راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرور رسانه‌ها و مهم‌ترین مطالب آنها در روز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۹۹

روزهای شلوغ و پر رفت‌وآمدی را پشت سر می‌گذاریم؛ صبح کلید وزارتخانه دست یک نفر است و شب فرد دیگری کلیددار می‌شود. به نظر می‌رسد استرس در شرایط فعلی به شدت بالا رفته و با نگاهی به آن چه که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته به خوبی رد استرس قابل مشاهده است؛ کلید هم گم شده!

در روزی که در جلسه ستاد تنظیم بازار از میزان افزایش قیمت محصولات دو خودروساز دولتی، روش‌های فروش خودرو، نحوه محاسبه قیمت‌ها در بازار و همچنین قیمت جدید چهار محصول پرتقاضا در کشور رونمایی شد، وزیر صمت عزل و بلافاصله سرپرست جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت هم معرفی شد! صبح این وزارتخانه وزیر داشت و وزیر هم روز پرکاری داشت؛ سرپرست هم خیلی سریع مشخص شد! نفر بغلی وزیر در همان روز پرکار!

برای این که بدانید بعضی از خبرها خودش به تنهایی یک متن طنز است بخشی از گزارش دنیای اقتصاد با عنوان «تحویل خودرو با بخت‌آزمایی» را بخوانید:

در روش فروش فوق‌العاده که تحویل سریع است، یک هفته سایت برای نام‌نویسی باز خواهد ماند. پس از اتمام مرحله ثبت‌نام و اخذ وجه، خودروها در بازه زمانی سه ماهه بدون سود مشارکت به مشتریان تحویل داده می‌شود. اما اگر تعداد متقاضیان در این فرآیند بیشتر از تعداد خودروهای قابل عرضه باشد، قرعه‌کشی انجام می‌شود.

دنیای اقتصاد در گزارش دیگری به «پشت صحنه برکنـاری وزیـر صمت» پرداخته و نوشته است:‌

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که دو عامل دلیل برکناری رحمانی بوده است. اولین دلیل که بسیاری به آن استناد کرده‌اند به آشفتگی بازار خودرو و عدم کنترل قیمت خودرو در بازار بازمی‌گردد؛ دلیلی که می‌توان گفت پوششی برای دلیل اصلی است. براساس شنیده‌ها عدم همراهی وزیر صنعت، معدن و تجارت در به نتیجه رسیدن طرح تفکیک و قرار گرفتن در جبهه مخالفان تجزیه صمت، عمده عاملی است که موجب شد تا حکم برکناری رحمانی از سوی رئیس‌جمهور زده شود.

بعد ازاین عزل مدرس خیابانی که معاون همین وزیر بودسرپرست شد و وزیر حالا دیگر سابق هم نامه‌ای به روحانی نوشت و گفت: «آقای واعظی با اینجانب تماس گرفتند و تهدید کردند در صورت رای نیاوردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شما برکنار خواهید شد.»

دانستن این که در این شرایط بحرانی دغدغه برخی از دولتمردان تفکیک یک وزارتخانه و قانع کردن نماینده‌های مجلس و چیزهایی مثل این است هم مفرح ذات است و هم ممد حیات!

دنیای اقتصاد امروز دو گزارش خوب دیگر هم دارد؛ یکی درباره کنسرسیوم ققنوس و دیگری درباره ورود و خروج منابع به بانک‌ها.

در کل با مرور مطبوعات و رسانه‌های چاپی کشور تصور می‌کنیم دولت هدایت مملکت را بر روی اتوپایلوت قرار داده است؛ در شرایطی که نیاز به ثبات مدیریتی وجود دارد شاهد اقدامات بی‌سابقه هستیم؛ برکناری وزیر صمت با این که باعث خوشحالی خیلی‌ها شده ولی حتی روزنامه سازندگی ارگان حزب سازندگی نزدیک به دولت هم از آن متعجب شده است.

هفت صبح در کنار پرداختن به غافلگیری ۵ عصر رئیس‌جمهور و موضوع شورای رقابت و تعیین دستوری قیمت خودرو و نارضایتی خودروسازها یک تیتر مهم دارد: «با فشار وزارت صمت و درخواست دادستانی قیمت مسکن هم از شیپور و دیوار و دیگر سایت‌های آگهی حذف شد». جالب نیست؟ روزهای قبل اعلام قیمت ماشین تخلف بود حالا اعلام قیمت مسکن هم تخلف است. همان‌طور که این روزنامه نوشته است: «این تاکتیک جواب نمی‌دهد آقایان!»

هفت صبح یک گزارش تاریخی از بازارهای سرمایه هم دارد: گزارش مقایسه‌ای از تغییرات ۱۰ ساله قیمت‌ها در بورس، طلا، سکه، ارز و مسکن و … . خلاصه این گزارش در تیتر بیان شده است: «پاداش صبر برای سرمایه‌گذاران جان سخت»

این روزها بار دیگر قیمت و بازارها در کانون توجه قرار گرفته و هفت صبح به این پرسش هم پرداخته است که چرا سکه در بورس گران‌تر از بازار است؟

بازار خودرو فعلا مهم‌ترین مسئله مملکت است و کیهان هم که معمولا به دنبال مافیا می‌گردد این بار تمرکز کرده بر روی دلالان و نوشته: بی‌تدبیری دولت در بازار خودرو ۳۰۰۰ میلیارد تومان به جیب دلالان ریخت.

و اما تنها روزنامه فناوری اطلاعات کشور چند خبر داخلی دارد و یک خبر خارجی معطوف به داخل از نظر ما تاسف‌برانگیز. آن طور که این روزنامه نوشته و دیروز هم در خبرها منتشر شده بود الکامپ امسال اواخر شهریور برگزار می‌شود. منتها خبر تاسف‌برانگیز یونیکورن شدن یک استارت‌آپ کانادایی است که بنیان‌گذاران آن ایرانی‌ هستند. جدای از لوس بودن بازی‌های ارزش‌گذاری که قبلا به اندازه کافی در راه پرداخت به آن پرداخته‌ایم این موضوع از دو منظر جالب است؛ یکی این که در روزهای گذشته متنی درباره این استارت‌آپ کانادایی مرتب منتشر می‌شود و بسیاری با ذوق و شوق از آن تعریف می‌کنند و واقعا معلوم نیست ربط چنین کسب‌وکاری به ما چیست، جز این که بنیان‌گذاران آن ایرانی بوده‌اند. منتها نکته دوم مهم‌تر است. کاری که این کسب‌وکار می‌کند چیست؟ خودشان می‌گویند پلتفرمی برای اپلای و تحصیل در کانادا، آمریکا و بریتانیا هستند. به همین دلیل برخی applyboard را با applyabroad اشتباه می‌گیرند.

در بین همه دانشجویان ایرانی که در سال‌های گذشته تلاش کردند از ایران مهاجرت کنند applyabroad یکی از بهترین منابع برای دانستن مسیر مهاجرت بود. applyboard هم تقریبا چنین کاری می‌کند ولی با سروشکلی زیباتر. در هر حال ماجرا از این قرار است که این کسب‌وکار کانادایی که توسط ۳ برادر ایرانی راه‌انداز شده توانسته در راند C جذب سرمایه ۱۰۰ میلیون دلار جذب سرمایه داشته باشد. این استارت‌آپ چه بخواهیم و چه نخواهیم کانادایی است و سهم ما از آن حسرت است؛ حتی اگر رسانه‌های ایرانی پرچم کانادا را از عکس بگذارند بیرون باز هم این کسب‌وکار ایرانی نمی‌شود!

‌حیف است اینجا به روزنامه آسیا هم اشاره نکنیم که زمانی سلطان جنگل بود و این روزها نه تنها آلزایمر گرفته بلکه در حال و هوای خودش است. به معرفی کادیلاک آمریکایی در وسط صفحه و مغازه بندرعباسی فروش طلا از طریق اینترنت در بالای صفحه توجه کنید! از نظر روزنامه آسیا مدرس خیابانی هم بدون رای اعتماد مجلس وزیر صمت شده است! ولی از حق نگذریم تیتر «برکناری سنگالی رحمانی» واقعا حق مطلب را ادا می‌کند. سنگال را همه یادشان هستند و گردش روزگار را ببین که چگونه دولتی که سال ها دولت پیش را مسخره می‌کرد انقدر ماند که همه آن ‌بازی‌ها را خودش هم انجام دهد. جالب نیست؟

روزنامه همشهری هم در صفحه اول خود سه موضوع ظاهرا مستقل را در کنار هم نشانده است که با اندکی تدبر زیبایی این هم‌نشینی و تدبیر پشت آن روشن می‌شود! ببینید:

روزنامه اقتصادی تعادل هم مهم‌ترین مسئله‌اش وزارت صمت بوده و از همین تریبون به آقای مدرس خیابانی سرپرست وزارت سلام فرستاده است. در وسط صفحه اول هم نوشته‌اند: «بورس محل تامین مالی است». از کرامات شیخ ما این بود که شیره خورد و گفت شیرین است! بورس محل تامین مالی است.

در رسانه‌های ایرانی شعر و شور و شاعری بیداد می‌کند؛ مثلا درباره ماجرای وزیر صمت ببینید روزنامه دنیای خودرو خوشحالی‌اش را چگونه نشان داده است:

روزنامه اقتصاد پویا هم تیتر جالبی علیه بانک‌ها دارد:

و اما روزنامه صبح اقتصاد در گزارشی به موضوع مصائب مهاجران افغان در ایران برای استفاده از خدمات مالی پرداخته و نوشته است: سردرگمی ۳ میلیون مهاجر در امور بانکی. اولین بار ماهنامه عصر تراکنش به موضوع مصائب افغان‌ها در دسترسی به خدمات مالی پرداخت و بعد از این که در خبرگزاری فارس این موضوع بازنشر شد بسیاری از رسانه‌ها هم به موضوع پرداختند.

روزنامه فرصت امروز در صفحه اول خود نوشته است که بیش از ۳۱۷ میلیون کارت بانکی تا پایان اسفندماه سال ۹۸ صادر شده است. این آمارها ایراد دارد و در برنامه زنده اینستاگرام راه پرداخت با حضور رضا قربانی و دکتر محمدرضا جمالی (دوشنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه) دلیل خطا بودن این آمارها توضیح داده شد که پیشنهاد می‌کنیم آن برنامه را تماشا کنید.

در میان خبرهای دیروز هم خبر مهمی گم شد که بوی انحصاری دیگر از آن می‌آید. در میان رسانه‌های اقتصادی تنها یکی دو رسانه مانند روزنامه تجارت در یک کادر کوچک در حد انتشار خبر به موضوع پرداخته‌اند:

این که چرا شورای عالی کانون صرافان خودش باید اپلیکیشنی برای خرید و فروش ارز راه بیندازد با چه منطقی قابل توجیه است؟ شما بوی انحصار استشمام نمی‌کنید؟ شهر شلوغ است و خبرهای این چنین در میان انبوه مطالب گم می‌شود. تا دیروز خرید و فروش ارز و سکه و طلا از طریق اینترنت تخلف نبود؟

و در پایان

ما تصور می‌کنیم مدیران و تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران نباید وقت‌شان را با انبوه مطالب رسانه‌های رسمی و غیر رسمی تلف کنند. مدیران باید بدانند مهم‌ترین جریان‌های رسانه‌ای روز چیست و در تصمیم‌گیری‌هایشان به آنها توجه داشته باشند. این دومین تلاش راه پرداخت برای ارائه گزیده مطبوعات است و امیدواریم بتوانیم در یک مسیر تکاملی مدام آن را بهبود دهیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.