راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کرونا، تلنگری برای صنعت بیمه

عبدالله لطفی، کارشناس بیمه، ماهنامه عصر تراکنش شماره 33 / صنعت بیمه مانند دیگر بخش‌های عمومی با چالشی با عنوان نحوه ارائه سرویس‌دهی در بحران کرونا مواجه است. در شرایط عادی دوام شرکت‌ها در نحوه سرویس‌دهی آنهاست، دوام این صنعت نیز در نحوه همین سرویس‌دهی است. اگر بخش‌های حاکمیتی با چالش مواجه شوند، بدون نگرانی خدمات خود را کاهش می‌دهند، ولی در حوزه شرکت‌های بیمه این موضوع صادق نیست و در چنین شرایطی آنها با این چالش جدی مواجه می‌شوند که چگونه سرویس‌ها را در وضعیتی که حضور مشتریان و حتی پرسنل خیلی کمتر است، ارائه دهند.

شاید در شرایط بحرانی بیمه در اولویت آنها نیز نباشد، اما این شرکت‌ها به‌دنبال کسب درآمد هستند؛ بنابراین با وجود این چالش، صنعت بیمه با مشکل جدی کاهش فروش روبه‌روست که در آینده نزدیک نیز این مشکل جدی‌تر خواهد شد.

دو عامل نحوه خدمات‌دهی و کاهش بیمه‌گزاران در شرایط بحران کرونا صنعت بیمه را با مشکل روبه‌رو کرده است. در بحران کرونا کسب‌وکارها دچار آسیب شده‌اند یا در آینده نزدیک متضرر خواهند شد که این موضوع به‌طور غیرمستقیم صنعت بیمه را دچار چالش می‌کند و یکی از تبعات آن کاهش مشتریان صنعت بیمه است. با وجود اینکه در سال‌های اخیر بیمه در اولویت سبد خرید کسب‌وکارهاست، اما با این حال همچنان جزء خریدهای درجه دوم است؛ زیرا زمانی که درآمد کسب‌وکارها کاهش می‌یابد، خریداران تنها نیازهای اولیه خود را رفع می‌کنند. کسی در چنین شرایطی سراغ نیازهای ثانویه خود نخواهد رفت و صنعت بیمه نیز در گروه نیازهای ثانویه قرار دارد.

با این حال این بحران می‌تواند فرصتی را برای صنعت بیمه فراهم کند و چالش چگونگی ارائه بهینه خدمات را به فرصت تبدیل کند. راهکارهای آنلاین بهترین گزینه است و شاید این بحران باعث شود این صنعت به راهکارهای آنلاین توجه کند؛ چراکه عموم صنعت بیمه ایران به خدمات آنلاین رغبت و عملا توسعه‌ای در سرویس‌دهی آنلاین نداشته‌اند.

جز برخی بازاریاب‌ها و سامانه‌های آنلاین در حوزه شرکت‌ها، سرویس آنلاین ندیده‌ایم. بحران کرونا با وجود مشکلاتی که به وجود آورده است، تلنگری برای صنعت بیمه بود. خوشبختانه بیمه مرکزی به‌عنوان ناظر شرکت‌های بیمه، بر خلاف این شرکت‌ها درک خوبی دارد و پیشرو است. اکنون از فرصت استفاده کرده و تلاش‌های خوبی شده تا هرچه بیشتر به سمت آنلاین‌کردن سرویس‌ها پیش رویم. حتی در شرایط فارغ از بحران کرونا، خدمات مالی و اداری و همچنین خدمات بیمه‌ای باید به سمت آنلاین‌شدن بروند.

زیرساخت‌های کلان آی‌تی فراهم است، اما زیرساخت‌های اداری بسیاری از شرکت‌ها آماده نیست؛ البته این بحران بر شرکت‌های بیمه فشار خواهد آورد تا برای توسعه حرکت سریع‌تری داشته باشند. بنا نیست شرکت‌های بیمه به‌طور مستقیم وارد حوزه فروش شوند؛ بلکه شبکه فروش باید خود را بیشتر تقویت کند و در این فضا کارگزاران و نمایندگان و… باید خود را تقویت کنند. شبکه فروش انگیزه بیشتری دارد و اکثر شرکت‌های بیمه خصوصی نیستند و انگیزه لازم را ندارند، در واقع بیش از ۸۰ درصد فروش به شبکه فروش تعلق دارد، نه خود شرکت‌های بیمه. به هر حال حتما در آمارهای پایان سال و حتی سه‌ماهه اول سال 1399 تاثیرگذاری بحران کرونا را مشاهده خواهیم کرد. در خوش‌بینانه‌ترین حالت نرخ رشد خوبی نخواهیم داشت.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره 33
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.