راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

واردات بیش از ۱۵ میلیون موبایل در سال ۹۸ / کدام گوشی‌ها پرطرفدارترین مدل‌های موبایل در بازار ایران بودند؟

گزارش آمار روند واردات و مصرف موبایل طی ۱۲ ماه سال 13۹۸ نشان می‌دهد واردات موبایل از طریق رویه تجاری در سال ۹۸13 نسبت به سال قبل بیش از ۹۰ درصد رشد داشته است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، طی سال ۹۸ تعداد ۱۵ میلیون و ۳۸۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده که از این تعداد چیزی بالغ بر ۱۴ میلیون آن توسط مصرف‌کنندگان در شبکه ارتباطی تلفن همراه کشور فعال شده است.

بر اساس این گزارش در اسفند ماه سال ۹۸ تعداد ۱ میلیون و پانصد هزار دستگاه موبایل از طریق رویه تجاری و مسافری وارد کشور شد که ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه از آن در شبکه فعال است که این موضوع در واقع بیانگر میزان مصرف کشور در ماه پایانی سال ۹۸ است.

امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با اشاره به کاهش ۱۰ برابری واردات موبایل در فروردین ماه سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ گفت: «بررسی آمارها نشان می‌دهد که از ابتدای فروردین‌ماه امسال تا ۲۰ اردیبهشت تنها ۷۰۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده که دلیل آن نیز محدودیت‌هایی است که شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده است. در حالی که مصرف کشور ماهانه چیزی حدود ۱ میلیون و دویست هزاردستگاه است. لازم به توضیح است که تخصیص ارز مورد نیاز شرکت‌ها برای واردات موبایل در اسفندماه سال ۹۸ باطل شده است که یکی از دلایل کاهش شدید واردات در یک ماه اخیر را ‌می‌توان همین موضوع دانست.»

او افزود: «واردات مازادی که در سال ۹۸ داشته‌ایم در این برهه حساس به تأمین نیاز بازار کمک کرده است. البته از این موضوع نباید غافل شویم که تعطیلی فروشگاه‌های عرضه موبایل به دلیل رعایت پروتکل‌های حفظ فاصله اجتماعی باعث شد که تقاضای بازار به شدت کاهش یابد. به همین خاطر تصور می‌شود عمده‌ی این تعداد موبایل فعال شده در ۲۰ روز نخست فروردین ۹۹ توسط فروشگاه‌های آنلاین عرضه شده است.»

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان موبایل بیشترین میزان واردات در سال ۹۸ در دی ماه آن سال صورت گرفته است. اسحاقی اظهار داشت: «در دی ماه سال ۹۸ تعداد ۱ میلیون ۸۰۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده است، در حالی که پر مصرف‌ترین ماه در سال ۹۸، بهمن بوده که در آن ماه بالغ بر ۱ و نیم میلیون دستگاه موبایل در شبکه ارتباطی کشور فعال شده است.»

طبق گزارش‌های دریافتی از سامانه همتا، همچنان سامسونگ با ۵۶ درصد، بیشترین سهم بازار موبایل کشور را در اختیار دارد. پس از سامسونگ محصولات نوکیا با ۱۷ درصد، هواوی با ۹ درصد، شیائومی با ۷ درصد، اپل با ۵ درصد و آنر با ۳ درصد رتبه‌های دوم تا ششم را به لحاظ سهم بازار به خود اختصاص داده‌اند. با بررسی روند مصرف و واردات برندها می‌توان دریافت که شیائومی طی یک سال گذشته رشد قابل توجهی در بازار ایران داشته است.

از سویی گوشی‌های سامسونگ مدل‌ گلکسی A۱۰، A۱۰s و A۵۰ و همچنین نوکیا ۱۰۶ds پر مصرف‌ترین مدل‌های موبایل در بازار ایران طی سال ۹۸ بوده‌اند. 

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل ضمن اشاره به کاهش چشمگیر واردات موبایل از طریق رویه مسافری طی ۶ ماه پایانی سال ۹۸ گفت: «واردات موبایل از طریق رویه مسافری بعد از اصلاح قوانین و حذف معافیت ۸۰ دلاری واردات مسافری در پاییز سال گذشته برای سودجویان از صرفه افتاد و در ۶ ماه پایانی سال شاهد کاهش واردات از طریق این رویه بودیم اما همچنان زور واردات رویه مسافری محصولات اپل به واردات رویه تجاری این برند می‌چربد. تا جایی که در اسفندماه ۹۸ از مجموع ۶۴هزارو ۹۵۰ دستگاه گوشی موبایل اپل وارد شده به کشور تنها ۱۱ هزارو ۲۰۰ دستگاه از آن از طریق رویه تجاری وارد کشور شده و ۵۳ هزارو ۷۵۰ دستگاه دیگر به صورت مسافری وارد و در سطح بازار توزیع شده است که قاعدتاً این تعداد گوشی موبایل فاقد خدمات پشتیبانی هستند.»

تعداد ۱ میلیون ۳۶۰ هزار دستگاه موبایل وارد شده به کشور در اسفند ماه سال ۹۸ عمدتاً مدل‌هایی باقیمت زیر ۳۰۰ دلار بوده‌اند و تنها ۱۴۰ هزار دستگاه موبایل وارد شده در اسفند ماه قیمتی بالاتر از ۳۰۰ دلار داشته‌اند.

منبع انجمن واردکنندگان موبایل
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.