راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وردلاین شرکت رقیب خود، اینجنیکو را به قیمت 8/7 میلیارد دلار خریداری کرد

شرکت پرداخت جهانی وردلاین (Worldline) قرار است شرکت فرانسوی رقیب خود، اینجنیکو را به قیمت 7/8 میلیارد یورو (8/7 میلیارد دلار) خریداری کند و به این ترتیب یک شرکت پیشرو اروپایی در صنعت پرداخت شکل می‌گیرد که پابه‌پای فناوری‌ها و عادات مصرف‌کنندگان که با سرعت زیادی در حال تغییر است، پیش می‌رود.

استفاده روزافزون از تلفن‌های همراه هوشمند برای انجام پرداخت‌های آنلاین ازجمله سرویس‌های اپل‌پی یا وی‌چت باعث ایجاد رقابت در صنعت و توسعه سیستم‌های جدید می‌شود که این موضوع انجام سرمایه‌گذاری‌های بزرگ را می‎‌طلبد.

وردلاین شرکتی است که از دل شرکت فناوری اطلاعات فرانسوی اتوس (Atos) متولد شد و خرید 7/8 میلیارد یورویی که قصد انجامش را دارد به دنبال موجی از ادغام و تصاحباتی است که سال گذشته میان شرکت‌های آمریکایی به وجود آمد که به دنبال ایجاد سهم خود از تراکنش‌های دیجیتال بوده‌اند.

شرکت‌های فعال در این صنعت همه‌چیز را، از پایانه‌های کارتی موجود در فروشگاه‌ها گرفته تا سرویس‌های امنیت تراکنش‌ها را به خرده‌فروشان و بانک‌ها ارائه می‌دهند و حالا بسیاری از همین شرکت‌ها قصد دارند در کل زنجیره پرداخت حضور پررنگ داشته باشند.

جیل گراپینت مدیرعامل وردلاین می‌گوید: «احتمالا شاهد ثبات و تحکیم بیشتری خواهیم بود. این صنعت برای کسانی که می‌خواهند در مقیاس بزرگ فعالیت کنند، مزیت هزینه خواهد داشت.»

سهامداران وردلاین حدود 65 درصد شرکت جدید ادغام‌شده را در اختیار خواهند داشت. در پیشنهاد مناقصه اولیه، سهامداران اینجنیکو نیز 11 سهم وردلاین و 160/5 یورو وجه نقد برای هفت سهم اینحنیکو دریافت می‌کنند. یک پیشنهاد ثانویه نیز وجود دارد که طی آن 56 سهم وردلاین به ازای 29 سهم اینجنیکو مبادله می‌شود و قیمت پیشنهادی 123/10 یورو به ازای هر سهم اینجنیکو ارائه می‌شود.

وردلاین هم که 16/9 درصد سهامش در اختیار شرکت اتوس است می‌گوید که این معامله برای آنها به منزله دسترسی به حضور پررنگ اینجنیکو در بخش‌های سفر، سلامت و خرده‌فروشی خواهد بود و این شرکت‌ ادغام‌شده جدید می‌تواند همکاری و مشارکتش با بانک‌های آلمانی را نیز توسعه دهد.

براساس تحقیقات انجام‌شده توسط شرکت مکنزی، باتوجه به انکه بیشتر مردم برای انجام خریدهایشان به جای پول نقد از روش‌های پرداخت دیجیتالی استفاده می‌کنند، پیش‌بینی می‎شود که صنعت پرداخت جهانی تا سال 2023 به درآمد 3 هزار میلیارد دلاری برسد.

در سال 2019 شرکت فیسرو، شرکت فرست دیتا را با قیمت 22 میلیارد دلار خریداری کرد. همچنین سازمان FIS هم شرکت وردپی را به ارزش 35 میلیارد دلار خریداری کرد که به این ترتیب موقعیت خودشان را به عنوان دو بازیگر برتر دنیا، مستحکم کردند.

برنارد بوریژود رئیس هیئت‌مدیره اینجنیکو درباره این اتفاق می‌گوید: «ادغام وردلاین و اینجنیکو فرصت بی‌نظیری برای خلق یک قهرمان بی‌رقیب در حوزه پرداخت در اروپا فراهم می‌کند.»

منبع: Bloomberg و Reuters

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.