راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چارگون از جدیدترین نرم‌افزارهای دیدگاه در نهمین گردهمایی سالانه خود رونمایی کرد

رونمایی از جدیدترین نرم‌افزارهای دیدگاه، تشریح توسعه سایر محصولات و بحث و تبادل نظر کارشناسان فناوری درباره صنعت نرم‌افزار، ماحصل برگزاری نهمین گردهمایی سالانه چارگون بود.

به گزارش روابط عمومی چارگون، این گردهمایی با حضور 1500 نماینده از سازمان‌های مشتری چارگون روز 7 دی‌ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد. فرزاد رحمانی، مدیرعامل و شاهین طبری، رییس هیات مدیره، این مراسم را با یاد و خاطره چهار عضو فقید خانواده چارگون در سانحه هوایی آسمان آغاز کردند.

مدیران چارگون، جذب نیروی انسانی جوان، متعهد و با انگیزه را مهمترین استراتژی و دستاورد چارگون در طول 21 سال فعالیت شرکت عنوان کردند. آنها همچنین سرور رضایی، مسئول دفتر حساب مشتریان، علی گودرزی، رییس استقرار راهکار لجستیک،‌ محسن مقدم، رییس توسعه راهکار منابع انسانی، آزیتا نظری، سرپرست پشتیبانی راهکار مالی، محسن سیف‌محمدی، کارشناس ارشد مدیریت فرآیندها و فریدون کریمی، متخصص زیرساخت چارگون را به عنوان نمونه‌ای از سرمایه‌های انسانی متعهد و پرتلاش چارگون معرفی کردند که نمایندگانی شایسته برای نمایش توانمندی‌های تیم 350 نفره چارگون هستند.

رونمایی از جدیدترین نرم‌افزارهای دیدگاه با سخنرانی مهدی عامری، مدیر راهکار مدیریت فرآیندها و معرفی قابلیت‌های نسل جدید BPMS دیدگاه آغاز شد.

او با اشاره به تطابق نرم‌افزار BPMS دیدگاه با آخرین استاندارهای بین‌المللی و تناسب آن با کسب‌وکارهای بومی خاطرنشان کرد: «این سیستم در حال حاضر علاوه بر پوشش فرآیندهای عمومی سازمان‌ها، آمادگی لازم برای پوشش فرآیندهای تخصصی صنایع مختلف را نیز داراست.»

او به کارکرد این نرم‌افزار در صنعت تولید و بسته‌بندی دارو و پوشش دو فرآیند filing و Art work اشاره کرد و گفت: «تجربه چارگون با نرم‌افزار BPMS دیدگاه در صنعت دارو قابل تعمیم به سایر صنایع است.»

او همچنین به تجربه پوشش فرآیندهای نشر در سازمان انتشاراتی سمت و پوشش فرآیند پیچیده و مطول «ارتقای رتبه هیات علمی» در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: «افزوده شدن سامان پایش کسب‌وکارها (Bam) به نرم‌افزار BPMS دیدگاه، قابلیت و مزیتی ویژه برای مانیتورینگ فرآیندهای سازمانی را به صاحبان کسب‌وکارهای مختلف، اعطا می‌کند.»


افزایش امنیت و پشتیبانی پیشگیرانه دیدگاه تا رونمایی از نرم‌افزارهای جدید


شهباز توکلی، مدیر توسعه زیرساخت و محصول چارگون در این مراسم از افزایش امنیت و پشتیبانی پیشگیرانه و زیرساخت دیتابیس دیدگاه سخن گفت. او تاکید کرد: «طراحی و ارائه نرم‌افزار دیدبان یکی از مهمترین محورهای افزایش امنیت و کارایی دیدگاه بوده است.»

به گفته او، بنابرآمار شش ماهه اخیر و پس از نصب نرم‌افزار دیدبان در سرورهای 240 سازمان مشتری 960 پیام رسیدگی دریافت کرده‌ایم که 680 مورد آنها بدون مطلع شدن سازمان مشتری و از سوی کارشناسان چارگون، ثبت و مرتفع شده و در 280 مورد باقی‌مانده از سوی مشتری اعلام شده است.

او همچنین به تلاش یک ساله این تیم برای به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید برای بهبود دسترسی‌پذیری سازمان‌های مشتری به مرکز مدیریت اشاره کرد و افزود: «۹۹ سازمان در حال حاضر از این مرکز مدیریت استفاده می‌کنند که رابط کاربری زاگرس از لحاظ کارایی و سرعت عملکرد، شرایط بهتری را برایشان فراهم کرده است.»

امیرهوشنگ کرمی، مدیر راهکار لجستیک چارگون نیز در سخنانی از افزایش قابلیت‌ها و فیچرهای نرم‌افزار املاک دیدگاه خبر داد و افزود: «انجام کلیه عملیات حیاتی بر روی املاک سازمان‌های مشتری با این نرم‌افزار قابلیت اجرایی یافته است.»

او همچنین از افزوده شدن قابلیت ردیابی اموال در نرم‌افزار مدیریت اموال راهکار لجستیک خبر داد و افزود: «توسعه نرم‌افزار انبار راهکار لجستیک بر روی پلتفرم زاگرس از دیگر دستاوردهای این راهکار است.»

مسعود عنوانی، مدیر مالی چارگون نیز با اعلام تمرکز ویژه بر روی یکپارچگی نرم‌افزارهای مالی دیدگاه با سایر راهکارهای لجستیک، منابع انسانی، اتوماسیون اداری و BPMS از نرم‌افزار درآمد به عنوان جدیدترین نرم‌افزارهای دیدگاه در این راهکار خبر داد.

در ادامه این مراسم، شهباز توکلی که علاوه بر سمت مدیر توسعه زیرساخت و محصول چارگون، ریاست تولید راهکار منابع انسانی را نیز برعهده دارد، از توسعه و بهبود نرم‌افزارهای حوزه رفاه دیدگاه و پیشخوان کارکنان برای پوشش نیازهای بیشتری از کاربران تخصصی و افزوده شدن نرم‌افزار جذب و استخدام به نرم‌افزارهای این راهکار خبرداد.

مهسا اشرفی، مدیر راهکار اتوماسیون اداری دیدگاه نیز با اعلام خبر مهاجرت 81 درصد از سازمان‌های مشتری دیدگاه به نسل پنج گفت: «از آنجا که بیشترین کاربران دیدگاه در حوزه اتوماسیون اداری به ثبت رسیده‌اند امیدواریم باقی مانده سازمان‌های مشتری نیز به نسل پنجم نرم‌افزارهای دیدگاه مجهز شوند و بتوانند از مزیت‌های پلتفرم زاگرش به زودی بهره‌مند شوند.»

به گفته او، افزوده شدن قابلیت عملیات اتوماتیک برای پوشش کارهای روتین و معمول کاربران اتوماسیون اداری دیدگاه، امکان دریافت شناسه ملی شمس، افزوده شدن نرم‌افزار اسناد و اپلیکیشن کارها در پلتفرم دیدگاه همراه از جدیدترین نرم‌افزارهای دیدگاه در راهکار اتوماسیون اداری بوده است.


گفت‌وگوی چالشی فعالان فناوری با چاشنی تقدیر از سازمان‌های برگزیده


بخش نخست مراسم گردهمایی سالانه چارگون با ارائه گزارشی از سوی دامور درویشی, مدیر موسسه خیریه همگام به پایان رسید.

بخش دوم این گردهمایی برگزاری نشست تخصصی «داستان یک سفر فناورانه و واکاوی تجارب راهکارهای سازمانی» و گفت‌وگوی چالشی فعالان فناوری ادامه یافت. کارشناسان فناوری اطلاعات در این نشست تخصصی درباره دلایل عدم وجود نام شرکت‌های نرم‌افزاری در بین 100 شرکت نخست کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند.

آرش برهمند، سردبیر ماهنامه پیوست، سید حامد وزیری هامانه، قائم مقام مدیرعامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت، مرضیه پنبه‌ئیان، عضو هیات مدیره شرکت سکه، فرشاد خون جوش، مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه شیراز، رضا سرخوش، عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات کیسون و شاهین طبری، رییس هیات مدیره چارگون، مدعوین این نشست تخصص بودند.

سید حامد وزیری درباره عدم حضور شرکت‌های نرم‌افزاری در این فهرست ملی گفت: «برای شرکت‌های نرم‌افزاری، جذب مشتری، دستاورد اصلی محسوب می‌شود که این امر در حوزه جذب شرکت‌های خصوصی بیشتر است؛ چراکه شرکت‌های خصوصی به این رشد فکری رسیدند که هزینه‌ها در بخش IT نوعی سرمایه‌گذاری است. اما در شرکت‌های دولتی باید برای تغییر در این زمینه اصرار کرد؛ چراکه تصمیم‌گیری معادل هزینه است و این هزینه در سازمان‌های دولتی بر پایه کمترین قیمت گرفته می‌شود.»

او ادامه داد: «در بخش خصوصی سرمایه‌گذاری در پیاده‌سازی نرم‌افزار سازمانی یک موضوع جا افتاده باشد؛ اما در بخش دولتی سرمایه‌گذاری در این زمینه همچنان یک موضوع لوکس و لاکچری است. علاوه بر آن سازمان‌های کارفرمایی ما به ازای پولی که برای خرید نرم‌افزار پرداخت می‌کنند سرویس ملموس دریافت نمی‌کنند.»

 او همچنین بر لزوم تغییر مدل کسب‌وکار شرکت‌های نرم‌افزاری و فراتر رفتن از مدل B2B و موانع ساختاری کلان، تاکید کرد.

رضا سرخوش، مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات کیسون، در جواب به این سؤال گفت: «باید ببینم که سازمان‌ها برای چه چیزی ارزش قائل هستند و حاضر به هزینه هستند؟ چراکه معتقدم نگهداری اطلاعات در شرکت‌های ایرانی جایگاه خودش را پیدا نکرده است و متاسفانه اطلاعات یا استفاده از داده‌های باکیفیت داخل سازمان‌ها موضوع جدی نیست.»

سرخوش در جواب به این سؤال که چرا وقتی پای شرکت خارجی به میان می‌آید همان مدیری که برای استفاده از خدمات شرکت نرم‌افزاری ایرانی هزینه نمی‌کرد حاضر به هزینه می‌شود گفت: «باید اعتماد به وجود بیاید. یک شرکت نرم‌افزاری که تازه شروع به کار کرده را در کنار یک شرکت نرم‌افزاری که ۲۰ سال تجربه و قدمت دارد در نظر بگیرید؛ شاید محصول شرکت جدید به‌روزتر و کارآمدتر هم باشد؛ اما چیزی که آن شرکت ۲۰ ساله را متمایز می‌کند همان تجربه موفق یا Best Practice است.»

او تاکید کرد: «تکنولوژی، آدم‌ها، فرآیند عملکرد و اطلاعات را داریم. این چهار موضوع در کنار هم باعث ایجاد ارزش افزوده برای سازمان می‌شود؛ اما یک عده به اشتباه فکر می‌کنند شرکت‌های خارجی تجربه بهتری دارند. درصورتی‌که علی‌رغم نگاه سازمان‌های خصوصی و دولتی به نرم‌افزارهای خارجی، تجربه عرضه‌کنندگان مجموعه نرم‌افزارهای داخلی و بومی‌سازی ابزارها بی‌نظیر است. به گفته او چسبندگی اطلاعات در سازمان‌های دولتی و خصوصی یکی از موانع تولید ثروت از صنعت نرم‌افزاری است که صبغه فرهنگی دارد و نیازمند فرهنگ‌سازی است.»

مرضیه پنبه‌ئیان، عضو هیات مدیره شرکت سکه، در جواب به این سؤال که چرا هنوز عقد قرارداد با یک پیمان‌کار ایرانی برحسب تجربه موفقش موضوع ملموسی نیست، گفت: «در شرکت‌های خارجی مهمترین گزینه از سوی شرکت مشاور، ارائه راهکار سازمانی است که در ایران مرسوم نیست و می‌توانیم بگوییم، این موضوع، حلقه مفقوده صنعت نرم‌افزاری ایران است.»

او ادامه داد: «در سازمان‌های دولتی انتخاب پیمان‌کار یک فرآیند خیلی سخت است و در چارچوب آیین‌نامه مناقصات صورت می‌گیرد. البته که می‌شود به سوابق یک پیمان‌کار امتیازاتی داد؛ اما میزان این امتیاز آنقدر نیست که در تغییر آن انتخاب اثر مثبت بگذارد. برای اعتماد کردن مدیران و سازمان‌های دولتی به شرکت‌های نرم‌افزاری داخلی ما نیاز به گذر زمان داریم تا این شرکت‌ها قدرت خودشان را نشان دهند. تا ۳۰ سال پیش در حوزه کربنکینگ، شرکت شاخصی نداشتیم؛ اما حالا چندین شرکت قوی و نامدار در این زمینه فعالیت می‌کنند.»

فرشاد خون‌جوش، مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه شیراز از دیگر مدعوین نشست تخصصی نهمین گردهمایی چارگون بود. او نیز در پاسخ به این سؤال که چرا سازمان‌ها با وجود فرصت برابر برای پیمان‌کار داخلی و خارجی، حاضر به استفاده از سرویس داخلی با تجربه بومی نیستند،‌ گفت: «متاسفانه مدیرانی با ذهن‌های بسته داریم که خود در صنعت IT حضور ندارند؛ اما تصمیم‌گیرنده اصلی در خریداری نرم‌افزارها هستند.»

او با تاکید بر اینکه شرکت‌های نرم‌افزاری هنوز نتوانسته‌اند به راهکارهای سازمانی برای تولید ثروت از داده‌ها و اطلاعات در سازمان‌های بهره‌بردار، دست پیدا کنند، گفت: «برای حل این مساله باید مدیران را متقاعد کرد که تجربه و صنعت لازم در حوزه نرم‌افزار داخلی وجود دارد. اما برای این کار رتبه‌بندی شفاف و قابل قبولی از این شرکت‌ها و نرم‌افزارها وجود ندارد.»

به گفته او، به طور جدی در کشور به تغییر پارادایم فکری مدیران کسب‌وکارهای مختلف و اعتماد به پیمانکارهای با تجربه حوزه نرم‌افزاری و تحول‌آفرینی در آن نیازمندیم.

شاهین طبری، رییس هیات مدیره چارگون که به نمایندگی از شرکت‌های تولید کننده نرم‌افزار در این نشست تخصصی حضور داشت نیز گفت: «توسعه نرم‌افزار هیچ‌گاه دغدغه مدیران در سطح کلان کشور نبوده است و هیچ‌گاه این تفکر وجود نداشته که توجه به تکنولوژی می‌تواند در رشد ناخالص داخلی کشور تاثیرگذار باشد.»

طبری ادامه داد: «وقتی این موضوع استراتژی اصلی یک دولت قرار گیرد، بحث کپی‌رایت خود به خود شکل می‌گیرد؛ اما اگر به این موضوع بها ندهیم به نرم‌افزار به چشم یک محصول کپی و رایگان نگاه می‌شود و این تفکر در سازمان‌ها به وجود می‌آید که چرا باید برای خرید نرم‌افزار پول پرداخت کنم. به همین دلیل است که تاکید می‌کنم صنعت نرم‌افزار و پول‌سازی و تولید ثروت از آن به هیچ وجه اولویت مدیریت کلان کشور نیست.»

او ادامه داد: «متاسفانه در مدیریت کشور هیچ جایگاهی برای تولید ثروت ملی از صنعت نرم‌افزاری در نظر گرفته نشده و این نگاه معیوب همچنان ادامه‌دار است. شاید اگر یک اراده ملی وجود داشت و روی صنعت IT سرمایه‌گذاری بزرگ‌تری صورت می‌گرفت، هم به حفظ بیشتر سرمایه بزرگی به نام نیروی انسانی کمک می‌شد و هم سهم بزرگ‌تری در تولید ناخالص ملی به وجود می‌آمد.»

نهمین گردهمایی سالانه چارگون پس از نشست تخصصی با تقدیر از 10 سازمان بهره‌بردار از نرم‌افزارهای دیدگاه و اهدای نشان «سازمان الکترونیکی برگزیده» به پایان رسید.

1 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    ما تو شرکتمون از دو سیستم چارگون استفاده می کنیم. از بدترین نرم افزارهایی هستند که دیدم. ضمن اینکه در حوزه توسعه و مشتری مداری هم جزی بدترین ها هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.