پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
بهپرداخت ملت در سال 98 چه عملکردی داشته است؟
شرکت بهپرداخت ملت، یکی از پنج شرکت PSP عرضه شده در بورس اوراق بهادار و یکی از بزرگترین شرکتهای پرداخت کشور است که حدود ۱۵ سال پیش توسط بانک ملت بنیان نهاده شده است.
به گزارش روابط عمومی شرکت بهپرداخت ملت، در این گزارش، عملکرد کسبوکاری شرکت بهپرداخت ملت در سال 98 مورد بررسی قرار گرفته که به این منظور، گزارشهای رسمی منتشر شده از سوی شرکت شاپرک، ملاک کار قرار گرفته است.
افزایش سهم بهپرداخت از بازار تراکنشها
عملکرد بهپرداخت ملت در سهم از کل تراکنشهای شاپرک در سال 98 قابل قبول بوده است. این PSP در اسفند 97، حدوداً 466 میلیون تراکنش ثبت کرده که این آمار در اسفند 98 به 513 میلیون تراکنش رسیده که نشان از رشد 10 درصدی تعداد تراکنشها دارد و در مجموع سهم بهپرداخت ملت در تعداد تراکنش از 02/21 درصد به 48/22 درصد افزایش یافته که همچنان بزرگترین PSP کشور از لحاظ سهم از تراکنش است.
از نظر مبلغی هم متوسط مبلغ تراکنشهای شاپرک در اسفند 98 معادل 142 هزار تومان بوده که این آمار در شرکت بهپرداخت ملت 152 هزار تومان است. بنابراین علاوه بر رشد سهم از بازار در تعداد تراکنشها، بهپرداخت ملت از نظر متوسط مبلغی نیز از میانگین شبکه جلوتر بوده است.
رشد 8 هزار درصدی در کانال موبایل
عملکرد بهپرداخت در سال 98 را اگر به تفکیک کانالهای مختلف بررسی کنیم، همان طور که در نمودار نیز مشخص است، بهپرداخت در کانالهای غیر حضوری رشد داشته است. رشد 100 درصدی در کانال اینترنت و رشد 8000 درصدی در کانال موبایل نشان میدهد که همسو با روندهای جهانی و داخلی صنعت پرداخت، بهپرداخت ملت نیز توجه ویژهای به توسعه کانالهای غیرحضوری داشته است.
در دنیای امروز روندها به سمت استفاده از ابزار موبایل در انجام عملیات بانکی است و مشتریان تمایل بیشتری به استفاده از ابزارهای دیجیتال مانند تلفنهای هوشمند و اپلیکیشن برای انجام تراکنش مالی دارند. همچنین هزینه انجام تراکنش از طریق ابزارهای دیجیتال به مراتب از ابزارهای الکترونیکی کمتر است. همین روند در بین بانکها و شرکتهای ایرانی نیز دیده میشود. شرکتهای بانکی و پرداختی کشور در سالهای اخیر هر کدام اپلیکیشن های خود را معرفی کردهاند و با تبلیغات و البته سرویسهای متنوع و فراوان توانستهاند مشتریان زیادی برای خود فرآهم کنند.
در این بین شرکت بهپرداخت ملت ضمن حفظ سهم از بازار خود در ابزار کارتخوان، با تمرکز بر کانالهای غیرحضوری که از نظر هزینه، بسیار ارزان قیمت هستند، توانسته در یک سال، سهم خود در بازار را افزایش دهد. اگر نگاهی به سهم بهپرداخت ملت از مبلغ تراکنشهای شاپرک بیندازیم، همانطور که در نمودار مشخص است، رشد در کانالهای غیرحضوری دیده میشود.
جذب منابع ارزان قیمت از طریق کانالهای ارزان مانند اینترنت و موبایل، میتواند برای بانک پذیرنده که بانک ملت است، ارزشمند باشد و این بانک را در رسیدن به هدف خود که جذب منابع از کانالهای ارزان است، یاری دهد.
لازم به ذکر است که بهپرداخت ملت، با 27/13 درصد از کارتخوانهای شبکه، توانسته سهم 23 درصدی در تعداد و 22 درصدی از مبالغ تراکنشهای کارتخوان را به خود اختصاص دهد که این شاخص نشاندهنده جانمایی مناسب کارتخوانها و عملکرد قابل قبول شبکه پذیرندگی کارتخوانهای بهپرداخت دارد.
عملکرد شبکه کارتخوان بهپرداخت
جهت بررسی عملکرد کارتخوانهای بهپرداخت ملت، شاخص اثربخشی کارتخوانها در اسفند 98 مورد تحلیل قرار گرفته است. شاخص اثربخشی در گزارشهای شاپرک از تقسیم سهم تراکنشهای PSP بر سهم از کارتخوان آن شرکت به دست میآید. به عنوان مثال شرکت بهپرداخت در اسفند 98 به گونهای عمل کرده که 07/23 درصد از کل تراکنشهای کارتخوان در شبکه را به خود اختصاص داده است. این در حالی که 27/13 درصد از کارتخوانهای فعال در کشور متعلق به این شرکت بوده است. بنابراین میزان اثربخشی کارتخوان های بهپرداخت حاصل در اسفند 98 تقسیم این دو بر یکدیگر و برابر با 739/1 است. بنابراین اگر این شاخص برابر با یک باشد به این معناست که آن PSP به اندازه کارتخوانهایش توانسته سهم از تراکنشها داشته باشد.
در نمودار مربوطه، شرکتهای پرداخت بر حسب میزان اثربخشی کارتخوانهایشان نشان داده شدهاند.