم در دنیا خودپردازها فقط با ثبت سفارش تولید میشوند و شرکتهای تولید کننده دستگاهها، عمدتاً خودگردان تولید میکنند.
این دستگاهها چقدر مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است؟
از ابتدای اسفند ماه تا کنون بیش از 600 هزار عملیات واریز روی دستگاههای خودگردان بانک ملی ایران انجام شده که بسیار قابل توجه است. حجم این عملیاتها بیش از 2300 میلیارد ریال بوده و در واقع این حجم از پول، به شعبه نرفته است.
همچنین طی ماه اسفند بیش از 500 هزار نفر از دستگاههای خودگردان بانک، پول دریافت کردهاند و در مجموع از ابتدای اسفند ماه تا کنون، بیش از یک میلیون و 50 هزار نفر بر روی این دستگاهها خدمت بانکی دریافت کردهاند.
اطلاعات ما نشان میدهد حداکثر خطا در دستگاههای خودگردان بانک طی دوره اخیر کمتر از یک درصد بوده است.