پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
رویکردهای پرداخت الکترونیک سداد در توسعه کسبوکار چیست؟
امیرحسین داودیان، معاون توسعه کسبوکار پرداخت الکترونیک سداد ضمن تقسیمبندی نقاط تمرکز در کسبوکار شرکت سداد به چهار عرصه اصلی، به تشریح رویکرد این شرکت در این عرصهها پرداخت. او از آنها چنین نام برد: «نخست ارائه خدمات عمومی و معمول پرداخت، دوم تأمین منابع ارزان قیمت و با کیفیت برای مهمترین شریک تجاری خود یعنی بانک ملی ایران و گسترش خدمات نوین و بروز پرداختی برای این شریک راهبردی، سوم حضور در بازارهای نوظهور و ایفای نقش در آنها و چهارم خلق بازارهای جدید با حرکت در زمینه تکنولوژیهای جدید.»
عملکرد پرداخت الکترونیک سداد در حوزه کسبوکار چگونه است و آیا تفاوت ماهوی با سایر PSPها دارد؟
به گزارش روابط عمومی پرداخت الکترونیک سداد، معاون توسعه کسبوکار پرداخت الکترونیک سداد در خصوص چگونگی عملکرد پرداخت الکترونیک سداد در حوزه کسبوکار گفت: «برای پاسخ به این سؤال سعی خواهم کرد چهار رویکرد اصلی در کسبوکار شرکت سداد را که در نهایت به شکلگیری یک چرخه اثربخش میانجامد را توضیح دهم. رویکرد نخست ما را میتوان در زمینه فعالیتها و روالهای عمومی ارائه خدمات پرداخت مشاهده کرد.
سپس او ادامه داد: «میتوان گفت ما به عنوان یک شرکت پرداخت بنا به شاخصهای ویژه خودمان به جرات سودآورترین شرکت پرداخت هستیم، زیرا از ورود به شیوههای ناسالم جذب مشتری و صرف هزینههایی نامعقول برای بدست آوردن سهم بازار خودداری کردهایم. با حفظ استانداردهای خاص خودمان در اداره کسبوکار در شاخصهای عملکردی و عملیاتی رشد قابل توجهی داشتهایم. به عنوان مثال در آذرماه امسال رشد فوق العادهای در تراکنشهایمان را تجربه کردیم و شاخصهایمان همیشه مسیر رو به رشدی را پیموده است.»
به گفته داودیان، سداد کاملترین سبد کانالهای پرداختی کشور شامل کارتخوان، درگاه اینترنتی، اپلیکیشن پرداخت و USSD را ارائه میکند. او در ادامه بیان کرد: «با وجود آنکه ممکن است هر یک از این کانالها به تنهایی مقرون به صرفه نباشند، توانستهایم با یکپارچه کردن محصولات حوزه پرداخت، به راه حلهای متفاوتی در این عرصه برسیم که هم رضایت مشتریان را بدست آوریم و هم از تمام قابلیتهای این کانالها بهره ببریم.»
دکتر داودیان تصریح کرد: «در حال حاضر ما به واسطه سرویسهایمان در بزرگترین فرنچایزهای کشور اعم از دولتی و غیردولتی ارائه خدمت میکنیم. همچون مجموعه پلیس یعنی پلیس + 10، راهنمایی و رانندگی و نیز قوه قضائیه، اداره ثبت احوال و اداره ثبت اسناد در سراسر کشور که هرکدام از آنها در چندهزار نقطه از کشور در حال ارائه سرویس هستند و از خدمات پرداخت ما استفاده میکنند. در حوزه خدمات الکترونیکی غیرحضوری بزرگترین تأمینکنندههای تاکسیهای اینترنتی و فروشگاههای اپهای موبایلی با ما کار میکنند. در واقع با نشانه گرفتن بزرگترینها و کسانی که قطب کسبوکار در صنعت خود هستند نشان دادهایم به خوبی میتوانیم در عرصههای یاد شده ارائه خدمت کنیم. این خدمات به زودی شامل حوزه خدمات شهری نیز خواهد شد.»
او افزود: «باید اشاره کرد که طی دو سال گذشته تا به حال پیش نیامده که از سوی بانک ملی در حوزه پرداختی به ما مشتری ارجاع شود و ما نتوانیم درخواست مورد نظر را ارائه دهیم، یعنی یا با آینده نگری خدمت را از قبل پیشبینی و آن را عملیاتی کرده یا با سرعتی بالا آن خدمت را ایجاد کردهایم که نشاندهنده توان ما در شخصیسازی خدمات است.»
پرداخت الکترونیک سداد در پی تأمین منابع ارزان قیمت و با کیفیت برای مهمترین شریک تجاری خود یعنی بانک ملی ایران و گسترش خدمات نوین و بروز پرداختی برای این شریک راهبردی است. داودیان در این خصوص گفت: «این رابطه به گونهای است که منفعت حقیقی بانک ملی ایران را در پی دارد، زیرا مهمترین عنصر و معیار هر بانکی برای انتخاب یک شرکت پرداخت دو شاخصه هست که یکی آن است که شرکت پرداخت بتواند در کسبوکارهای ارجاعی از سوی بانک برنده باشد و شاخص دوم آن است که در صورت برنده شدن، این برد به قیمت و بهای مناسبی باشد. سداد در این زمینه عملکردی بسیار عالی داشته است به نحوی که هزینه تمام شده پول توسط ما برای بانک از هزینه تمام شده پول توسط شعبه پائینتر است.»
او در ادامه تاکید کرد: «این نقطه عطفی در عملکرد سداد است که بانکی همچون بانک ملی پالایش پذیرندگان خود را به او سپرده است. زیرا ما به عنوان یک شرکت پرداخت رابطه نزدیکتری با مشتریان خرد داریم و این رابطه یک رابطه قوی و مستحکم است. تمام تلاش ما این است که یک زنجیره ارزش با بانک ملی ایجاد کنیم.»
پرداخت الکترونیک سداد چه برنامهای جهت حضور در بازارهای نوظهور دارد؟
معاون کسبوکار پرداخت الکترونیک سداد مهمترین بخش از دستاوردهای کسبوکاری شرکت را حضور در بازارهای نوظهور دانست و گفت: «در این صنعت پیشبینی روالهای کسبوکار و بازارهایی که در آینده شکل میگیرند از اهمیت بسیاری برخوردار است و شامل پیشبینی این امر است که چه خدماتی در بازار وارد حوزه پرداخت الکترونیکی میشوند، نظیر خدماتی که قبلا در حوزه پرداخت الکترونیکی قرار نداشتهاند یا خدمات الکترونیکی که به صورت حضوری انجام میشدهاند. در این خصوص ما هرسال یک پیشبینی برای سال آینده ارائه میدهیم.»
او ادامه داد: «در سال گذشته و در همایش بانکداری یکی از پیشبینیهای ما این بود که کیف پولها حضور قدرتمند و پررنگی در حوزه پرداخت خواهند داشت. پیشبینی دیگر در زمینه پرداختهای خرد و شکلگیری بازارهای جدید در قالب سوپرمارکتهای آنلاین و امثال آن بود. موضوع دیگری که آن را پیشبینی کرده بودیم ادغام کسبوکارهای جدید با یکدیگر برای شکلگیری نوع جدیدی از ارائه خدمات در قالب سوپر اپها بود.»
او همچنین افزود: «توان پیش بینی ما در خصوص بازارهای نوظهور و کسبوکارها در آینده نشاندهنده توانمندی و عملکرد موفق در شناخت بازار و کسبوکار است که راهنمای سداد به سوی حوزههای جدید تکنولوژی است.»
داودیان با بیان اینکه پیشبینی ما در شرکت پرداخت الکترونیک سداد نه به عنوان یک بنگاه تحقیقاتی بلکه به عنوان یک بنگاه تجاری فعال در صنعت انجام میشود، افزود: «بنابراین به آنچه پیشبینی میکنیم باور داریم و به آن حوزه ورود میکنیم. همانند موضوع کیف پول که با فاصله کمتر از یکسال از طرح آن، امروز آماده بهرهبرداری ست و درگام نخست برای چند میلیون کاربر اپلیکیشن ایوا فعال شده است و به زودی میتوان آن را خارج از شبکه سداد و در بسترهای دیگر نیز مشاهده کرد. سداد جنگ کیف پول را در سال 97 پیشبینی کرد و اکنون یکی از پیشتازان این حوزه است.»
حرکت در حوزه تکنولوژی و ایجاد یک بازار نوظهور
داودیان عنوان کرد: «در واقع اگر مجموعه سداد را به عنوان گروه تکنولوژی بانک ملی در نظر بگیریم که شامل تمام شرکتهای هلدینگ سداد میشود، این مجموعه روی لبه تکنولوژی پرداخت ایران در حرکت است. محصولات به موازات رقبا و یا حتی در گامی جلوتر از آنها در حال عرضه هستند.»
مثلا راهحلهای مورد استفاده ما در حوزه پرداخت قبض که همراستا با حذف قبوض کاغذی بود سبب شده تا سازمانها بتوانند مخاطبان خود را به صورت استعلام شده و مستقیم در مسیر پرداخت قرار دهند که اطمینان و راحتی بیشتر مشتریان و نرخ بالاتری از تبدیل اطلاع رسانی به پرداخت قبض را ایجاد میکند، که طبیعتا برای شرکتهای اینترنتی و خدمات عمومی بسیار جذاب است.»
او در ادامه بیان کرد: «در واقع در اینجا است که اتصال یک حلقه چهارگانه شکل میگیرد. نکته با اهمیت این است که فعالیتهایمان را به اتکای سهم بزرگ شاپرکی انجام نمیدهیم. ما این کار را با رویکرد صد در صد عقلایی و منطقی به بازار پرداخت انجام میدهیم یعنی منابعمان را در جای درست مصرف میکنیم و به کار میگیریم، در نتیجه در لبه تکنولوژی حرکت میکنیم بدون آنکه منابعمان را هدر دهیم یا از بازار عقب بمانیم و یا وارد رقابت مخرب در بازار بر علیه کلیت صنعت شویم. و به عنوان شرکت پرداخت بانک ملی، امنیت تأمین مالی و صرفه و صلاح تأمین مالی بانک و حفظ و نگهداری مشتریان بانک را بیش از صد درصد رعایت میکنیم.»