راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توضیح اینترنت اشیا به زبان ساده برای مدیران / در طراحی یک راهکار اینترنت اشیا چه چالش‌هایی وجود دارد؟

اینترنت اشیا شبکه‌ای جهانی از دستگاه‌های متصل و هوشمند خلق می‌کند که علاوه بر آگاهی‌بخشی، کیفیت جامعه و کسب‌وکارها را بهبود می‌‌بخشد. برای ساخت یک راهکار اینترنت اشیای امن و کامل باید برخی چالش‌های مهم و ملاحظات طراحی مانند الزامات رگولاتوری و مدیریت پس از استقرار را پیش از هر اقدام دیگری مدنظر قرار داد.

در همین راستا شرکت الکترونیکی بریتانیایی «آرم» که در زمینه صنعت نیم‌رساناها و طراحی نرم‌افزارهای رایانه‌ای فعالیت می‌کند اقدام به انتشار کتابی کرده شما را با الزامات طراحی یک راهکار اینترنت اشیا قدرتمند و مقیاس‌پذیر آشنا می‌کند تا بتوانید به طیف گسترده‌ای از بازارها خدمت‌رسانی کنید و نیازهای موجود را برطرف سازید. همچنین با چالش‌های مهم در این مسیر آشنا و متوجه می‌شوید که چرا پرداختن به این چالش‌ها در مراحل ابتدایی طراحی و برنامه‌ریزی بسیار حیاتی است.

راه پرداخت هم این کتاب را با عنوان «اینترنت اشیا به زبان ساده برای مدیران» ترجمه و بازطراحی کرده است که در ادامه می‌توانید فایل PDF این کتاب را دانلود و مطالعه کنید.

فایل پی‌دی‌اف «اینترنت اشیا به زبان ساده برای مدیران» را می‌توانید دانلود و مطالعه کنید

این کتاب شامل پنج فصل و یک پرونده ویژه هفته‌نامه اکونومیست می‌شود. فصل اول کتاب به مفاهیم کسب‌وکار اینترنت اشیا، فصل دوم به ساخت اینترنت اشیای مقیاس‌پذیر و کارآمد، فصل سوم به مدیریت استقرار اینترنت اشیا، فصل چهار به بررسی امنیت و قراردادهای اجتماعی دیجیتال و فصل پنجم به 10 اصل برای پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز اینترنت اشیا می‌پردازد.

در ادامه پرونده ویژه اکونومیست کار شده است. هفته‌نامه لندنی اکونومیست در بیستمین شماره خود پرونده ویژه‌ای درباره اینترنت اشیا با عنوان «Chips with everything» کار کرده است و به این موضوع اشاره دارد که چگونه اینترنت اشیا کل دنیا را تغییر خواهد داد و ورود کامپیوترها به هر جزئی از زندگی بشر چه نقشی در تغییرات پیش رو خواهد داشت. این پرونده با هشت مطلب درباره انواع کاربردهایی که می‌توان از تراشه‌ها و به طور کلی از مزیت‌های اینترنت اشیا در زندگی روزمره بهره برد، صحبت می‌کند؛ از گاوهای نسل آینده گرفته تا زمانی که این تراشه‌ها داخل بدن انسان به کارگرفته می‌شود و به نوعی انسان متصل را شکل می‌دهد.

بیستمین شماره هفته‌نامه اکونومیست با پرونده ویژه «اینترنت اشیا»

در آخر هم بخشی از وایت‌پیپرهایی معرفی شده که توسط منابع معتبر و شناخته‌شده جهانی مانند دیلویت، مکنزی، اکسنچر، مجمع جهانی اقتصاد، ارنست اند یانگ و غیره تالیف شده و راه پرداخت آنها را ترجمه و بازطراحی کرده است که با اسکن کیوآر کد کنار هر وایت‌پیپیر می‌توانید فایل پی‌دی‌اف آن را دانلود و مطالعه کنید.

اگر یک سری اطلاعات و دانش فنی و آشنایی اولیه با فناوری‌های مرتبط با اینترنت اشیا دارید یا در شرکتی مشغول به کار هستید که به ایجاد راهکار اینترنت اشیا برای پشتیبانی از ارائه سرویس‌های مبتنی بر داده به مشتریان علاقمند است، پس این کتاب، منبع خوب و مناسبی برای شما محسوب می‌شود و توصیه می‌کنیم که آن را مطالعه کنید.

نگاهی به رشد اینترنت اشیا

سال گذشته تحولات عمده و اساسی در نحوه نگرش کسب‌وکارها به اینترنت اشیا رخ داد. به تازگی هم شاخص کسب‌وکار اینترنت اشیای واحد اطلاعات اکونومیست نظرسنجی از مدیران ارشد و اجرایی پیشرو در دنیا انجام داد. در این نظرسنجی 50 درصد اینترنت اشیا را بخش مهمی از استراتژی کسب‌وکارشان عنوان کردند و انتظار می‌رود که تا سال 2022، ارزش بازار اینترنت اشیای صنعتی ادغام‌شده در آمریکای شمالی به 1/2 هزار میلیارد دلار برسد و با نرخ ترکیبی سالیانه 13/1 درصد همراه باشد.

ساخت اینترنت اشیای مقیاس‌پذیر و کارآمد

در مسابقه‌ای که برای تبدیل شدن اینترنت اشیا به «چیز بزرگ بعدی» وجود دارد، کسب‌وکارها باید الزامات فنی پایه‌ای خودشان را مشخص کنند. در حالت کلی چهار الزام مهم و اساسی در رابطه با اینترنت اشیا وجود دارد:

باید جداگانه کار کند: اجزای مختلف یک راهکار اینترنت اشیا باید این قابلیت را داشته باشند که به طور مستقل هم کار کنند و هم مدیریت شوند.

باید با همدیگر کار کنند: برای اینکه وعده و وعیدهای مربوط به اینترنت اشیا قابل درک و فهم باشد، «اشیا» باید به صورت یک جز کلی درآیند تا عناصری مجزا؛ در غیر این صورت بازگشت سرمایه برای اتصال آنها در یک راهکار اینترنت اشیا کاهش می‌یاید.

باید از اتوماسیون استفاده حداکثری شود: یادگیری ماشین به عنوان یک توانمندساز در هوش مصنوعی نقش بسیار مهمی در اینترنت اشیا بازی می‌کند. در آینده فناوری یادگیری ماشین توزیع‌شدگی بیشتری می‌یابد و عملکرد بیشتری در لبه شبکه دستگاه خواهد داشت.

باید انعطاف‌پذیر، امن و مطمئن کار کنند: برای داشتن امنیت بادی تمرکزمان را از لبه به سمت فناوری ابری افزایش دهیم تا بتوانیم در برابر تهدیدهای شناخته‌شده و ناشناخته در امان باشیم.

پچ و امن کردن دستگاه‌های اینترنت اشیا

قابلیت انجام سریع به روزرسانی‌های امنیتی هم موضوعی حیاتی برای اطمینان حاصل کردن از عملکرد امن و مناسب دستگاه‌های اینترنت اشیا است. تولیدکنندگان تجهیزات اصلی باید از این موضوع اطمینان حاصل کنند که به روزرسانی‌های امنیتی به دست صاحبان دستگاه‌ها یا اپراتورها رسیده است یا در اختیارشان قرار می‌گیرد.

رسیدگی به امنیت

حملات سایبری بسیاری روی زیرساخت‌های حیاتی رخ داده است. برای مثال سیستم‌های ارائه‌دهنده خدمات بهداشت و سلامت به منظور باج‌گیری از کار افتاده‌اند و دستگاه‌های الکترونیکی خانگی به عنوان یک درگاه اینترنتی به دست هکرها افتاده است. در نتیجه به گفته بانک لیودز لندن ممکن است جرائم سایبری هزینه 500 میلیارد دلاری برای اقتصاد جهانی به همراه داشته باشند چراکه امنیت سیستم‌ها و دستگاه‌ها در تمامی بخش‌ها نسبت به روش‌های جدید حمله، آسیب‌پذیرند.

10 اصل برای پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز اینترنت اشیا

  • مدیریت دوره پس از استقرار و قابلیت‌های تعمیر و نگهداری در مقیاس‌های بسیار بزرگ را فراموش نکنید و یک طرح مدیریت چرخه حیات از زمان استقرار تا منسوخ شدن دستگاه‌تان طراحی کنید.
  • برای داشتن یک اتصال قوی در محیط‌های خشن و بسته برنامه‌ریزی و طراحی کنید و همچنین الزامات مربوط به انعطاف‌پذیری و امنیت را هم در نظر داشته باشید.
  • باتری، سایز و قابلیت اطمینان جز موارد بسیار مهم و حیاتی در سیستم‌های اینترنت اشیا است.
  • از اکوسیستمی که قبلا به نوعی امتحانش را در موارد مربوط به انعطاف‌پذیری و انتخاب پس داده استفاده کنید تا به شما در پایدار نگه داشتن راهکارتان در آینده نیز کمک کند.
  • یک برنامه کسب‌وکار تجاری بسیار قوی برای خودتان تعریف کنید و یک مورد کاربردی کامل را در نظر داشته باشید که چطور می‌خواهید از داده‌هایی که قصد جمع‌آوری‌شان را دارید نهایت استفاده را ببرید.
  • برای داده‌های حساسی که روی سیستم موروثی شما قراردارند به فکر یک راهکاردرون سازمانی باشید که بتواند مدیریت و نظارت را درون فایروال شما انجام دهد.
  • از بلوک‌های ساختمانی امنیت استاندارد استفاده کنید که ذاتا از امنیت بیشتری برخوردارند و از طرف دیگر خیالتان راحت است که بعدا سیستم‌هایتان را تغییر نمی‌دهند.
  • طراحی‌هایتان بخش‌بندی شده باشد تا بهتر بتوانید با حملات سایبری مقابله کنید و آنها را از بین ببرید.
  • برای ارائه سرویس‌های امنیتی موردنیاز و همچنین حفاظت از کدها، داده‌ها و سخت‌افزار حساس خود از مدل امنیتی ریشه‌های اعتماد مبتنی بر سخت‌افزار استفاده کنید.
  • داشتن قرارداد اجتماعی دیجیتال برای امنیت اینترنت اشیا، رکن اصلی شکل‌گیری یک اعتماد طولانی مدت میان ارائه‌دهندگان فناوری و کاربران است.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.