راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استیبل کوین چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

رمزارزها در طول ۱۱ سالی که از حیاتشان می‌گذرد، توانسته‌اند جایگاه نسبتاً خوبی را در بین علاقه‌مندان فناوری و سرمایه‌گذاری به دست آورند اما نوسانات شدید و بعضاً غیر قابل پیش‌بینی رمزارزها گاهی تصمیم‌گیری را دشوار می‌کند.

استیبل کوین‌ها با این فلسفه شکل گرفتند که با داشتن یک ثبات نسبتاً پایدار در قیمت‌ها مشکلات رمزارزها را به حداقل برسانند.

در این مطلب به بررسی مزایا و معایب استیبل کوین‌ها می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم تا چه حد به رونق اقتصادی رمزارزها کمک کرده‌اند. اگر به خرید تتر و سایر رمزارزها علاقه دارید این مطلب را تا آخر مطالعه کنید.


استیبیل کوین چیست؟


Stable به معنای پایدار است و مفهوم حداقل تغییرات را می‌رساند. استیبل کوین‌ها دارای ارزش یا قیمت ثابت هستند.

شاید اغلب شما با مفهوم استیبل کوین و کاربردهای آن آشنا باشید اما خوب است با انواع آن آشنا شوید.

سه نوع شناخته شده از استیبل کوین‌ها در بازار وجود دارند:

  • استیبل کوین با پشتوانه رمزارزها
  • استیبل کوین با پشتوانه ارزهای فیات
  • استیبل کوین بدون پشتوانه

از آنجا که این ارزها تحت تأثیر نوسانات شدید قیمت‌ها قرار نمی‌گیرند برای تریدرها نقش کلیدی‌ای ایفا می‌کنند.

فعالان بازار برای حفظ دارایی‌های خود از استیبل کوین‌ها استفاده می‌کنند. حفظ سود و سرمایه فعالان بازار از جمله کارکردهای مهم این نوع از رمزارزها است.


راه‌های قیمت گذاری استیبل کوین‌ها کدام است؟


از زمان‌های قدیم ارزهای فیات توسط یک پشتوانه مشخص مثل طلا یا بانک مرکزی کشورها پشتیبانی می‌شدند. رمزارزها این روال سنتی را تغییردادند و عرضه‌وتقاضای بازار را ملاک تغییر قیمت‌ها قرار دادند.

تعیین قیمت‌ها بر اساس میزان عرضه و تقاضا یک بازار کاملاً آزاد را شکل داد که نظارت هیچ نهاد واسطی درقیمت گذاری تاثیرگذار نخواهد بود اما ریسک سرمایه گذاری را هم به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. استیبل کوین‌ها برای رفع این مشکل شکل گرفتند.

تعیین قیمت استیبل کوین‌ها کمی با سایر رمزارزها متفاوت است به این ترتیب که قیمت‌ها به تعداد استیبل کوین‌ها درحال گردش وابسته هستند.

از سوی دیگر به ازای هر واحد از استیبل کوین‌ها پشتوانه معادل طلا، املاک، ارز فیات یا سایررمزارزها باید کنار گذاشته شوند. به این ترتیب نوسان قیمت زیاد ندارند.


کاربرد استیبل کوین‌ها کدام است؟


استیبل کوین‌ها هزینه، سرعت تراکنش بالا و نوسان قیمت پایینی دارند از این رو به کاربران طیف گسترده‌ای از خدمات را ارائه می‌کنند.

علاوه بر اینکه هنگام نوسانات شدید قیمت رمز ارزها تریدرها موجودی حساب خود را به استیبل کوین تبدیل می‌کنند.

از استیبل کوین‌ها می‌توان وام، نقل و انتقال وجه و حواله استفاده کرد. بسیاری بر این باور هستند که استیبل کوین‌ها این قابلیت را دارند که در آینده به جای برخی از ارزهای فیات مورد استفاده قرار بگیرند.

در حال حاضر وام دهی اتر در بلاک چین اتریوم به دلیل نوسانات قیمت ممنوع شده است درحالی‌که استیبل کوین‌ها فاقد این محدودیت هستند.

معاملاتی که از طریق استیبل کوین‌ها انجام می‌شود بسیار سریع و ایمن خواهد بود. از آنجا که قیمت آنها ثابت است قابلیت انتقال دارایی به صورت دیجیتال را هم دارند.

استفاده از فناوری بلاکچین به این رمز ارزها این امکان را می‌دهد که از نهایت امنیت، شفافیت و قابلیت پیگیری استفاده کنند.

استفاده از آن‌ها بسیار ساده است و در نهایت قابلیت استفاده به صورت قرارداد هوشمند را هم دارا هستند.

دانشجویان، مسافرها و تجار می‌توانند برای انتقال وجه با خیال آسوده از استیبل کوین‌ها استفاده کنند.


استیبل کوین‌ها چه محدودیت‌هایی دارند؟


استیبل کوین‌ها از قابلیت تمرکز زدایی که بیت کوین و سایر رمزارزها از آن برخوردارند بهره نمی‌برند چراکه متمرکز هستند.

به یک نهاد ثالث برای ایجاد اعتماد نیاز دارند. برای حفظ ارزش به حسابرسی بیرونی نیاز دارند و در نهایت آموزش آن‌ها برای مصرف کننده کمی زمان نیاز دارد.


مشهورترین استیبل کوین‌های موجود کدام اند؟


طی این سال‌ها استیبل کوین‌های مختلفی به بازار معرفی شدند که برخی از آن‌ها به سرعت از بین رفتند و فراموش شدند. در مقابل برخی هم توانستند جایگاه خوبی در بازار پیدا کنند و رتبه‌های برتر بازار را از آن خود کنند. برخی از مهم‌ترین رمز ارزهای موجود در بازار عبارت‌اند از:

تتر

فرمانروای دنیای استیبل کوین‌ها تتر است که هر واحد آن معادل ۱ دلار است. در حال حاضر حجم بازار بسیار خوبی را در اختیار دارد و همواره در رتبهٔ مناسبی از ۱۰ رمز ارز برگزیده قرار دارد.

Tether در اغلب صرافی‌های رمز ارز مطرح جهان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و با وجود بحث‌هایی که در خصوص پشتوانه آن مطرح شده جایگاه مناسب خود را حفظ کرده است.

دلار جمینی

استیبل کوین (gemini dollar (GUSD توسط برادران وینکلووس سرمایه گذاران مشهور بیت کوین و صرافی رمز ارز آن‌ها جمینی معرفی شد.

این رمزارز از چند استاندارد مختلف پشتیبانی می‌کند و این قابلیت سبب شده پتانسیل بالایی داشته باشد.

ترو یو اس دی

TrueUSD یکی از استیبل‌های مطرح در عرصه جهانی است که با ارز فیات و محافظت قانونی اداره می‌شود. از آنجا که ترو یو اس دی توسط شرکت‌های ثالث تأیید می‌شود از شفافیت بسیار بالایی برخوردار است.

تیم تشکیل دهنده این رمز ارز از تجربه و سابقه کار بسیار خوبی برخوردار است و در پی ایجاد ثبات در بازار رمز ارزها هستند.

پاکسوس استاندارد

پاکسوس استاندارد اولین استیبل کوین کنترل شده جهان است و نهاد تنظیم مقررات مالی ایالت نیویورک آن را تأیید کرده است.

این رمزارز یک توکن ERC20 و خطای انسانی را به حداقل ممکن می‌رساند. صرافی بایننس این رمزارز را پذیرفت. فارغ از نتیجه، بسیاری از موارد که برای نخستین بار در دنیای استیبل کوین‌ها تجربه شده، توسط پاکسوس استاندارد بوده است که سبب افزایش اهمیت آن شده.


نتیجه گیری


قیمت رمزارزها نوسان بسیار بالایی دارد از این رو استیبل کوین‌ها با هدف ایجاد ثبات در بازار شکل گرفتند. تجربه موفق دلار تتر سبب شد بسیاری از تریدرهای حرفه‌ای برای حفظ ارزش دارایی‌های دیجیتال خود به سراغ آن بروند.

در مقابل کاربران غیر حرفه‌ای دنیای رمزارزها که هدف انتقال وجه، خرید یا استفاده بازرگانی از رمز ارزها را دارند، به سبب ثبات قیمت و سادگی استفاده از استیبل کوین‌ها به سراغ آن رفته‌اند.

تتر درحال حاضر مشهورترین استیبل کوین جهان است که در ایران هم طرفداران بی‌شماری دارد. اگر به دنبال خریدوفروش تتر یا یا سایر رمزارزها هستید کوین نیک دستیار شما در دنیای ارزهای دیجیتال است که خدمات متنوعی را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. کارشناسان این مجموعه در بیشتر ساعات شبانهروز پاسخگوی سؤالات شما هستند.

1 دیدگاه
  1. mahsa می‌گوید

    سلام ببخشید یه درخواست داشتم .میتونید یکم درموردمدل درآمدی و مدیریتی شرکت های عرضه کننده ی استیبل کوین ها توضیح بدید ممنون میشم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.