راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرور رسانه‌ها و مهم‌ترین مطالب آنها در روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۹۹

امروز در رسانه‌های اقتصادی و کسب‌وکاری تقریبا همه چیز تحت تاثیر صعود‌های باورنکردنی بورس تهران قرار داشت؛ حتی کند شدن شتاب شاخص در پایان هفته گذشته و ابتدای این هفته هم از این که بورس این چنین در کانون توجه باشد نکاسته است؛ تا جایی که روزنامه کیهان در صفحه اول خود نوشته:

روزنامه کیهان

رشد بی‌سابقه بورس صدای رئیس بانک مرکزی را در آورد / همتی: مسئولین بورس اقدامات احتیاطی را در نظر بگیرند

موضوع دیگری هم که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته افزایش قیمت‌ خودرو است. کیهان هم با توجه به دیدگاه‌های خاص خود در این باره از قول رئیس شورای رقابت نوشته است:

روزنامه کیهان

قیمت‌های فعلی خودرو ساختگی و دست چند نفر است

فقط رسانه‌های سیاسی از رشد بورس نگران نشده‌اند؛ بلکه روزنامه دنیای اقتصاد هم با دو یادداشت سعی کرده نسبت به رشد حبابی بورس هشدار دهد. دکتر تیمور رحمانی در ابتدای یادداشتی با عنوان یک پرسش درباره بازار سرمایه نوشته است:

وقایع بازار سرمایه به هیچ وجه اقتصادخوانده‌های حوزه اقتصاد کلان را مات و مبهوت نکرده است و براساس نظریه اقتصاد کلان، وقایع بازار سهام به خوبی قابل‌توضیح است؛ گرچه قابل‌توضیح بودن به معنی خیر بودن آن نیست.

دکتر تیمور رحمانی روزنامه دنیای اقتصاد

دکتر تیمور رحمانی در ادامه با ارائه دو نمودار و مقایسه روند نسبت شاخص بورس تهران به قیمت دلار و قیمت مسکن از سال ۷۰ تا ۹۹ شرایط بورس را تحلیل کرده است و در نهایت به این نتیجه رسیده است:

آنچه ورای این رونق قرار دارد، تحریک سفته‌بازی و نوعی کسب اطمینان سرمایه‌گذاران از کسب بازدهی و عایدی سرمایه‌ای بسیار بالای تضمین‌شده توسط دولت است؛ بنابراین همان‌طور که نوشتار دکتر درگاهی اشاره کرده است، اولا بی‌ثباتی در همه بازارها از منظر اقتصاد کلان زیان‌بار است و بی‌توجهی به بی‌ثباتی در یک بازار مانند بازار سرمایه می‌تواند اسباب هدررفتن تلاش‌های ثبات‌ساز سیاست‌گذار پولی شود و ثانیا مقابله با انباشت ریسک اقتصاد کلان مستلزم اقدامات احتیاطی اقتصاد کلان است که حداقل آن پرهیز دولت از وعده تداوم بازدهی بالا در بازار سهام است.

دکتر تیمور رحمانی روزنامه دنیای اقتصاد

دکتر بهروز هادی زنوز هم در یادداشتی بلند نسبت به حباب در بورس تهران هشدار داده و نوشته است:

بیم آن می‌رود که با عرضه سهام دولت و سهام عدالت با این حجم بزرگ، شاهد آغاز ریزش قیمت سهام در بورس تهران باشیم. بدیهی است در این وضعیت خیل عظیم جمعیتی که در شمار خریداران غیرحرفه‌ای سهام قرار دارند، زیانکار خواهند شد.

دکتر بهروز هادی زنوز روزنامه دنیای اقتصاد

در روزی که سود بورس سال ۹۹ از ۱۰۰ درصد رد شد نباید بگذاریم برخی خبرهای مهم در میان هیجان گم شوند: تدوین پیش‌نویس مالیات بر مجموع درآمد، ۶۰۰ مجوز کسب‌وکار حذف یا ادغام شد، سکه پشت مرز روانی ۷ میلیون تومانی، طرح تشکیل سازمان نظام مهندسی در مجلس بررسی می‌شود، بسیاری از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در تنگنای اقتصادی هستند/ همه‌گیری تعدیل در سیلیکون‌ولی، کدام کشورها واحدهای پولی خود را تغییر دادند؟ / تجربه جهان از حذف صفرها، تاریخچه واحدهای پول در ایران و گمانه‌زنی جهرمی از احتکار موبایل! این آخری هم قصه جالبی دارد.

در کنار گرانی (بخوانید رونق) بورس و گرانی خودرو، گرانی موبایل هم در روزهای گذشته چشم‌ها را خیره کرده است. روزنامه سازندگی هم در گزارشی که در صفحه اول خود منتشر کرده به جست‌وجوی مافیای موبایل که اپوزیسیون دولت هستند پرداخته. این که آنها چقدر توانسته‌اند بالاخره این مافیایی را که کیهان و سازندگی بر سرش توافق دارند و نقش مهمی در جریان‌های کشور دارند پیدا کنند را نمی‌دانیم. ولی این جالب است که کیهان به دنبال مافیای گرانی خودرو می‌گردد و سازندگی هم به دنبال مافیای گرانی موبایل! می‌گویند کسی کلیدش را در خانه گم کرد و در بیرون خانه زیر نور لامپ به دنبال کلید می‌گشت! گفتند چرا اینجا دنبال کلید می‌گردی گفت برای این که درون خانه تاریک است و اینجا روشن! حالا حکایت روایت‌های اقتصادی روزنامه‌های سیاسی ماست! بگذریم.

روزنامه هفت صبح اما در گزارش‌هایی که به نوعی خلاصه فضای مجازی در ۲۴ ساعت گذشته است دو گزارش خواندنی دارد: هفت نکته از سکه هفت میلیونی و کلاهبرداری میلیاردی با اجاره کارت بانکی نیازمندان.

مافیا و نقش مافیا در جریان‌های اقتصادی مورد توجه جدی رسانه‌های ایران است. روزنامه اعتماد نه تنها در جست‌وجوی مافیای خودرو بلکه به دنبال یافتن مافیای اکران در سینماهای ایران هم هست.

راستی ان آگهی تبلیغاتی که پدرخوانده مافیا را نشان می‌داد که می‌خواست همه سهام تبرک را بخرد هم گویا دیگر پخش نمی‌شود! روزنامه ایران، ارگان دولت هم در گزارشی با مرور تجربه‌های جهانی نوشته است: «کرونا» رفتار دیجیتالی کاربران را تغییر داد. روزنامه جام جم ارگان صداوسیما هم تلاش کرده در گزارشی به ۱۰ پرسش درباره سهام عدالت پاسخ دهد که این روزها آزادسازی آن مورد توجه بیشتر مردم قرار گرفته است.

دیروز هم جلسه دکتر جهانگیری با هیئت عامل بانک مرکزی و مدیران بانک‌های کشور برگزار شد که گزارش آن را وب‌سایت بانک مرکزی منتشر کرده است و مانند تمام جلسه‌های این چنینی که بخش زیادی از آن صرف گفتن حرف‌های تکراری می‌شود، اینجا هم دکتر جهانگیری فرموده‌اند: نقش نظام بانکی دراقتصاد کشور مهم و تعیین کننده است!

در روزهای کرونا ثابت شد که چقدر دولت ایران الکترونیکی نیست! حالا همه به تکاپو افتاده‌اند که الکترونیکی شوند. روزنامه فناوران خبری از وزارت اقتصاد منتشر کرد: «فرایند تخصیص کد اقتصادی کاملا الکترونیکی شد». می‌گویند این موضوع باعث ۵۷ روز شروع سریع‌تر کسب‌وکارها می‌شود. نیازی به یادآوری نیست که ایران یکی از سخت‌ترین کشورها برای شروع یک کسب‌وکار است. خبر دیگری هم که در انبوه خبرها کم‌تر دیده شد این است: از سوی سازمان فناوری اطلاعات، طرح آینده نگاری اولویت‌ها و راهبردهای فناوری اطلاعات کشور کلید خورد.

با مرور رسانه‌ها متوجه می‌شویم که برخی از رسانه‌ها در ماجرای گرانی‌ها به دنبال مقصر می‌گردند و معمولا دم دستی‌ترین مقصر هم فضای مجازی است. مثلا روزنامه‌ای به نام آفتاب اقتصادی که در زمان مراجعه ما وب‌سایتش در حالت تعلیق قرار داشت نوشته است: برخورد قاطع با قیمت‌گذاری کاذب خودرو در فضای مجازی / یکه‌تازی سایت‌های فروش خودرو در فضای مجازی!

طبیعی هم هست که رسانه‌ای که حتی وب‌سایتش هم کار نمی‌کند از توسعه فضای مجازی خوشحال نباشد.

روزنامه همشهری هم در صفحه اول خود در گزارشی جالب به تورم در بازارها پرداخته و این روزها را هفته سرنوشت در بازارها نام‌گذاری کرده است. همشهری نوشته:

«در یک اتفاق کم‌نظیر، هر ۳ ضلع بازارهای سرمایه‌گذاری ایران؛ شامل بورس، دلار و طلا در ناحیه مقاومت قرار گرفته‌اند؛ با عبور از این مقاومت انتظار می‌رود قیمت‌ها در هر ۳ بازار بیش از گذشته متورم شود.»

هفته‌نامه تجارت فردا به این پرداخته که «چرا آزادسازی سهام عدالت خصوصی‌سازی نیست» و هفته‌نامه اطلاعات بورس هم با توجه به عدم استقبال مردم از عرضه سهام بانک‌های دولتی نوشته است: «شکست تامین مالی دولت از بورس». هفته‌نامه عصر ارتباط هم درباره بار سنگین شبکه پرداخت کشور بر بانک‌های کشور نوشته است؛ موضوعی که در سال‌های گذشته به صورت پیوسته توسط راه پرداخت مطرح شده ولی رسانه‌ها کم‌تر به آن توجه کرده‌اند. همچنین این هفته‌نامه از رگ‌تک هم صحبت کرده و تیتر جالبی برای آن انتخاب کرده است: «رگ‌تک محبوب هیچ کس نیست». راه پرداخت سال گذشته برای اولین بار رویدادی با عنوان رگ‌تک برگزار کرد که با استقبال خوب مخاطبان روبه‌رو شد و به زودی کتاب رگ‌تک هم توسط راه پرداخت به مخاطبان علاقمند تقدیم می‌شود.

راستی بانک ملی هم بولتن جالبی دارد که می‌توانید فایل پی‌دی‌اف آن را در ادامه مشاهده کنید. درباره این بولتن وب‌سایت بانک ملی ایران نوشته است: «اداره كل روابط عمومی به منظور سهولت دسترسی به اخبار مهم بانكی و اقتصادی و صرفه‌جویی در وقت مدیران، كاركنان و مشتریان عزیز، همچنین كثرت جرائد منتشره، اقدام به راه اندازی سامانه بریده جراید بانكی و اقتصادی از آذرماه ۱۳۸۷ نموده است. كاربران گرامی می‌توانند همه روزه از ساعت ۹ صبح اهم اخبار و رویدادهای اقتصادی و بانكی را در قالب بولتن الكترونیكی مطالعه نمایند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.