راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

صرافی‌های رمزارز چگونه شکل گرفتند و چه اهدافی دارند؟

امروزه تصور دنیای رمزارزها بدون وجود صرافی‌های ارزهای رمزنگاری‌شده غیرممکن به‌نظر می‌رسد اما همیشه هم صرافی‌ها به این راحتی در سراسر جهان در دسترس عموم نبودند و راه سختی را طی کردند که به این جایگاه رسیدند.

در این مطلب به‌بررسی روند شکل‌گیری صرافی‌های رمزارز می‌پردازیم و تلاش می‌کنیم اهداف آن را بررسی کنیم. اگر به خرید بیت‌کوین و سایر رمزارزها علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا آخر مطالعه کنید.


صرافی رمزارز چیست؟


صرافی ارز رمزنگاری‌شده پلتفرمی است که کار خریدوفروش رمزارزها را تسهیل می‌کند. صرافی‌ها در دو نوع متمرکز و غیرمتمرکز در اختیار عموم قرار دارند. صرافی‌های متمرکز پلتفرم‌های معاملاتی هستند که به شکل آنلاین خریدوفروش رمزارزها را انجام می‌دهند. در واقع صرافی نقش واسط مبادله را ایفا می‌کند که با روح شکل‌گیری ارزهای رمزنگاری‌شده که تمرکز زدایی است مغایرت دارد. با این وجود صرافی‌های اولیه همگی متمرکز بوده‌اند و تا امروز مبادلات بیشتر به‌صورت متمرکز انجام می‌شود.

صرافی‌های غیرمتمرکز باروح قوانین شکل‌گیری رمزارزها مطابقت بیشتری دارند. مبادله در این صرافی‌ها بر مبنای اعتماد به صرافی شکل می‌گیرد و صرافی نقش شریک تجاری تریدر را ایفا می‌کند و می‌توانید برای معاملات مارجین هم از صرافی پول قرض بگیرید. نقش واسط حذف‌شده و فروشنده و خریدار با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.


صرافی‌ها از کجا آمدند؟


همان‌طور که ارزهای رمزنگاری‌شده در بین مردم ناشناخته بودند به‌سرعت رشد یافته و نیاز به مرجعی برای تسهیل مبادلات احساس شد.به دلیل آنکه هنوز قوانین مشخصی در این خصوص تدوین‌نشده بود صرافی‌های اولیه در سراسر جهان با مشکلات قانونی، تعطیلی و مقاومت روبه‌رو شدند اما به‌مرور راه خود را پیدا کردند.



اولین صرافی رمزارز در استرالیا معرفی شد، در سال ۲۰۰۴ سه تاجر رمزارز مستقر در استرالیا به‌طور داوطلبانه پس از تحقیقات کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا (ASIC) صرافی‌ها خود را تعطیل کردند. ASIC خدمات ارائه‌شده را به‌عنوان قانونی که نیاز به مجوز خدمات مالی استرالیا دارد، دید که شرکت‌ها فاقد آن بودند و به‌زودی تعطیل شدند که دلیل این تعطیلی هم نداشتن مجوزهای قانونی اعلام شد. داستان اولین صرافی ارز رمزنگاری‌شده آمریکا هیجان‌انگیز و البته دراماتیک‌ است. مؤسسان آن به جرم انتقال غیرقانونی حجم زیادی دلار دستگیر و روانه زندان شدند.

مدت زندان آن‌ها پنج سال طول کشید. مردم هم سال‌های اولیه شکل‌گیری این صرافی‌ها به آن‌ها اعتماد نداشتند و به همین دلیل کارشان رونق چندانی نداشت. به‌مرور در برخی نقاط جهان قوانینی برای راه‌اندازی صرافی رمزارز تدوین شد و صرافی‌ها هم توانستند با برنامه‌های دقیق بازاریابی و مدیریتی جای خود را در بین طرفداران ارزهای رمزنگاری‌شده باز کنند.


صرافی‌ها دقیقا چکار می‌کنند؟


صرافی‌های رمزارز علاوه بر اینکه به‌عنوان یک پلتفرم امکان مبادله انواع ارزهای رمزنگاری‌شده را فراهم می‌کنند راسا به‌عنوان خریدار وارد عمل می‌شود و اقدام به خرید رمزارزها هم می‌کند. بسیاری صرافی‌ها با ارائه نمودارهای تحلیل تکنیکال به تصمیم‌گیری تریدرها کمک می‌کنند. تریدرها در مقابل خدماتی که ارائه می‌کنند مبلغ اندکی را به‌عنوان کارمزد دریافت می‌کنند. کار تبدیل رمز ارزها به یکدیگر از دیگر خدمات این صرافی‌ها است و همچنین این پلتفرم‌ها زمینه تبدیل انواع رمزارزها به ارزهای فیات را هم فراهم می‌کنند.


صرافی‌ها چطور کار می‌کنند؟


برخی صرافی‌های بزرگ مثل کوین دسک دفاتر مرکزی بزرگی در کشورهای مختلف دارند، اما اغلب صرافی‌ها دفتر مرکزی متمرکزی ندارند و کارکنان آن‌ها به‌صورت دورکاری به مجموعه همکاری می‌کنند. بایننس همواره ادعا می‌کند دفتر مرکزی‌ای ندارد و کارکنانش در سراسر دنیا مشغول فعالیت هستند. با توجه به توسعه مدام صرافی‌های ارز رمزنگاری‌شده این صرافی‌ها اغلب به جذب نیروی جدید می‌پردازند و همیشه امکان استخدام در این صرافی‌ها وجود دارد.


ایرانی‌ها از کدام صرافی‌های رمزارز استفاده می‌کنند؟


تحقیق جامعی در این خصوص انجام‌نشده است اما به نظر می‌رسد بایننس در ایران طرفداران زیادی داشته باشد. البته کوین بیس و سایر صرافی‌ها هم طرفداران خودشان را دارند. اغلب صرافی‌ها به دلیل مشکلاتی که تحریم‌ها ایجاد کرده‌اند به کاربران ایرانی خدمات‌دهی نمی‌کنند. از آنجا که صرافی‌ها مهم‌ترین نقش را در تعیین میزان عرضه و تقاضای بازار دارند اثرگذاری آن‌ها در قیمت رمز ارزها زیاد است.



صرافی‌های ارزهای رمزنگاری‌شده بعضاً قیمت‌های مختلفی را برای یک رمزارز ارائه می‌کنند که البته این اختلاف مبلغ چندان هم زیاد نیست. دلیل این امر این است که با کاهش قیمت در یک صرافی به‌صورت معقول مشتریان آن‌هم زیاد می‌شود و عرضه کمتر از تقاضا قیمت‌ها را افزایش داده و موجب تعادل بازار می‌شود.


کار مبادله در صرافی‌ها از کجا شروع می‌شود؟


برای مبادله رمز ارزها اولین کاری که لازم است انجام شود این است که رمزارزهای دلخواه خریداری شود. بعد از خریداری، رمز ارزها به یک کیف پول اختصاصی منتقل می‌شود. در مرحله بعد باید دریکی از صرافی‌ها ثبت‌نام انجام بگیرد و حساب فرد شارژ شود به این ترتیب راه ورود به مارکت‌های مختلف و مبادله جفت ارزها فراهم می‌شود.

درنتیجه صرافی‌های ارزهای رمزنگاری‌شده یکی از عناصر مهم دنیای رمزارزها هستند و به خریدوفروش رمزارز کمک می‌کنند. تعادل قیمت‌ها از دیگر خدمات این صرافی‌ها به شمار می‌آید. اگرچه به دلیل نبود قوانین مشخص در این خصوص کار راه‌اندازی صرافی‌ها در ابتدا با دشواری‌هایی روبه‌رو بود اما نیازی که بازار به وجود چنین نهادهایی داشت سبب شد به‌سرعت راه خود را باز کنند و توسعه پیدا کنند. در حال حاضر صرافی‌های متعددی در سراسر جهان مشغول فعالیت هستند. در ایران هم مبادله رمزارز فراز و نشیب‌های زیادی داشته. پلتفرم‌های مختلفی هستند که کار مبادله و تبدیل رمزارزها را انجام می‌دهند.

کوین نیک یکی از این پلتفرم‌ها است که به‌صورت تمام اتوماتیک مبادلات را به شکل سریع و ساده ممکن امکان‌پذیر می‌کند. اگر قصد خرید رمزارز یا فروش آن را دارید می‌توانید ضمن مشورت با کارشناسان این مجموعه بهترین تصمیم را بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.