راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خدمات ابری مناسب بازار ایران / چه خدماتی در زمینه رایانش ابری ویژه‌ی کسب‌وکارها وجود دارد؟

خدایار دوستار، سرپرست خدمات پلتفرم ابری شرکت توسعه زیرساخت‌های فناورانه ابرآمد در کارگاهی در رویداد تخصصی رایانش ابری همکاران سیستم که امروز در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، به این سوال پاسخ داد که چه خدماتی در زمینه رایانش ابری ویژه‌ی کسب‌وکارها وجود دارد.

او در ابتدا درباره مزایای اصلی خدمات ابری برای کسب‌وکارها صحبت کرد و گفت که ازجمله این مزیت‌ها می‌توان به کاهش هزینه، انعطاف‌پذیری، کاهش زمان ارائه محصول به بازار، افزایش اتکاپذیری، کاهش دغدغه کسب‌وکار به مسائل فنی، امکان تمرکز بر کسب‌وکار و افزایش درآمد اشاره کرد.

دوستار سرویس آمازون و Azure مایکروسافت را مهم‌ترین خدمات و سرویس‌های موجود در بازار ابری مخصوص کسب‌وکارها دانست و درباره شرایط بازار ایران در این حوزه این‌گونه گفت: «بی‌اعتمادی به ارائه‌کنندگان خارجی در کشور ایجاد شده است، پیچیدگی‌های فنی زیادی وجود دارد و ناآشنایی لایه‌های مدیریت با این بازار به چشم می‌خورد که این ناآشنایی محصول دو مورد قبلی است.»

به گفته دوستار، دیتاسنتر مجازی، سرویس پشتیان گیری، سرویس شرایط بحرانی، مهاجرت به ابر، دسکتاپ ابری، ابر خصوصی مجازی و سرویس پلتفرم از خدمات ابری، خدمات ابری مناسب بازار ایران هستند که همه این خدمات را می‌توان از شرکت ابرآمد نیز دریافت کرد. او درباره هرکدام توضیحاتی را ارائه کرد.

در این باره ببینید: ابرآمد چه سرویس‌هایی را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد؟


خدمات ابری مناسب بازار ایران


به گفته دوستار درباره دیتاسنتر مجازی، با بهره‌گیری از دیتاسنتر مجازی، بدون نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه و نگرانی از راه‌اندازی و نگهداری زیرساخت‌های پیچیده، یک دیتاسنتر مجهز و استاندارد در اختیار خواهید داشت. ازجمله امکانات و خدمات دیتاسنتر مجازی سرویس‌های مدیریت شده، ارائه خدمات مانیتورینگ، پیکربندی تجهیزات امنیتی فیزیکی و… هستند.

او صحبت‌هایش را ادامه داد و درباره سرویس پشتیبان گیری گفت: «سرویس‌های پشتیبان گیری جزو سرویس‌های گران‌قیمت هستند ولی این سرویس در حالت ابری، نصب و راه‌اندازی راحتی دارد و مقرون‌به‌صرفه هست و سهولت بازیابی اطلاعات و امنیت نیز دارد. سرویس‌های پشتیبان گیری طراحی پیچیده‌ای دارند اما این سرویس در بستر ابر این‌گونه نیست. با استفاده از سرویس پشتیبان گیری ابرآمد، می‌توان از اطلاعات مختلف سازمان مانند فایل‌ها، بانک‌های اطلاعاتی، نرم‌افزارهای کاربردی و ماشین‌های مجازی نسخه پشتیبان تهیه کرد.»

سرپرست خدمات پلتفرم ابری ابرآمد درباره سرویس شرایط بحرانی این‌گونه توضیح داد: «سرویس شرایط بحرانی نیز جزو سرویس‌های بسیار سخت با طراحی پیچیده و گران‌قیمت است که استفاده از نوع ابری آن به‌صرفه است. درواقع پیاده‌سازی طرح‌های تداوم کسب‌وکار، فرایندی پیچیده و هزینه‌بر است که با بهره‌گیری از راهکارها و زیرساخت‌های سرویس شرایط بحرانی بر بستر ابر، می‌توان طرح‌های تداوم کسب‌وکار و شرایط بحرانی را در زمان بسیار کوتاه‌تر و با هزینه‌ی به‌مراتب کمتر، عملیاتی و بهره‌برداری کرد.» به گفته او، سرویس شرایط بحرانی سه مدل دارد؛ «سرویس شرایط بحرانی در بستر ابر»، «سرویس شرایط بحرانی به بستر ابر» و «سرویس شرایط بحرانی از بستر ابر».

او درباره سرویس مهاجرت به ابر نیز گفت که جابه‌جایی سیستماتیک سرویس‌های فناوری اطلاعات سازمان‌ها و شرکت‌ها از زیرساخت‌های سنتی به بسترهای ابری را مهاجرت به ابر می‌گویند. بسیاری از سرویس‌هایی که در قسمت مهاجرت به ابر قرار دارند، ابری نیستند. برای مثال سرویس مشاوره و خودکارسازی. سرویس مشاوره بزرگ‌ترین سرویسی است که می‌توان در قسمت مهاجرت به ابر ارائه کرد.

دوستار با اشاره به اینکه رهایی از نگهداری‌های پردردسر و نگرانی‌های امنیتی مانند از بین رفتن اطلاعات، ویروس‌ها یا دسترسی‌های غیرمجاز با انتقال کامپیوترهای کارمندان به بستر دسکتاپ ابری فراهم می‌شود، درباره دسکتاپ ابری گفت: «با استفاده از این خدمت، داده‌ها امنیت بالاتر و برنامه‌ها و سخت‌افزارها مدیریت مرکزی خواهند داشت.»

به گفته دوستار، خدمت ابر خصوصی مجازی در ایران بسیار پرطرفدار است و شما را از راه‌اندازی ابر خصوصی داخل شرکت بی‌نیاز می‌کند. درواقع اگر می‌خواهید همه زیرساخت دیتاسنتر و ارتباطات آن را در اختیار بگیرید، می‌توانید به‌وسیله پنل کاربری اختصاصی، سرویس ابر خصوصی مجازی به شکل سلف‌سرویس را در اختیار بگیرید. سرویس‌هایی که ابر خصوصی مجازی ارائه می‌دهد، شامل ماشین‌های مجازی، فضای ذخیره‌سازی مجازی، شبکه مجازی و ارائه سرویس‌ها به‌صورت سلف‌سرویس است.

با توجه به ارائه او، سرویس پلتفرم به‌عنوان خدمت، سکو و بستر مناسبی برای برنامه‌نویس‌ها است. درواقع به کمک پلتفرم ابری، می‌توان سخت‌افزار و ابزارهای موردنیاز برای توسعه نرم‌افزار را در اختیار داشت. همچنین در سرویس پلتفرم به‌عنوان خدمت دیگر نگران زیرساخت نخواهیم بود بلکه سرویس خود را مستقیم دریافت خواهیم کرد. سرویس‌های پلتفرم به‌عنوان خدمت نیز شامل کانتینرها، کوبرنتیس، سکوهای اجرایی، دیتابیس‌ها و کش‌ها، اپلیکیشن پلتفرم‌ها و وب سرورها است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.