راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هوش مصنوعی چگونه می‌تواند مانع از جعل هویت شود؟

گزارشی که اخیراً توسط شرکت امنیت سایبری Shape Security منتشر شده است، نشان می‌دهد که 80 تا 90 درصد افرادی که وارد یک سایت خریدوفروش اینترنتی می‌شوند، هکرهایی هستند که از اطلاعات سرقت شده استفاده می‌کنند.

تعجب‌آور نیست که مجرمان سایبری راه‌های ساده و کم‌تر محافظت شده‌ای را امتحان می‌کنند. آنها به راحتی اطلاعات اعتباری مسروقه را از dark web خریداری می‌کنند تا حساب‌های جعلی ایجاد کرده و به شبکه‌های خاص دسترسی پیدا کنند. در این صورت بدیهی است که داشتن گذرواژه به تنهایی کافی نیست.

سازمان 4iQ (سازمان فعال در حوزه مبارزه با هک اطلاعات)، در ماه دسامبر سال 2019، یک فایل متنی حاوی 1/4 میلیارد بانک اطلاعات اعتباری (بزرگ‌ترین بانک اطلاعاتی گردآوری شده در dark web تا به امروز) را کشف کرد. بخش خطرناک این ماجرا این بود که هیچ یک از رمزهای عبور، رمزنگاری نشده و آنهایی که تست شدند، معتبر شناسایی شده‌اند. این نه تنها یک خبر بد بلکه مهم‌تر از آن یک تهدید برای کل دنیاست تهدیدی به نام کلاهبرداری اینترنتی.

متأسفانه، اشکال سنتی احراز هویت، از جمله تأیید هویت مبتنی بر دانسته‌های شخصی و تأیید هویت دو عاملی، قادر به جلوگیری از این روند نیستند (ثابت شده است که هر دو روش غیرقابل اطمینان و غیر امن هستند). خوشبختانه، با پیشرفت‌های هوش مصنوعی (AI)، شرکت‌ها در زمینه احراز هویت آنلاین بسیار قدرتمند شده‌اند.


عصر جدید هوش مصنوعی و احراز هویت آنلاین


شرکت‌های مدرن چگونه می‌توانند در احراز هویت آنلاین فراتر از به‌کارگیری نام کاربری و رمز عبور عمل کنند؟ در مواقعی که احراز هویت از اهمیت بالایی برخودار است (به عنوان مثال اجاره‌خانه، ایجاد یک حساب بانکی جدید، انتقال سرمایه از یک حساب به حساب دیگر)، شرکت‌ها باید لایه امنیتی دیگری برای احراز هویت به تکنولوژی‌های خود اضافه کنند تا از این مورد اطمینان حاصل کنند که شخصی که با استفاده از نام کاربری و رمز عبور وارد حساب شده است، واقعاً صاحب حساب باشد. و این جایی است که هوش مصنوعی می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.

هنگامی که از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی و یادگیری ژرف استفاده شود، احراز هویت به تجربه‌ای تبدیل می‌شود که در آن کاربر نیازی ندارد راحتی را فدای امنیت کند. این تکنولوژی‌ها به طور فزاینده‌ای برای تأیید هویت آنلاین، به منظور محافظت از کاربران و کسب‌وکارها در مقابل کلاهبرداری و تخلیه حساب بانکی به‌کار گرفته می‌شوند.

هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و یادگیری ژرف در تشخیص تفاوت بین هویت‌های واقعی و جعلی بسیار دقیق عمل می‌کنند. مدارک شناسایی، از قبیل گواهینامه‌های رانندگی، کارت ملی و پاسپورت، اسکن می‌شوند تا ویژگی‌های مختلف مدارک، از جمله الگوهای ریز بر روی آنها و یا سایر ویژگی‌های امنیتی تعبیه شده بررسی شوند و ویژگی‌های بایومتریک موجود بر آن مانند چهره فرد با چهره اصلی آن تطابق داده می‌شود تا فرد را با مدرک شناسایی تطبیق دهند.

فرآیند بررسی یادگیری ماشینی کارآمدتر و دقیق‌تر از یک انسان آموزش ندیده، برای بررسی و احراز هویت است. یوآیدی در طی یک‌سال گذشته، مشغول توسعه مدل‌های کامپیوتری و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی بوده است که دائماً با پردازش میلیون‌ها تراکنش و به‌کارگیری تجربه متخصصان، در حال یادگیری و اصلاح خود است. که این فرآیند را دوره اصلاح در لحظه می‌نامیم.

از آنجا که مدارک شناسایی، اسناد فیزیکی هستند ممکن است در معرض فرسودگی و حتی تعارض ساختاری باشند. به‌علاوه، طریقه دریافت این مدارک (گواهینامه‌های رانندگی، پاسپورت‌ها و کارت‌های شناسایی) نیز مملو از چالش است. در برخی موارد، کیفیت دوربین دستگاه مورد استفاده، همیشه وضوح کافی برای خواندن تمام اطلاعات موجود در مدرک شناسایی را ارائه نمی‌دهد.

در موارد دیگر، کاربر تصویر مبهمی از مدرک شناسایی خود گرفته یا در محیط تاریک یا کم نور از آن عکس می‌گیرد. در این موارد، که بیشتر از آنچه فکر می‌کنید اتفاق می‌افتد، بهترین الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ژرف مورد آزمایش قرار می‌گیرند.


آزمایش تکنولوژی هوش مصنوعی در یوآیدی


ما در یوآیدی، از قدرت هوش مصنوعی برای انجام دو عملکرد مهم در رابطه با هویت امن دیجیتال استفاده کرده‌ایم: استخراج داده‌ها و تشخیص جعل. یوآیدی آماده کمک به بانک‌ها، درگاه‌های پرداخت یا پرداخت‌یارها، پلتفرم‌های اقتصاد مشارکتی و سایرین است تا هویت افرادی را که مخاطب کسب‌وکار آنها هستند، احراز کند این احراز هویت به دلیل زیاد بودن تعداد کلاهبرداری‌ها و جعل‌های هویتی در چند سال اخیر اهمیت زیادی پیدا کرده است.

به هر حال تکنولوژی هوش مصنوعی هنوز در مراحل ابتدایی خود است و ما فقط قسمتی از آن را به‌کار گرفته‌ایم. به همین دلیل با بررسی‌ها و آزمایشات مکرر تکنولوژی هوش مصنوعی و همچنین با ایجاد مدل‌هایی برای بهبود چشمگیر در صحت و سرعت احراز هویت، مداوماً در حال توسعه و گسترش تکنولوژی‌های خود هستیم.

یوآیدی به دلیل حجم بالای داده‌هایی که به صورت روزانه پردازش می‌کند، با هوش مصنوعی قدرتمندی در حال تأیید و احراز هویت است و از این قدرت برای بهبود توانایی پیش‌بینی الگوریتم‌های یادگیری ماشینی خود بهره گرفته است. اگر مدل‌های هوش مصنوعی فقط بر اساس تعدادی نمونه محدود (به‌عنوان مثال، براساس تعداد انگشت شماری از کارت ملی) انجام شود، بسیاری از هویت‌های واقعی در فرآیند احراز تأیید نخواهند شد.

دپارتمان هوش مصنوعی یوآیدی، به ایجاد، بهره‌ورسازی و پالایش این مدل‌ها اختصاص داده شده است. در حقیقت، پیش از این، هوش مصنوعی برای کاهش زمان لازم جهت احراز هویت عملیاتی شده بود که به نوبه خود به کاهش نرخ ترک سیستم و افزایش ایجاد حساب‌های کاربری جدید برای مشتریان کمک می‌کند. در حقیقت، مدل‌های هوش مصنوعی یوآیدی، میانگین زمان انجام تراکنش توسط مشتری را کاهش داده است، برای دوره‌های آتی، ادامه این روند و افزایش این مقدار برنامه‌ریزی شده است.

اما این تازه آغاز راه است، ولی ما خود را به نوآوری، استفاده از بهترین شیوه‌ها و پیشرفت مداوم در هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و یادگیری ژرف متعهد ساخته‌ایم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.