راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وای به روزی که بگندد نمک؛ فاجعه رسانه‌های کشور درباره انتقال وجه

این روزها شاپرک تیتر بیشتر رسانه‌های کشور است و از هر طرف خبری به گوش می‌رسد که بسیاری از آنها نشان نا آگاهی و تسلط نداشتن رسانه‌ها بر اصل موضوع است. آخرین نمونه نشان این نا آگاهی، خبری بود که خبرگزاری مهر در 14 آذر منتشر کرد تحت عنوان “مشکل انتقال آنی وجوه توسط پایانه پرداخت الکترونیک برطرف شد“. این خبر فورا توسط رسانه‌های دیگر کپی و به نقل از مهر منتشر شد که این دلیل بر نا آگاهی تک تک آنها نیز بود.

 

مهر نوشت:

“مشکل انتقال آنی وجوه توسط دستگاه‌های پُز (پایانه پرداخت الکترونیک) که با انتقادات شدید فروشندگان صنف‌های مختلف مواجه شده بود، از صبح امروز سه شنبه برطرف شده است.

به گزارش مهر، در حالی در دو هفته اخیر و با بخشنامه بانک مرکزی، انتقال آنی وجوه توسط دستگاه‌های پُز مستقر در فروشگاه‌ها و صنف‌های مختلف با مشکلاتی مواجه شده بود که براساس گزارش‌های میدانی، این مشکلات از صبح امروز سه شنبه برطرف شده است.”

 

مشکل چه بود؟

برداشتی که از خبر مهر می‌شد این بود که انگار یک چیزی طی این چند روز خراب شده بود و حالا دیگر درستش کرده‌اند. در صورتی که اصلا از ابتدا هیچ مشکلی وجود نداشت. این موج رسانه‌ای اخیر در پی تصمیم بانک مرکزی برای غیر آنی کردن تراکنش‌های دستگاه‌های پایانه فروش به راه افتاد. این موج از همان ابتدا راه را اشتباه رفت تا حدی که در ابتدا بسیاری از رسانه‌ها نوشته بودند که انتقال وجه از حالت آنی به حالت غیر آنی در آمده است. این یعنی انتقال وجه از طریق دستگاه خودپرداز و انتقال وجه اینترنتی دیگر آنی نیستند که کاملا خبری اشتباه بود. تصمیم اتخاذ شده بانک مرکزی فقط مختص دستگاه‌های کارتخوان بود که دستگاه کارتخوان اصلا انتقال وجه ندارد.

 

فاجعه رسانه‌ها چه بود؟

از همان ابتدا مشکلی به نام انتقال وجه وجود نداشت. اتفاقی که افتاده بود این بود که به دستور بانک مرکزی وجه پرداختی از طریق دستگاه‌های کارتخوان دیگر در همان لحظه‌ی پرداخت وارد حساب فروشنده نمی‌شدند. این واریز وجه به حساب فروشنده از این پس با فاصله زمانی چند ساعته انجام خواهد شد.

این اتفاق آن چیزی است که مهر از آن به عنوان مشکل یاد کرده بود و از همه جالب تر اینکه به گفته مهر این مشکل حل شده است. یعنی واریز آنی به حالت اولیه برگشته است در صورتی که همچین اتفاقی نیافتاده است. شاید هم خبرگزاری مهر منظورش مشکل دیگری بوده است که ما از آن خبر نداریم. در آخر اینکه گزینه انتقال وجه اصلا در پایانه فروش وجود ندارد و آنچه که هر روز انجام می‌‍شود واریز وجه است، نه انتقال وجه. در ضمن لینک خبر فوق در زمان نوشته شدن این خبر از روی سایت خبرگزاری مهر برداشته شده است.

لازم به ذکر است اجرایی شدن این تصمیم بانک مرکزی از ابتدای آذر ماه مصادف بود با اجرایی شدن طرح شاپرک.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.