راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حکیمی: پرداخت آنی نداریم ولی سه سازمان پرداخت آنی دارند

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان اینکه شبکه الکترونیکی کشور به بلوغ رسیده گفت: در دهه جدید باید متناسب با نیازهای جدید متقاضیان، ابزارهای جدید طراحی و عرضه شود.

به گزارش فارس، ناصر حکیمی در نشست خبری صبح امروز پیرامون همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت، اظهار داشت: در سال 81 که برنامه‌ریزی برای توسعه بانکداری الکترونیک آغاز شد، تعداد کارت‌ها، زیرساخت‌های الکترونیکی بسیار محدود بود، به همین دلیل بانکداری الکترونیکی از نفوذ اجتماعی بسیار کمی برخوردار بود.

وی افزود: در یک دهه اخیر، فاصله ابزاری و کارکردی بانکداری الکترونیک که با کشورهای معیار وجود دارد، به سرعت کم شد و هم‌اکنون در مقایسه با این کشورها در سطح مطلوبی قرار داریم.

مدیرکل نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه شبکه پرداخت هم‌اکنون در شرایط بلوغ قرار گرفته است، گفت: اگر شرایط دهه گذشته را با حال حاضر مقایسه کنیم، تغییرات واقعاً قابل توجه است که البته مشکلاتی در دوران بلوغ وجود دارد که باید اصلاح شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون ملاحظه اصلی در مدیریت سیستم است و همچنین یکی از اهداف ما ایجاد ابزارهای جدید برای مدیریت و کنترل ترافیک شبکه است؛ بنابراین برنامه ما برای سال‌های آینده معرفی ابزارهای جدید است.

 

شاپرک عقبگرد نکرده است

حکیمی در واکنش به انتشار گزارشات برخی رسانه‌ها مبنی بر عقبگرد شبکه الکترونیکی با راه‌اندازی شاپرک گفت: عقبگردی در شاپرک اتفاق نیفتاده بلکه هدف از راه‌اندازی این شبکه، مدیریت سیستم بود، زیرا سرعت نقل و انتقال به سرعت در حال افزایش بود و این عامل موجب افزایش شدید ریسک شده بود. مدیرکل نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: شاپرک برای انتظام و اصلاح شبکه راه‌اندازی شد؛ به عنوان مثال اگر ماشینی با سرعت 240 کیلومتر ساخته شود، آیا راننده حتماً ‌باید با تمام سرعت رانندگی کند؟

وی با اشاره به شرایط دیگر کشورها در این زمینه ادامه داد: بسیاری از کشورهای پیشرفته، پرداخت‌ها را با زمانبندی انجام می‌دهند و به عنوان مثال ژاپن 72 ساعت، استرالیا 48 ساعت و متوسط نقل و انتقال در کشورهای جهان 48 ساعت است. به گفته وی: راه‌اندازی شاپرک نتیجه چندین سال بررسی و تحقیق بوده تا بتواند مخاطرات شبکه الکترونیک را کنترل کند. حکیمی با اشاره به طراحی‌های صورت گرفته در سال 82 برای توسعه شبکه الکترونیک افزود: آن طراحی برای آن مقطع خاص بود، اما هم اکنون نیاز به برنامه‌ریزی راهبردی برای دوران بلوغ هستیم.

 

سپام، یک استاندارد جدید برای ارتباط بین بانکی

وی گفت: راه‌اندازی سیستم زیرساخت پیام‌رسانی الکترونیکی مالی (سپام) در راستای تغییر نگاه بانک‌ها و محلیت بانکی و ایجاد یک استاندارد جدید برای ارتباط بین بانکی است که اولین نمونه آن در مصوبه شورای پولی و اعتبار برای راه‌اندازی گشایش اعتبارات اسناد ریالی بود.

مدیرکل نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تصریح کرد: این سامانه، زیرساختی را آماده می‌کند که اطمینان به ارسال‌کننده پیام برای رسیدن پیام به فرد موردنظر بدهد؛ به لحاظ اجرایی (سپام) امکان ترکیب سایر سامانه‌های اطلاعاتی و الکترونیکی را با یکدیگر فراهم می‌کند و امکان استفاده از آن در اعتبارسنجی مشتریان وجود دارد.

وی با اشاره به محور دیگر همایش گفت: سامانه پرداخت الکترونیکی سیار (سپاس) یکی دیگر از ابزارهای الکترونیکی در سیستم بانکی است که یکی از اثرات آن را می‌توان در تلفن همراه یا همراه‌بانک مشاهده کرد که البته اپراتورها، بانک‌ها و این سامانه با یکدیگر متصل خواهند شد؛ البته این طرح در مرحله اولیه است.

 

پرداخت آنی نداریم

حکیمی در مورد برنامه‌های آینده بانک مرکزی برای توسعه کیفی شبکه الکترونیکی اظهارداشت: ایجاد محصولات جدید برای پاسخ به تقاضا و نیازهای مشتریان در آینده و داشتن راهبرد فناوری است و به بانک‌ها وشرکت‌های فعال در این بخش بر ضرورت تدوین راهبرد مشخص در این زمینه تأکید شده است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر صحت برخی خبر‌ها مبنی بر آنی شدن پرداخت برای برخی مشاغل، افزود: خیر، چنین مسأله‌ای صحت ندارد، با توجه به اینکه تمامی کشورها، پرداخت آنی ندارند و همه مشاغل و افراد با وقفه وجه را واریز می‌کنند، بنابراین نمی‌توان برای عده خاصی پرداخت آنی را فراهم کرد.

مدیرکل نظام‌های پرداخت بانک مرکزی افزود: هم‌اکنون برای سه نهاد گمرک، سازمان دفاتر اسناد رسمی و دادگستری پرداخت آنی است زیرا آنها نتوانستند سیستم‌های خود را با این سامانه هماهنگ کنند که البته در چند ماه آینده حتماً این نهادها هم باید خود را با این مسأله تطبیق دهند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره کاهش تراکنش‌ها و استفاده کمتر پوز برای خرید گفت: اگر تراکنش کاهش یافته بود، باید خود را در اعداد وارقام شبکه نشان می‌داد اما میزان تراکنش افزایش یافته، زیرا در مهرماه میزان تراکنش از 226 به 240 میلیون تراکنش پوزی رسیده است، بنابراین حجم تراکنش‌ها کاهش نیافته و نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر شده است.

منبع: فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.