راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دوئل کارگزاری مفید و آگاه ‌بر سر سهامداران تازه‌‌وارد

مفید و آگاه تنها گزینه‌هایی هستند که موقع درخواست کد بورسی در دفاتر پیشخوان پیش روی شما است. بارها کانون کشوری دفاتر پیشخوان خدمات دولت، به اعضایشان هشدار داده‌اند که معرفی کارگزاری به کسانی که می‌خواهند کد بورسی بگیرند، خلاف قانون است اما مشاهدات میدانی نتایج متفاوتی دارد

برخی دفاتر بدون اینکه از مشتری بپرسند، فرم‌های ثبت‌نام در کارگزاری مفید را پیش رویشان می‌گذارند. برخی دیگر هم نهایت لطفشان این است که به مشتری بگویند مفید یا آگاه؟ تعطیلی برخی شعب کارگزاری‌ها بر اثر کرونا انحصار این دو کارگزاری را بیشتر از قبل کرده است.

شرکت فرابورس در آخرین گزارش خود اعلام کرده، در فروردین‌ماه حدود ۱۹٫۸ درصد معاملات سهام فرابورس برعهده کارگزاری مفید و ۱۳ درصد آن برعهده کارگزاری آگاه بوده است. از آنجا که می‌توان با تقریب کمی این نتایج را به کل معاملات بورس و فرابورس تعمیم داد، می‌توانیم نتیجه بگیریم این دو کارگزاری به تنهایی ۳۲٫۸ درصد یعنی حدود یک سوم کل معاملات بازار سهام را برعهده دارند. بر اساس محاسبات کل ۱۰۸ کارگزاری فعال در بورس روی هم روزانه ۷۶ میلیارد تومان درآمد دارند که با این نسبت می‌توان گفت حدود ۲۵ میلیارد تومان درآمد روزانه این دو کارگزاری بزرگ است.

در این گزارش خدمات این دو کارگزاری را باهم مقایسه کرده‌ایم تا ببینیم کدام‌یک بیشتر هوای مشتریانشان را دارند؟

سامانه معاملات کدام کارگزاری بهتر است؟

مفید از سامانه آنلاین پلاس و آگاه از سامانه آساتریدر استفاده می‌کند. از آنجا که خیلی از کارگزاری‌ها سراغ آنلاین‌پلاس رفته‌اند، احتمالاً کار کردن با این سامانه برایتان راحت‌تر باشد. تجربه کاربری ما در استفاده از این دو سامانه معاملات نشان داد، راحت‌تر می‌توانیم از پس سامانه معاملات آنلاین‌پلاس بربیاییم.

کدام کارگزاری امکان معاملات با گوشی را فراهم کرده؟

هر دو کارگزاری مفید و آگاه سامانه‌ای برای تلفن همراه دارند که از طریق آن می‌توانید صرفاً با گوشی‌تان سهام خرید‌و‌فروش کنید. آگاه از همان سامانه آساتریدر برای معاملات تلفن همراه استفاده کرده است. این سامانه یک نسخه موبایل دارد که همان امکانات آساتریدر را روی گوشی فراهم کرده است. کارگزاری مفید در کنار آنلاین‌پلاس، از اپلیکیشن ایزی‌تریدر برای معاملات تلفن همراه استفاده می‌کند. این اپلیکیشن فضای کاربری کاملاً متفاوتی با سامانه آنلاین‌پلاس دارد و این مورد می‌تواند افراد تازه‌کار را برای استفاده همزمان از کامپیوتر و گوشی برای معاملات گیج کند.


کدام کارگزاری اختلال کمتری دارد؟


بزرگ‌ترین عیب کارگزاری‌های پرطرفدار، اختلال‌های وقت و بی‌وقت آن‌ها است. مفید و آگاه بیشترین تعداد مشتری را دارند و در زمان‌هایی که معاملات بازار اوج می‌گیرد، احتمال اختلال در آن‌ها بسیار بالا است. همین هفته گذشته در زمان کاهش نسبی شاخص کل و بازگشت قیمت‌ها، شاهد از دسترس خارج‌شدن سیستم معاملات آگاه بودیم. فردای آن روز سامانه آنلاین‌پلاس مفید سهامدارانش را اذیت کرد. با این حساب می‌توان گفت هر دو کارگزاری در این زمینه عملکرد غیرقابل قبولی دارند و اگر اختلال در سامانه معاملات شما را اذیت می‌کند، بهتر است سراغ بقیه کارگزاری‌ها بروید.


فرصت‌های سرمایه‌گذاری کدام کارگزاری بیشتر است؟


صندوق سرمایه‌گذاری هستی‌بخش آگاه یکی از نقاط قوت کارگزاری آگاه است. این صندوق یکی از پربازده‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی به‌حساب می‌آید. در طرف مقابل کارگزاری مفید مدیریت صندوق سرمایه‌گذاری حامی را برعهده دارد. کسانی که پولشان را به حساب کارگزاری مفید برای خرید‌و‌فروش سهام واریز می‌کنند، می‌توانند از فرصت سرمایه‌گذاری در صندوق حامی استفاده کنند. این مورد منحصر به کارگزاری مفید است. به عبارتی پول بیکار شما در حسابتان نزد کارگزاری مفید به صورت خودکار در صندوق حامی سرمایه‌گذاری شده و آخر ماه سود روزشمار به آن تعلق می‌گیرد. نرخ این سود بین ۲۰ تا ۲۵ درصد سالانه است.

کدام کارگزاری راحت‌تر اعتبار می‌دهد؟

تخصیص اعتبار دو کارگزاری مفید و آگاه کاملاً به صورت سیستمی است. مفید از سامانه پلکان و آگاه از سامانه باشگاه آگاه برای ارزیابی فعالیت کاربرانش استفاده می‌کند. هر سهامدار با خرید‌و‌فروش سهام و بالابردن ارزش تراکنش خود در سامانه‌های پلکان و باشگاه آگاه امتیاز کسب می‌کند. شرکت در مسابقات یکی دیگر از راه‌های کسب امتیاز است.

هر سهامدار می‌تواند برای دریافت اعتبار خرید‌و‌فروش سهام، از امتیازهای خود در پلکان و باشگاه استفاده کند. از نظر سختی کسب امتیاز لازم برای دریافت اعتبار می‌توان گفت هر دو کارگزاری شرایط دشواری دارند. طوری که برای دریافت اعتبار باید تراکنش حساب شما رقمی حدود ۱۰۰ میلیون تومان در ماه باشد.

کدام کارگزاری زودتر نام کاربری را صادر می‌کند؟

تجربه کاربری برای دریافت کد بورسی در دو کارگزاری آگاه و مفید نشان می‌دهد، اگر موقع دریافت کد بورسی از طریق دفاتر پیشخوان کارگزاری آگاه را انتخاب کنید، حداکثر تا دوروز و برای کارگزاری مفید حداکثر سه‌روز بعد از دریافت کد بورسی، نام کاربری و رمز عبور برای استفاده از سیستم معاملات آنلاین برایتان ارسال می‌شود.

هر دوی این کارگزاری‌ها احتمالاً شما را جان به لب می‌کنند اما می‌توان تا حدودی روی پشتیبانی آن‌ها حساب باز کرد. کارگزاری مفید علاوه بر شماره تلفن ۸۷۰۰ دارای قابلیت پشتیبانی آنلاین است. هرچند چت آنلاین با پشتیبانی مفید بیشتر حس صحبت‌کردن با ربات را به آدم می‌دهد. کارگزاری آگاه هم در کنار شماره تماس ۸۲۵۱۴۰۰۰ امکان ثبت تیکت و پشتیبانی آنلاین از طریق پنل کاربری را فراهم کرده است.

منبع هفت صبح
نویسنده / مترجم احمدرضا نجفی
2 دیدگاه
  1. مرادی می‌گوید

    با سلام.بنده حدود دو هفته است که احراز هویت شده ام .ولی هنور نام کاربری و پسورد کارگزاری مفید برایم نیامده است.این که می فرمایید 3 روزه نام کاربری می دهند مربوط به ماه ها قبل است.

  2. ایرانی می‌گوید

    خیلی خوب توضیح دادین عین واقعیت، مرسی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.