راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به کتاب نفوذ به سرمایه‌گذاری خطرپذیر / راهنمایی ساده و کاربردی یک حوزه کمتر شناخته‌شده

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۰ / من تا به حال يك راهنماي ساده و در عين حال پربار براي آموزش گام‌به‌گام مردم عادي ندیده‌ام که بتواند مانند يك سرمايه‌گذار فکر کند. پس از آنكه خودم به يك سرمايه‌گذار خطرپذیر تبديل شدم، ميزان زيادي از اين دانش را در لابه‌لاي گفت‌وگوهاي دوستانه، يا در انحصار موسسه‌هاي حرفه‌اي رده‌بالای اين صنعت يافتم.

البته هميشه تصور مي‌كردم كساني كه كسب‌وكارهاي بزرگ راه‌اندازي مي‌كنند و سرمايه‌گذارهای خطرپذیر مشهور، از مردم عادي هستند. امروزه همه مي‌دانند كه براي راه‌اندازي يك كسب‌وكار نبايد وقت را از دست داد و به‌اصطلاح هيچ زماني بهتر از همین حالا نيست.

برای همین، از همان ابتدا داشتن طرز فكري مثل يك سرمايه‌گذار، برای موفقیت حیاتی است. این مسیر با پاسخ به پرسش‌هایی ساده آغاز می‌شود؛ از قبیل «سرمایه‌گذاري خطرپذیر‌ چیست؟» و «چگونه مي‌توان ایده و طرح یک شركت را با موفقيت ارائه داد تا بتوانيم قرارهاي ملاقات و مصاحبه‌های بعدی را نیز به دست بياوريم؟»

آيا تا به حال به اين موضوع فكر كرده‌ايد كه اگر خود شما در سوي ديگر سرمايه‌گذاري بوديد چه مي‌شد؟ اينكه آن كسي باشيم كه همه مي‌خواهند در شركت‌شان سرمايه‌گذاري كند، چه حسي دارد؟

این کتاب و هشتگ مربوط به آن (Breakinto_VC#) به شما مي‌آموزد چگونه مانند يك سرمايه‌گذار حرفه‌ای فکر کنید. خواه هدف‌تان ورود به صنعت جذاب سرمايه‌گذاري خطرپذیر باشد، خواه تامين سرمايه برای استارت‌آپی كه ماه‌ها يا حتي سال‌ها در فكرش بوده‌ايد، اين كتاب برایتان بسیار مفید خواهد بود.

اين كتاب براي كساني است كه مي‌خواهند درباره دنياي پيچ‌درپيچ و مبهم سرمایه‌گذاری خطرپذیر کمی بیش از معمول بدانند و پیش از این هیچ‌وقت کتاب راهنمای کارآمدی که همه مطالب را به‌طور جامع در یک نوشته ساده و روان گردآوري كرده باشد، نيافته بودند.

من كتاب نفوذ به سرمايه‌گذاري خطرپذیر را به‌عنوان يك راهنمای قابل استفاده برای همه، تالیف کرده‌ام. لازم است بدانید بدون یک راهنمای ساده، ورود به سرمايه‌گذاري خطرپذیر براي خودم دشوار بوده است. آن زمان هنوز اين دوستانم را که در طول نوشتن اين كتاب بسیار برایم مفید بودند، نمی‌شناختم؛ در واقع اصلا در اين رابطه كسي را نمی‌شناختم.

آن زمان برای اینکه اطلاعات جمع‌آوری کنم، اينترنت را زيرورو مي‌كردم و برش‌هايي از مقالات و مطالب بلاگ‌ها را از سراسر وب مي‌يافتم و یادداشت برمي‌داشتم. در مرحله بعد سعي مي‌كردم ايده‌هایی را که به ذهنم می‌رسید، به‌صورت ارائه‌هايي قدرتمند سروسامان دهم؛ به‌طوری که سرمايه‌گذارها را تحت تاثير قرار دهند.

به این ترتیب بالاخره توانستم به فرمولی برای روش صحبت با وی‌سی‌‌ها دست‌ يابم و کم‌کم فهمیدم چطور می‌توان از طرف شركت‌هاي برتر سرمايه‌گذاري خطرپذیر پیشنهاد دریافت کرد. كتاب حاضر در پی بیان همین فرمول است.


نسخه انگلیسی کتاب «نفوذ به سرمایه‌گذاری خطرپذیر» را از سایت آمازون خریداری کنید.


در این کتاب درباره انواع سرمایه‌گذارانی که با آنها برخورد خواهید داشت، صحبت خواهیم کرد و اینکه چرا هر سرمایه‌گذار خطرپذیری در هر کسب‌وکاری سرمایه‌گذاری نمی‌کند را بررسی خواهیم کرد. کتاب حسابداری حجیم قدیمی و خاک‌گرفته‌تان را فراموش کنید! در همین کتاب برایتان در مورد امور حسابداری و مالی‌ای که در شرایط مختلف ممکن لازم داشته باشید، خواهیم گفت تا فضای سرمایه‌گذاری خطرپذیر را درک کنید. علاوه بر آن با طرز فکر سرمایه‌گذاران آشنا خواهید شد.

شما با مطالعه این کتاب، یاد می‌گیرید چطور مثل یک حرفه‌ای شرکت‌هایی را که برایتان جذاب هستند، نقد و بررسی کنید و طرح شرکت‌های دلخواه‌تان را به سرمایه‌گذارانی خطرپذیر ارائه دهید. همچنین یاد می‌گیرید کسب‌وکارها را مانند یک سرمایه‌گذار، ارزشیابی کنید.

خواه قصد ورود به صنعت سرمایه‌گذاری خطرپذیر را داشته‌ باشید، خواه قصد برپایی یک کسب‌وکار؛ آشنا شدن با دیدگاه‌های سرمایه‌گذاران خطرپذیر بسیار مفید است و این کتاب شما را در این امر یاری می‌کند، علاوه بر آن قدرت تحلیل بازارهای مختلف را به شما ارائه می‌دهد. با این پیش‌زمینه، می‌توانید در هر ارائه توجه سرمایه‌گذاران را جلب کنید.

من خودم مدت‌ها وقت گذاشته‌ام و راهکارهای پیشنهادی این کتاب را که راهنمای مفیدی است، در موقعیت‌های مختلف و در جای‌جای کشور آزمایش کرده‌ام. وقتی نوشتار این کتاب را کامل کردم، قبل از اینکه منتشر شود، نوشته را به تعداد زیادی از دوستانم که در این حوزه فعالیت می‌کردند، ارائه دادم و آنها هم آن را به دوستان خودشان ارئه کردند.

یکی از نتیجه‌های این ارتباط‌ها آشنا شدن با افراد مختلف بود. یکی از آنها «آرجون» بود که یک فعال حرفه‌ای بازار است که همان مشکلات رایج را داشت که خود من هم با آنها مواجه شده بودم؛ اصطلاحات و مفاهیم فراوان که بدون توضیحات و راهنمایی یا با توضیحاتی جزئی و غیرجامع در اینترنت پراکنده شده‌اند.

آرجون پس از مطالعه «نفوذ به سرمایه‌گذاری خطرپذیر»، این توانایی را به ‌دست آورده بود که پیش از جلسه‌هایی که با سرمایه‌گذاران دارد، به‌آسانی موضوع‌هایی را که به اطلاعات بیشتری در موردشان احتیاج دارد، مشخص کند و هدفمندانه برای برطرف‌کردن مشکل‌شان تلاش کند.

یکی دیگر از آن دوستان جدید «نیکلاس» است. او آن زمان در فکر تامین سرمایه برای استارت‌آپ[1] خود در زمینه نمایش آنلاین ویدئو بود و مطمئن بود با ایده‌ای که دارد، می‌تواند دنیای موسیقی دیجیتال را تسخیر کند. او در نتیجه مطالعه یکی از پیش‌نویس‌های نهایی کتاب و گفت‌وگویی که با هم داشتیم، نسبت به بازار مورد نظرش شناختی واقعی به ‌دست آورد و توانست برای گسترش سامانه‌اش، راهکار خلاقانه‌ای پیدا کند که حتما او را فراتر از همه فعالان معمولی آن صنعت قرار خواهد داد.


بردلی مایلز نویسنده کتاب نفوذ به سرمایه‌گذاری خطرپذیر فارغ‌التحصیل دانشگاه کلمبیا در رشته اقتصاد است.  


با «جان» ملاقات کردم؛ او آن زمان یک دانشجو بود که قصد داشت وارد سرمایه‌گذاری خطرپذیر شود، اما پیش از اینکه از دوست و آشنا بخواهد او را برای ارائه طرح به چند سرمایه‌گذار معرفی کنند، لازم بود یاد بگیرد چطور طرح یک شرکت را به‌درستی به سرمایه‌گذاران ارائه دهد. مطالعه این کتاب به کمک او آمد و «جان» حالا دو ارائه در دو صنعت متفاوت را آماده کرده که به‌خوبی مهارت‌ها و شناختش از طرز فکر سرمایه‌گذاران خطرپذیر را نشان می‌دهد.

با «مَک» دوست شدم که دانشجوی یکی از دانشگاه‌های درجه دو بود که شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر معمولا کسی را از آن دانشگاه‌ها استخدام نمی‌کنند. او پس از مطالعه فصل ۱۶ این کتاب (یک راهنما برای راه‌اندازی یک باشگاه سرمایه‌گذاری خطرپذیر در دانشکده‌تان)، به‌سرعت به مرجع مشاوره به دانشجو‌های دیگر در زمینه سرمایه‌گذاری خطرپذیر تبدیل شد و از آن به بعد در فعالیت‌ها و پروژه‌های دانشجویی مربوط به سرمایه‌گذاری خطرپذیر همکاری می‌کند.

پس از جلسات و گفت‌وگوهای متعدد با کارآفرینان در جست‌وجوی تامین سرمایه، فعالان حرفه‌ای بازار فناوری، بانکداری و صحبت‌هایی که با مشاورهای مدیریتی و دانشجوهای دانشگاه‌های مختلف از جمله USC، وارتون، کالج منهتن، استنفورد، هاروارد، دانشگاه کلرادو ـ بولدر و بسیاری دیگر داشتم، قویا به شما اطمینان ‌می‌دهم تکنیک‌های ارائه‌شده در این کتاب واقعا کارآمد و موثر هستند.

مطمئن باشید اگر تکنیک‌ها و راهکارهای مطرح‌شده در این کتاب را به‌درستی یاد بگیرید؛ تمام ابزارهایی را که برای تحت تاثیر قراردادن عقل و احساس حتی سرسخت‌ترین سرمایه‌گذاران سیلیکون‌ولی لازم دارید، در اختیار خواهید داشت.

خطاب به تمامی کارآفرینان: سرمایه‌گذاران خطرپذیر روی خود شخص سرمایه‌گذاری می‌کنند. پس اگر در ارائه طرح‌ها و ایده‌هایتان به سرمایه‌گذاران درست عمل کنید، حتی اگر در نظرشان ایده‌های شما چندان هم جالب نباشد، خلاقیت و توانایی شما آنها را جذب می‌کند، به‌طوری که حداقل برای بهبود طرح‌تان به شما مشورت و راهنمایی دهند. به این ترتیب توانسته‌اید رابطه‌ای را شروع کنید که ممکن است در تمامی ادامه مسیر به کمک‌تان بیاید. اینها همه از یک ارائه موفق به ‌دست می‌آید.

صرف‌نظر از اینکه می‌خواهید یک سرمایه‌گذار خطرپذیر شوید یا سرمایه شرکت‌تان را تامین کنید، لازم است یاد بگیرید چگونه مانند یک سرمایه‌گذار بیندیشید و ارتباطات‌تان را تنظیم کنید. شاید این موثرترین روش برای قرار گرفتن در مسیر موفقیت، از همان ابتدای راه باشد.

این رفتار را از خودتان دور کنید که فقط در خانه بنشینید و با تماشای مجموعه استخر کوسه‌ها درباره حضور در جمع سرمایه‌گذاران صاحب‌نظر، خیال‌پردازی کنید. هرچه بیشتر کنار بایستید، ورود شما به اصل بازی دشوارتر خواهد بود.

سعی کنید خلاق و اهل عمل باشید، زیر و بم صنایع و کسب‌وکارهای مختلف را درآورید و حتما تلاش کنید حوزه فناوری‌های نوین را بهتر و بهتر بشناسید. همیشه آماده رفتن به میانه میدان باشید، همچنین عملگرا باشید و سریعا هر کاری را که لازم است، انجام دهید.

در این کتاب تکنیک‌هایی را به شما آموزش خواهم داد که واقعا مفید هستند. در هر فصل بهترین روش‌ها را برای ارتباط با فعالان حوزه فناوری و سرمایه‌گذاران صنعت کسب‌وکار شما بیان می‌کنم.

همچنین نمونه‌هایی از ارائه‌ها، روش‌های ارزشیابی و موقعیت‌های شبیه‌سازی‌شده را به‌طور گام‌به‌گام بررسی خواهم کرد و افرادی را که روش‌هایی کاملا متفاوت داشته‌اند، معرفی و بررسی می‌کنم. شما فقط تا انتهای کتاب همراه من باشید. بیایید با هم تلاش کنیم و به سوی زندگی تازه‌ای که می‌خواهید برای خودتان بسازید، پیش رویم.

منتظر چه هستید؟ پس بیایید بزنیم بیرون و شروع کنیم!  

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۰
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.