راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چند روایت معتبر و قابل پیش‌بینی از مسائلی که با اجرای رمز دوم پویا به وجود آمده است

آذرماه بود که در پنلی رشد صددرصدی جرائم بانکداری الکترونیک را مورد بررسی قرار دادیم. طبق آماری که سرهنگ داوود معظمی گودرزی، مسئول رده مبارزه با جرائم سایبری پلیس فتای تهران و جانشین پلیس فتای تهران در این پنل ارائه داد: «در حوزه جرائم بانکداری الکترونیک و برداشت از حساب‌ها در یک نگاه، جرائم اقتصادی امسال نسبت به سال گذشته رشد بیش از صد درصد داشته است. در میان غالب جرائم اقتصادی نیز فیشینگ با ۶۰ درصد بیشترین آمار را به خود اختصاص داده و نسبت به سال گذشته تعداد آن بیش از دوبرابر شده است.»



همین مسائل بود که بانک مرکزی را بر آن داشت تا طرح جایگزینی رمز‌دوم پویا به‌جای رمز‌دوم ایستا را ‌پیگیری و اجرا کند. حالا با همه‌گیر ‌شدن رمز پویا، مسئولان نظام بانکی از کاهش احتمال سرقت از حساب‌های بانکی خشنود هستند، اما کاربران نظام بانکی یعنی مردم، از دردسرهای تراشیده ‌شده در این فرایند گلایه دارند و برخی عملا امکان استفاده از پرداخت اینترنتی را از دست داده‌اند. در این گزارش قصد داریم به برخی روایت‌های واقعی اشاره کنیم که پیش از اجرای طرح رمز دوم پویا قابل پیش‌بینی بود.


روایت واقعی اول؛ مساله زمان


با رمز پویا نمی‌توان کار کرد. زمان آن بسیار کوتاه است. این رمزها عمدتا فقط 60ثانیه اعتبار دارند و فقط برای یک تراکنش معتبر هستند. این مسئله از یک ‌سو پرداخت‌های گروهی در بستر اینترنت را غیرممکن کرده و کاربران مجبورند برای هر تراکنش یک فرایند جداگانه را تکرار کنند. برای مثال، در سامانه بام بانک ملی، امکان پرداخت دسته‌ای قبوض دیگر فراهم نیست؛ چراکه یک رمز فرستاده می‌شود و تنها برای یک قبض کاربرد دارد. درصورتی که کاربر این موضوع را نداند کارت او غیرفعال می‌شود چراکه از رمز اشتباه در چند تراکنش‌ استفاده شده است.

از سوی دیگر، افراد کمتر آشنا با وب و اینترنت که سرعت عمل پایین‌تری دارند به‌واسطه زمان کوتاه اعتبار رمز پویا با مشکلاتی مواجه هستند. خریدهای اینترنتی قرار بود موجب سهولت در فعالیت افراد شود اما حالا و با سختی‌هایی که در ارسال رمزهای دوم وجود دارد خرید حضوری بهترین‌ راه‌حل است.


روایت واقعی دوم؛ پیامک‌هایی که نمی‌رسند


یکی از رایج‌ترین این دردسرها، نرسیدن پیامک‌هایی است که گویا از سوی بانک ارسال شده و باید حاوی رمز‌دوم پویا باشد اما این پیامک‌ها گاهی اصلا به‌دست مشتری نمی‌رسد و گاهی آنقدر دیر به‌دست افراد می‌رسد که عملا اعتبار رمز آنها منقضی شده است. از سوی دیگر، تجربه عینی یکی از کاربران در راه پرداخت این بود که وقتی درخواست ارسال رمز دوم پیامکی را یک بار دیگر ارسال کرد، پیامکی برای او ارسال نشد.  


روایت سوم؛ کاهش خریدهای آنلاین


پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد. در راه پرداخت پیش از اینکه استفاده از رمز دوم پویا اجباری شود پنلی گذاشتیم که در آن کارشناسان به این مساله اشاره کردند که با استفاده از رمز دوم پویا میزان خریدهای آنلاین با کاهش مواجه خواهد شد. حالا هم کسب‌وکارهایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند بر این مساله صحه گذاشته‌اند. مدیران این کسب وکارها اعلام کرده‌اند، کاربر تا صفحه پرداخت می‌رود و به بانک هم مراجعه می‌کند اما بعد هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد.

درخواست یکی از آنها این بود که حداقل این زمان اعتبار رمز پویا را کمی زیاد کنند. همچنین بالای ۵۰ درصد از تراکنش‌های پذیرنده‌های یکی از پرداخت‌یاران ناموفق گزارش شده است. یکی دیگر از آنها حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش در تراکنش‌ها را گزارش کرده و حدود ۱۰ درصد نرخ تراکنش ناموفق آنها افزایش پیدا کرده است.

با وجود تمام مسائلی که به آنها اشاره کردیم می‌توانید وارد این صفحه شوید و با نحوه دریافت رمز دوم پویا در تمامی بانک‌ها آشنا شوید.

4 دیدگاه
  1. مجتبی می‌گوید

    اینکه الان مردم عادت ندارن کم کم درست میشه، اما هزار بار بهتر ازینکه افراد مسن و یا نا آشنا دچار مشکل بشن! میدونین چه حجم کلاهبرداری به خاطر همین موضوع پیش اومده بود؟

    به فکر مردم باشین!

    پرداخت یارها اون زمان که با رانتشون داشتن کاراشون رو پیش میبردن، باید فکر کارمای این روزا میبودن!

    هر چند نظرم تایید نمیشه!

  2. کیانوش می‌گوید

    سلام
    ممنون بابت مقاله
    ولی این طرح ضعف هم داره که شما بهش نپرداختید
    الان هر کسی رمز موبایل ی نفر از روی دستش ببینه و گوشیش با کارتهای بانکیش با هم بدزده دیگه به رمز کارت طرف هم دسترسی داره
    کاش رمز پیامکی تو مرحله دوم از مشتری میپرسید به این صورت که اول رمز دوم ثابت که خود فرد میدونه وارد میکرد و در مرحله دوم یک پیامک رمز یکبار مصرف 60 یا 120 ثانیه ای از نرم افزار یا پیامکی براش ارسال میشد
    لطفا این موضوع خیلی واقعی و منطقانه نگاه کنید
    الان کسی رمز موبایل من تو اتوبوس یا مترو ببینه و گوشیم با کارت بانکی با هم بدزد میتونه خیلی راحت کارت بانکی من بصورت اینترنتی خالی کنه….

  3. ناشناس می‌گوید

    کشتم خودم رو، رمز دوم بانک پارسیان اس ام اس نشد که نشد.
    بعد که دوباره برگشتم خرید بلیط قطارم رو بکنم، بلیط پر شده بود.

  4. شادمان ولوى می‌گوید

    سلام
    من خارج كشور زندگى ميكنم والان كارهاى بانكى من معطل شده منجمله پرداختهاي قبوض واجاره خونه وغيره
    در تهران ببانك سپه مراجعه كردم و تمام اپليكيشنها را مسول شعبه نصب كرد از جمله رمز پويا و يكبار مصرف
    امدم خارج با اولين تراكش بلوكه شدم (خطاى ٢٠٠٢)مشترى بعلت ورود رمز اشتباه قفل شده است
    با بانك در تهران صحبت كردم ميگويد بايد بيايى تهران
    اين چه وصعى است كه مارا گرفتار كردن ساليان سال با رمز دوم كارها انجام ميشد
    الان راه حل نيست
    با سپاس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.