راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وضعیت رایانش ابری در دنیا و ایران / ۷۰ درصد بودجه فناوری اطلاعات سازمان‌ها در سال ۲۰۲۰ صرف سرویس‌های ابری می‌شود

فرید فولادی مدیرعامل شرکت همکاران سیستم در رویداد تخصصی رایانش ابری همکاران سیستم (باهم ۹۸) که امروز در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، درباره رایانش ابری و وضعیت آن در دنیا و ایران صحبت کرد. به گفته فولادی، به‌طور میانگین سرورهای دنیا ۱۵ درصد بیشتر استفاده نمی‌شوند ولی اگر این منابع را به اشتراک بگذاریم تا ۶۵ درصد بازدهی این منابع بیشتر می‌شوند و این یعنی صرفه‌جویی. «رایانش ابری نیز دقیقا همین موضوع است که با استفاده از آن، منابع را به اشتراک بگذاریم و در اختیار دیگران قرار دهیم تا همه از آن استفاده کنند ولی توجه داشته باشید که رایانش ابری تنها به صرفه‌جویی منابع ختم نمی‌شود.»


تعریفی از رایانش ابری و مزایای آن


تعاریف مشخص و زیادی درباره رایانش ابری وجود دارد ولی فولادی تعریف خود را از این تکنولوژی ارائه کرد: «رایانش ابری یعنی اینکه به‌اندازه تقاضایی که داریم، منابع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در اختیارمان قرار گیرد و بتوانیم هر زمان که می‌خواهیم از آنها استفاده کنیم؛ درواقع منابعی که مدیریت شده است و فرد دیگری از آن مراقبت می‌کند. به تعریف دیگر گونه‌ای برون‌سپاری نرم‌افزار، ذخیره داده و پردازش.»

با توجه به صحبت‌های مدیرعامل همکاران سیستم، صرفه‌جویی از منابع از اشتراک منابع بسیار بالا است و در بحث مصرف انرژی و سبز بودن می‌تواند به دنیا بسیار کمک کند.

فولادی با اشاره به اینکه تاکنون بسیاری از سازمان‌ها بخشی از اطلاعات خود را در طول زمان بنا به دلایلی از دست داده‌اند، توضیح داد که برای نگهداری از اطلاعات خود باید امنیت را تامین کنیم، سخت‌افزارهای تکراری و مکرر داشته باشیم و باید از متخصصینی در این حوزه کمک بگیریم که همه این موارد هزینه زیادی به همراه دارند و شاید همه سازمان‌ها نتوانند از این طریق امنیت اطلاعات خود را حفظ کنند. «امروزه در دنیا رایانش ابری این کار را به متخصصینی سپرده تا از اشتراک منابع آنها همه بهره‌مند شوند و بدین‌صورت هزینه‌ها کاهش پیدا کنند و کیفیت و امنیت اطلاعات نیز افزایش یابند و سازمان‌ها تنها به کسب‌وکار اصلی خود بپردازند.»

مدیرعامل همکاران سیستم در این باره مثالی زد: «همه ساختمان‌ها می‌توانند برای تامین برق خود، یک ژنراتور داشته باشند ولی این موضوع دردسرهای خاص خود را دارد؛ درنتیجه ما تامین برق خود را به نیروگاه‌های برق می‌سپاریم و از طریق خطوط انتقال برق، برق موردنیازمان را تامین می‌کنیم. درواقع مشترک اداره برق می‌شویم و دغدغه آن را به اداره برق می‌سپاریم که باید به‌موقع و مناسب و بدون قطعی برق را برای ما تامین کند. درنتیجه همین مثال درباره رایانش ابری نیز وجود دارد. در رایانش ابری خطوط ارتباطی و اینترنت نقش خطوط انتقال را بازی می‌کنند.»

به گفته او، در حال حاضر سازمان‌های بزرگی در دنیا کلودهای بسیار بزرگ ایجاد کرده‌اند و سرویس‌های بسیار خوبی را ارائه می‌دهند تا دیگران از آن استفاده کنند؛ برای مثال مایکروسافت، آمازون و گوگل از اصلی‌ترین بازیگران این حوزه در دنیا هستند.


روند رایانش ابری در دنیا


فولادی درباره وضعیت رایانش ابری در دنیا گفت که این تکنولوژی رشد خود را کرده و هم‌اکنون در دهه دوم زندگی خود قرار دارد؛ یعنی در حال حاضر رایانش ابری به یک تکنولوژی بالغ تبدیل شده و بسیاری از سازمان‌ها از آن استفاده می‌کنند و ما در کشور از این روند عقب هستیم. او صحبت‌هایش را در این باره ادامه داد: «هم‌اکنون رایانش ابری بستر فناوری‌های نوین شده است و امروز رایانش ابری موتور محرکه کسب‌وکارهای دیجیتال و نرم‌افزارهای و راهکارهای منعطف، چابک و مقیاس‌پذیر است. برای مثال خودروهای خودران و یا مسیریاب‌ها بدون رایانش ابری اصلا امکان‌پذیر نخواهند بود.»

او آمارهایی نیز در این باره ارائه کرد: «مطابق گزارش گارتنر، در حال حاضر ۷۵ درصد سازمان‌ها از سرویس‌های ابری استفاده می‌کنند که عدد بالایی است در واقع Cloud First بودن استراتژی است که در دنیا دنبال می‌شود.»

شرکت‌های کوچک، استارت‌آپ‌ها، سازمان‌های بزرگ، سازمان‌های دولتی و بانک‌ها امروزه از رایانش ابری استفاده می‌کنند و اطلاعات خود را روی کلود می‌برند. فولادی در این باره به مثال‌هایی پرداخت: «کوکاکولا در سال 2016 دیتاسنتر خود را که در گرجستان بود، تعطیل کرد و شروع به استفاده از گوگل کلود کرد. همین‌طور نت‌‌فلیکس نیز از سال 2008 تصمیم گرفت که دیگر دیتاسنتر نداشته باشد. جنرال الکتریک نیز در سال 2014 برنامه تحول دیجیتالی داشت و فرضشان بر این بود که یک دیتاسنتر صنعتی برای خود ایجاد ‌کنند ولی در سال 2017 به این نتیجه رسیدند که این دیتاسنتر صنعتی را درست نکنند و از سرویس‌های ابری آمازون استفاده کنند. درنتیجه سازمان‌های دنیا از سرویس‌های کلود استفاده می‌کنند.»

به گفته او، ۹۳ درصد کسب‌وکارها معتقدند که مهاجرت به سرویس‌های ابری، امنیت اطلاعات آنها را بالا برده است و تقریبا بیش از 50 درصد مدیران فناوری اطلاعات سازمان‌ها که تصمیم می‌گیرند از بستر ابری استفاده کنند، مهم‌ترین دلیلشان برای این انتخاب، امنیت اطلاعات آنهاست که مطمئن هستند امنیت اطلاعات آنها در این بستر بالا می‌رود. «همچنین پیش‌بینی می‌شود که ۸۰ درصد عملیات سازمان‌ها تا سال ۲۰۲۵ بر بستر ابر می‌روند و این شامل عملیات حساس و مهم نیز می‌شود. همین‌طور ۷۰ درصد بودجه فناوری اطلاعات سازمان‌ها در سال ۲۰۲۰ صرف سرویس‌های ابری می‌شود.»


آینده نرم‌افزارهای سازمانی در دنیا


فولادی به آینده نرم‌افزارهای سازمانی در دنیا نیز اشاره کرد و این‌طور توضیح داد: «پیش‌بینی می‌شود که ERPها به‌عنوان اصلی‌ترین نرم‌افزاری که در سازمان‌ها استفاده می‌شوند به سمت هوشمند شدن حرکت می‌کنند و کار کردن با آنها ساده‌تر می‌شود و این نرم‌افزارهای سازمانی به یکدیگر و یا به اشیا وصل می‌شوند که همه این‌ها در دنیا در هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و یادگیری ماشین خلاصه می‌شود و مسیری است که ERPها باید در آن حرکت کنند.»

دانش ابری

صنعت رایانش ابری با سرعت فزاینده‌ای در حال رشد است و به طبع آن، تقاضا برای جذب افرادی که به مهارت‌های دانش ابری تسلط دارند و می‌توانند از پس تعمیر و نگهداری سیستم‌های ابری، توسعه‌ی نرم‌افزار، آماده‌سازی زیرساخت‌ها، مدیریت سخت‌افزار و برنامه‌های کاربردی بربیایند در حال افزایش است. ۶ مهارت پر تقاضای بازار در حوزه‌ی دانش ابری را بشناسید.


رایانش ابری در ایران


فولادی درباره وضعیت رایانش ابری در ایران با اشاره به اینکه آمار دقیقی از این موضوع وجود ندارد، گفت: «باوجوداینکه در نرم‌افزارهای مصرفی خود از رایانش ابری استفاده می‌کنیم ولی این تکنولوژی در کشور پیشرفت زیادی نداشته است و زیرساخت‌های مناسبی نیز برای آن شکل نگرفته است؛ ولی تعداد زیادی دیتاسنتر در کشور درست شده‌اند و تقریبا همه سازمان‌ها به سمت دیتاسنتر رفته‌اند. درنتیجه سخت‌افزار و دیتاسنتر زیاد داریم ولی هیچ اشتراک جدی بین این دیتاسنترها وجود ندارد و کاربردشان نیز جدی نشده است اما با استفاده از رایانش ابری می‌شود یک فضای اشتراکی ایجاد کرد و از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری کرد.


همکاران سیستم و رایانش ابری


با توجه به صحبت‌های فولادی، همکاران سیستم به‌عنوان شرکت ارائه‌کننده ERP در ایران از حدود سه سال گذشته ERP خود را روی کلود ارائه می‌کند. از سال گذشته نیز استراتژی شرکت همکاران سیستم Cloud First شده است و نرم‌افزارهای خود را به‌تدریج روی کلود خواهند برد و در کنار آن نرم‌افزارهای جدیدی نیز ایجاد خواهند کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.