راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عاشورایی: قانون بانکداری اسلامی نیازمند اصلاح است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به وجود برخی مشکلات در نظام بانکی کشور، باید راه حلی برای اصلاح قانون بانکداری اسلامی ارایه شود.

ناصر عاشوری گفت: یکی از این مشکلات، قراردادهایی است که بانک ها در مشارکت ها دارند، زیرا این مشارکت ها واقعی نیستند.

عاشوری افزود: اگر بانک به عنوان یک طرف شریک در بخشی سرمایه گذاری می کند، باید در سود و زیان آن سهیم باشد ولی متاسفانه امروز بانک های ما یکجانبه قرارداد می بندند و فقط در سودها شریک هستند که این سود هم به صورت تصاعدی و ˈسود روی سودˈ است.

وی با بیان این که این قراردادهای یکجانبه غلط است، افزود: در چنین روندی کل سرمایه گذاری بانک به سمت این مشارکت ها می رود و از تولید غافل می ماند.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی، افزود: امروز بانک‌ها به جای این که به دنبال تولید بروند و سود کسب کنند، بیشتر به دنبال قراردادهای مشارکتی هستند تا وثیقه و ملک هایی را از شرکا بگیرند.

عاشوری با اشاره به این که این سیاست بانک‌ها بسیار غلط است، ادامه داد: بانک‌ها باید به دنبال سرمایه گذاری در بخش‌های صنعت و تولید باشند و از چنین قرار دادهای یک‌جانبه دست بردارند.

وی با بیان این که برای اصلاح قانون بانکداری اسلامی تاکنون طرح هایی به مجلس ارائه شده ولی نتوانسته راه حل مناسبی باشد، گفت: باید در این راستا طرحی به مجلس ارائه شود که یا بانک ها در قراردادهای مشارکتی حضور نداشته باشند یا مشارکت واقعی در سود و زیان داشته باشند.

منبع: مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.