راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

درباره لری پیج، هم‌بنیان‌گذار گوگل و آلفابت، بیشتر بدانید

ماهنامه عصر تراکنش شماره 29 / «لری پیج» را به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار موتور جست‌وجوی گوگل و همین‌طور شرکت آلفابت می‎شناسند. پیج به همراه «سرگئی برین» موتور جست‌وجوی اینترنتی گوگل را تاسیس کرد و چندین سال مدیرعاملی گوگل و آلفابت را بر عهده داشت.

او همچنین مخترع «رتبه صفحه» یا همان «پیج رنک» است که پایه و اساس الگوریتم جست‌وجوی گوگل به حساب می‌آید. ماجرای راه‌اندازی موتور گوگل از ثبت‌نام مقطع دکتری «پیج» شروع می‌شود که تحقیق روی خواص ریاضی شبکه جهانی وب و درک ساختار لینک آن را برای رساله خود انتخاب کرد.

سرگئی برین، یکی دیگر از دانشجویان دوره دکتری استنفورد، خیلی زود برای کار روی این پروژه تحقیقاتی با نام مستعار «BackRub» به پیج پیوست. این دو محقق با هم یک مقاله پژوهشی با عنوان «تشریح یک مقیاس بزرگ فرامتن موتور جست‌وجوی وب» نوشتند که به یکی از اسناد علمی با بیشترین تعداد دانلود در تاریخ اینترنت آن زمان تبدیل شد.

برین و پیج به‌منظور تبدیل داده بک‌لینک جمع‌آوری‌شده توسط کرالر وب (خزنده وب) BackRub به یک مقیاسی از اهمیت برای یک صفحه وب مشخص، الگوریتم پیج رنک (PageRank) را توسعه دادند و دریافتند که این می‌تواند برای ساخت یک موتور جست‌وجوی به‌مراتب بهتر از موتور جست‌وجوهای موجود مورد استفاده قرار گیرد. این الگوریتم جدید مبتنی بر نوع جدیدی از فناوری بود که ارتباط این بک‌لینک‌هایی که یک صفحه وب را به دیگری مرتبط می‌ساخت، تجزیه‌وتحلیل می‌کرد.

این دو محقق با ترکیب این ایده‌ها شروع به فعالیت کردند و اتاق خوابگاه پیج را به‌عنوان آزمایشگاه موتور برای خود انتخاب کردند و در نهایت در سال 1996 اولین نسخه گوگل در دسترس کاربران اینترنتی قرار گرفت.

لری پیج تا دسامبر 2019 مدیرعاملی شرکت آلفابت را بر عهده داشت، اما به‌تازگی ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، جایگزین پیج در آلفابت شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.