راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چطور در دنیای رمزارز سرمایه‌های خود را مدیریت کنیم؟

نوسان شدید بازار رمزارز ریسک سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد اما این بازار به حدی جذاب است که به راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت. با رعایت برخی از اصول مدیریت ریسک می‌توان از ضرر و زیان‌های بزرگ و از دست رفتن سرمایه پیش‌گیری کرد.

اگر به خرید بیت‌کوین و سرمایه‌گذاری در دنیای رمزارز علاقه دارید، این مطلب را تا آخر دنبال کنید و نظرات خودتان را در بخش نظرها با ما در میان بگذارید.


گام‌های اساسی مدیریت ریسک در دنیای رمزارز


برخلاف تصور عموم، تغییر قیمت در بازار رمزارز بی‌حساب و کتاب نیست و با یادگیری چند گام اساسی می‌توانید ریسک خود را پایین آورده و سرمایه‌تان را مدیریت کنید.

مهم‌ترین ابزار مدیریت ریسک در دنیای رمزارز فراگیری اصول و قواعد تحلیل تکنیکال و فاندامنتال است. درست مثل بورس اوراق بهادار در دنیای رمزارزهم از طریق این تحلیل‌ها می‌توانید ارزش واقعی دارایی‌های خود را محاسبه کنید.

این کار ریسک سرمایه‌گذاری شما را کاهش داده و کمک می‌کند شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشید. البته اصول تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را نمی‌توانید در کتاب‌ها یا شرکت در کلاس‌های آموزشی یاد بگیرید. اگرچه این کارها کمک می‌کنند اما کافی نیست و با کسب تجربه می‌توانید به این تحلیل‌ها تسلط یابید.


بزرگ‌ترین ضربه به تریدرها از ناحیه احساس


بزرگ‌ترین دشمن فعالان بازار رمز‌ارز احساسات آنها است. همه تریدرهای حرفه‌ای حد اقل یک‌بار به خاطر ترید احساسی ضرر کرده‌اند.

ترید باید بر مبنای دانش و تجربه صورت بگیرد وقتی حد ضرر خود را مشخص می‌کنید باید به آن پایبند باشید و اجازه ندهید احساسات روی تصمیم شما اثر بگذارد. ترس و طمع که هر دو ناشی از احساسات شما است می‌تواند مانع موفقیت تریدها شود.


اقدام مهم هنگام ریزش بازار


وقتی بازار با کاهش قیمت مواجه می‌شود، بهترین راهکار این است که به خرید رمزارز بپردازید و سریع دارایی‌های خود را نفروشید این کار ممکن است به ضرر شما منجر شود. همیشه و در هر بازاری دیده شده ترس از کاهش بیشتر قیمت‌ها باعث می‌شود بسیاری دارایی خود را در قیمت کف به فروش می‌رسانند و این به معنی ضرر و زیان بسیار خواهد بود.

وقتی قیمت‌ها مجددا افزایش پیدا می‌کند تنها آه و حسرت برای این افراد باقی می‌ماند چراکه صبر کافی نداشته و به اصطلاح به دارایی خود آتش زده‌اند. پس در این ایام سعی کنید بیشتر خریدار باشید تا فروشنده.


تجربه مقدم بر آموزش


دنیای سرمایه‌گذاری به کسانیکه بیشترین تلاش را می‌کنند کاری ندارد. صادقانه باید گفت سرمایه گذاری دنیای آدم‌های باهوش است و هر کسیکه بیشتر تلاش می‌کند لزوما موفق‌تر نخواهد بود.

سعی کنید دانش خود را بالا ببرید و از تجربه افراد آگاه در این خصوص نهایت استفاده را ببرید. هرچه در بازار تجربه بیشتری بدست آورید و نهایت استفاده را از آن ببرید امکان موفقیت شما هم افزایش خواهد یافت.

آنها که تنها بر اساس شنیده‌های خود وارد این بازار می‌شوند و امیدوارند سود زیادی کسب کنند احتمالا شکست را تجربه خواهند کرد.


لزوم ریسک‌شناسی


شناخت اصول مدیریت ریسک برای یک‌ترید از اولویت بالایی برخوردار است. اگر شخص استراتژی خود را بر مبنای مدیریت ریسک ترسیم نکند خطرات بزرگ زیادی او را تهدید خواهد کرد. هر ارز رمزنگاری‌شده در طول حیات خود با فرصت‌ها و ریسک‌های مختلفی روبه‌رو می‌شود. ریسک به معنی خطرهایی است که می‌تواند ارزش دارایی شما را تهدید کرده و سبب کاهش قیمت شود. شناخت این خطرهای احتمالی و شیوه مدیریت آن «مدریرت ریسک» نامیده می‌شود.

شناسایی این عوامل خطرآفرین، تحلیل و پاسخ گفتن به آنها به یادگیری و تجربه نیاز دارد.


سبد دارایی‌ها، موافقان و مخالفان


در دنیای تجارت توصیه همیشگی این است که تمام تخم مرغ‌های خود را داخل یک سبد نگذارید این نظریه اما در دنیای رمزارز موافقان و مخالفان سرسختی دارد.

طرفداران سرسخت بیت‌کوین معتقدند ارزش این رمزارز با سایر رقبا قابل قیاس نیست و منطقی به نظر نمی‌رسد که ارز رمزنگاری‌شده دیگری به غیر از بیت‌کوین خریداری کرد.

در مقابل عده‌ای بر این باور هستند که آلت‌کوین‌های رو به رشدی وجود دارند و سرمایه‌گذاری روی آنها کمک می‌کند در آینده ثروت خوبی نصیب سرمایه‌گذاران آن‌ها شود.

به نظر می‌رسد طرفداران بیت‌کوین فراموش کرده‌اند که این رمز‌ارز هم روی تازه وارد بود و ارزش زیادی نداشت.


اعتیاد به ترید و خطر شکست


یکی از خطرناک‌ترین تصمیم‌هایی که یک تریدر می‌گیرد ترید بیش از حد است. گاهی فعالان بازار متوجه نمی‌شوند اما به خریدوفروش رمزارز معتاد می‌شوند و این اعتیاد و مبادله بیش از اندازه سرمایه آنها را کوچک و کوچک‌تر کرده و در نهایت ممکن است ورشکست هم بشوند.

برای اینکه مطمئن شوید به اندازه ترید می‌کنید بهترین راهکار این است که به نتیجه کارتان نگاه کنید و اینکه تصمیم‌هایی که این اواخر گرفته‌اید چقدر سودآور و به موقع بوده است. اگر شرایط خوبی ندارید بهتر است کمی دست به عصاتر عمل کنید.


سرمایه‌گذاری‌های بدون آینده


رویای ثروتمند شدن از طریق رمزارزها گاهی افراد را به طمع می‌اندازد و در این مسیر برخی افراد سودجو به سوء استفاده از سایرین می‌پردازند.

ماجرای رمزارزهای دروغین و وایت پیپرهایی که هیچ گاه رمزارز نشدند یا ایمیل‌های سرمایه گذاری رؤیایی که فرستنده آنها پیدا نشدند همگی سرمایه افراد را به یغما بردند و گاهی کلاهبرداران حتی دستگیر هم نشدند.

یک تریدر باید همیشه حواس جمع باشد و مراقبت کند گرفتار سرمایه‌گذاری اشتباه و آلت‌کوین‌های دروغین نشود.


نتیجه‌گیری


دنیای رمزارز دارایی پیچیدگی‌های زیادی و جذابیت سرمایه‌گذاری درآن باعث می‌شود بسیاری به این دنیا جذب شوند.

برای موفقیت در این بازار مهم‌ترین کاری که می‌توان انجام داد آگاهی از اصول مدیریت ریسک و تدوین استراتژی درستی بر مبنای آن است.

در مرحله بعد باید اصول تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را هم بشناسید و از آنها نهایت استفاده را ببرید. با کمک جدول‌ها و نمودارها می‌توانید آینده بازار را پیش‌بینی کنید واز زیان‌های زیاد پیشگیری کنید.

کوین نیک دستیار شما در دنیای ارزهای رمزنگاری‌شده است و امکان خریدوفروش انواع رمزارز به صورت اتوماتیک را برای علاقه‌مندان این بازار فراهم آورده است. اگر قصد خرید یا فروش انواع رمزارز را دارید با مراجعه به این سایت می‌توانید به ساده‌ترین شکل ممکن رمزارز دلخواه خودتان را بخرید یا به فروش برسانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.