راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیت‌کوین و اتریوم چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و کدام یک برای ما مناسب‌تر است؟

بیت‌کوین به عنوان نخستین رمزارز در سراسر جهان شناخته شده است و طرفداران بسیاری دارد، در مقابل اتریوم هم طی سال‌های اخیر بسیار پیشرفت کرده و توانسته است به جایگاه خوبی دست پیدا کند.

گرچه تعداد طرفداران بیت‌کوین قابل قیاس با طرفداران اتریوم نیستند؛ اما هر کدام از آنها می‌توانند برای کاربران خاص خود مزایای زیادی داشته باشند.

در این مطلب تلاش می‌کنیم تفاوت بیت‌کوین و اتریوم را که در قیمت بیت‌کوین و قیمت اتریوم تاثیر گذاشته بررسی کنیم و کارکردهای هرکدام برای کاربران را تشریح کنیم.


چرا بیت‌کوین؟


بیت‌کوین بعد از چندین تلاش بشر برای دستیابی به یک ارز مجازی اولین نمونه موفقیت‌آمیز بود که تصورها را نسبت به ارز و پول متحول کرد. این رمزارز به سرعت به یک دارایی دیجیتال ارزشمند تبدیل شد که در موارد مختلفی مثل انتقال وجه، سرمایه گذاری و ذخیره ارزش مورد استفاده قرار گرفت.

در ابتدا به دلیل اینکه شکل فیزیکی نداشت، بسیاری با دیده تردید به آن نگاه کردند اما اکنون جایگاه مناسبی در بین کاربران دارد و برخی معتقدند تا سال‌ها رمزارز دیگری که بتواند با آن رقابت کند وجود نخواهد داشت.


هدیه بیت‌کوین به کاربران


اولین هدیه بیت‌کوین به کاربران، غیر متمرکز بودن آن است که سبب شده به هیچ دولت، نهاد پولی و ارز سنتی‌ای وابسته نباشد.

در کنار این مزیت، بیت‌کوین هزینه‌های انتقال وجه را به میزان قابل توجهی کاهش داده است و به کمک فناوری بلاکچین می‌توانید در کسری از ثانیه وجه قابل توجهی را بدون صرف هزینه‌های اضافی انتقال دهید.

بیشتر مبادلات رمزارزها در انحصار بیت‌کوین است و خودپردازهای بیت‌کوین در بسیاری از کشورهای جهان در فرودگاه‌ها، مراکز خرید و حتی خیابان‌های اصلی شهرهای جهان قابل دسترس هستند.


چرا اتریوم؟


اتریوم یکی از رمزارزهای پرطرفدار است که از بین بیش از ۲۰۰۰ رمزارزی که از ۱۱ سال پیش تا امروز معرفی شده‌اند و کار بسیاری از آنها به نابودی کشیده، توانسته است به جایگاه خوبی دست یابد.

اتریوم هم بر روی شبکه بلاکچین عمومی قرار گرفته و از مزایای شبکه بلاکچین سود می‌برد. پلتفرم نرم‌افزاری غیر متمرکز باز اتریوم زبان برنامه‌نویسی کاملی را هم در اختیار دارد که کمک می‌کند توسعه‌دهندگان برنامه‌های کاربردی درون شبکه متنوعی را در اختیار کاربران قرار بدهند. اتریوم یک توکن است که از پلتفرم اتریوم استفاده می‌کند.


مزایای کاربردی اتریوم


از اتریوم می‌توان در توسعه بلاکچین و ایجاد برنامه‌های نوین درون شبکه‌ای استفاده کرد، به طور کلی اتریوم می‌تواند به توسعه فناوری و بلاکچین کمک کند.

از اتریوم هم می‌توان در جهت انتقال وجه و مبادله استفاده کرد. محاسبه هزینه‌های مبادله در این پلتفرم با دقت و جزئیات بسیاری قابل محاسبه است.

اتریوم جزئی از قراردادهای هوشمند است و از این رو از این جنبه آن هم می‌توان در دنیای رمزارز استفاده‌های فراوان برد.

اتریوم به موفقیت‌های مالی‌ای که بیت‌کوین به آن دست یافته نرسیده است؛ اما قابلیت‌های تکنولوژی آن سبب می‌شود بسیاری برنامه ویژه‌ای روی آن باز کنند.


شباهت‌های بیت‌کوین و اتریوم


هر دو این رمزارزها از نمونه‌های موفق ایجاد رمزارز بر پایه بلاکچین هستند که شباهت‌های زیادی‌هم با یکدیگر دارند برخی از مهم‌ترین این شباهت‌ها عبارت‌اند از:

  • قابلیت استفاده از آنها به عنوان یک شیوه پرداخت دیجیتال
  • قابل استخراج هستند و دارای الگوریتم‌های مشخص
  • استفاده هر دو از شبکه بلاکچین
  • بودن نمونه موفق رمزارز
  • مورد استفاده در صرافی‌های معتبر ارز رمزنگاری شده

شاید بتوان شباهت‌های مختلف دیگری را هم بین این رمزارزها حدس زد؛ اما حقیقت این است که هدف و کارکرد این دو رمزارز تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند.


تفاوت‌های بیت‌کوین و اتریوم


بیت‌کوین و اتریوم را می‌توان از جنبه‌های مختلف بررسی کرد و به تفاوت‌های عمده آنها اشاره کرد. در اینجا به برخی از آشکارترین تفاوت‌های این دو رمزارز پر طرفدار می‌پردازیم.

  • بیت‌کوین با هدف تسهیل فرآیند پرداخت شکل گرفت و ساتوشی ناکاموتو دوست داشت رمزارزی را به جهانیان معرفی کند تا با شکستن مرزها انتقال وجه را به ساده‌ترین شکل ممکن انجام دهد، این درحالی است که اتریوم بیشتر یک دستاورد دنیای فناوری است که برای طراحی اپلیکیشن‌های غیر متمرکز به‌کار برده می‌شود.
  • تنها ۲۱ میلیون بیت‌کوین در سراسر جهان وجود دارد که به سرعت در حال استخراج هستند در مقابل اتریوم محدودیت استخراج ندارد و بی‌نهایت اتریوم درسراسر جهان موجود است. البته فرآیند استخراج آن به دقت کنترل می‌شود تا از استخراج بی رویه و تغییر ناگهانی قیمت‌ها پیشگیری شود.
  • هر ۱۰ دقیقه ۱۲.۵ بیت‌کوین (۷۵ عدد در یک ساعت) پاداش ارائه می‌دهند؛ اما در فرآیند استخراج اتریوم در هر ۱۵ ثانیه سه اتریوم (۷۲۰ عدد در یک ساعت) پاداش می‌دهند.
  • بیت‌کوین از نظر قیمت و ارزش بسیار گران‌تر از اتریوم است و نه تنها اتریوم بلکه سایر رمزارزها هم نتوانستند از لحاظ ارزش و قیمت به بیت‌کوین نزدیک شود.
  • بیت‌کوین هارد فورک‌های مختلفی را تجربه کرده که در نتیجه آن ارزهای رمزنگاری شده جدیدی شکل گرفته‌اند. در مقابل اتریوم هارد فورک کمتری را تجربه کرده است.
  • بیت‌کوین از فناوری سگویت (SegWit) برای رفع مشکل مقیاس‌پذیری استفاده می‌کند تا سرعت تراکنش‌ها را بالا ببرد و کار آن را ساده کند در مقابل اتریوم برای برطرف کردن مشکلات شبکه از به‌روز رسانی‌های مختلفی که در طی سال‌های فعالیت خود انجام داده استفاده کرده است.
  • اگرچه هر دو این رمزارزها از تکنولوژی بلاکچین استفاده می‌کنند اما کارکرد بلاکچین در بیت‌کوین بیشتر برای ردگیری تراکنش‌ها است در حالیکه اتریوم از بلاکچین برای توسعه شبکه خود استفاده‌های مختلفی می‌کند.

نتیجه گیری


بیت‌کوین و اتریوم دو نمونه موفق رمزارز هستند که توانسته‌اند جایگاه خود را در بین فعالان بازار به‌دست آورند. با وجود شباهت‌های زیادی که بین این دو وجود دارد فلسفه وجودی‌ای که ساتوشی ناکاماتو و ویتالیک بوترین برای این دو رمزارز در نظر گرفته‌اند با یکدیگر تفاوت‌های آشکاری دارد.

هر کدام از این دو رمزارز کاربردهای خاص خود را دارند کاربران بیت‌کوین را بیشتر به عنوان یک دارایی ارزشمند دیجیتال و وسیله مبادله می‌شناسند، در حالیکه اتریوم بیشتر به عنوان یک فناوری و ابزار برای توسعه‌دهندگان محبوبیت یافته است.

کوین نیک در دنیای ارزهای رمزنگاری شده این امکان را فراهم آورده که هر زمان و در هر مکان که بخواهید به خریدوفروش بیت‌کوین، اتریوم و سایر رمزارزهای مطرح جهان بپردازید.

شما در اغلب ساعات شبانه‌روز می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید و سوالاتی که در این خصوص دارید را از طریق تلگرام، چت آنلاین، شبکه‌های اجتماعی و تماس تلفنی مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به آنها پاسخ دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.