راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بهبود فرآیند مدیریت دانش شهرداری هرنینگ، با پیاده‌ کردن راهکار POB

پانزده سال بود که شهرداری شهر هرنینگ، واقع در کشور دانمارک مدیریت دانش بخش داخلی‌اش را با استفاده از بانک اطلاعاتی لوتوس نوتس (Lotus Notes) انجام می‌داد. این رویه برای آنها جواب می‌داد، تا وقتی که احساس کردند به یک گردش کاری موثرتر نیاز دارند.

آنها راه‌حل ایده‌آلشان را، برای مدیریت دانش، در راهکار POB شرکت وندیا پیدا کردند.


شهرداری هرنینگ با چه چالشی روبه‌رو بود؟

«دانش از پیشخوان خدمت آنها کنار گذاشته شده بود»


شهرداری هرنینگ با راهکارِ بانک اطلاعاتی موجود در لوتوس نوتس (Lotus Notes) چند مساله داشت:

  1. تصفیه و به‌روزرسانی

به رغم وجود بستر مناسب، حذف و تصفیه‌ مستندات قدیمی عملا ممکن نبود. چون این روش پیوندی با کاتالوگ خدمات آنها نداشت و وقتی خدمات از دستور کار خارج می‌شدند، گزاره‌های دانشی حذف نمی‌شدند.

2. جدایی دانش از سامانه اصلی آنها

ازآنجاکه آنها با دو سامانه جداگانه کار می‌کردند، همه دانش در سامانه پیشخوان خدمت آنها عرضه می‌شد. بنابراین، پشتیبان‌ها مجبور بودند که با دو سامانه متفاوت کار کنند که کارآمد نبودند.

3. فشار بر پشتیبانی

وقتی پشتیبان‌ها نتوانند به راحتی راه‌حلی برای نمونه‌هایی که با آن روبه‌رو هستند مهیا کنند، برای پیدا کردن راهکار، برای هر نمونه، زمان زیادی صرف می‌کنند. آنها معمولاً زمان زیادی را تلف می‌کنند و می‌کوشند یک راه‌حل شناخته‌شده را «از نو ابداع» کنند.


راهکار چه بود؟

«سامانه‌ای انعطاف‌پذیر و قابل تنظیم»


حالا ببینید که چطور شهرداری هرنینگ این راهکار را اجرایی کرد:

شهرداری هرنینگ پیش از آنکه تصمیم بگیرد روش قدیمی‌اش را تغییر بدهد، از راهکار مدیریت خدمات فناوری اطلاعات POB وندیا برای پیشخوان خدمت و سایر فرآیندهای کسب‌وکار استفاده کرده بود.

آنها پاسخ چالش‌های پیشِ رویشان را در راهکار مدیریت دانش کاملا یکپارچه POB پیدا کردند.

آنها دیدند که، با مدیریت دانشی که کاملا با سامانه پیشخوان خدمت یکپارچه شده، می‌شود خیلی راحت دانش را از گزاره‌های دانشیِ موجود استخراج و به مدیریت نمونه‌ها کمک کرد. به همین ترتیب، موارد حل‌شده می‌توانند پایه و اساس گزاره‌های دانشیِ جدید باشند.

با راه‌اندازی درست این سامانه، هر پشتیبانی می‌تواند هر نمونه حل‌شده را برای مدیریت دانش، نشانه‌گذاری کند که این خودش می‌تواند تبدیل به یک گزاره دانشی جدید بشود. این گزاره دانشی جدید شامل همه اطلاعاتی است که پشتیبان قبلا، در مورد آن نمونه‌، به کار بسته بوده است.


تغییرات چشمگیر در مدیریت دانش شهرداری هرنینگ، پس از اجرایی کردن راهکار POB


  1. به‌روزرسانی سریع و آسان دانش

پس از انتقال دانش موجود به راهکار مدیریت دانش POB، پشتیبان‌ها می‌توانند به‌راحتی و بدون نیاز به جابجایی بین دو سامانه، هم نمونه‌ها و هم دانش را به‌روزرسانی کنند.

2. یک سامانه برای یک راهکار جامع

حالا هرنینگ دارد از مدیریت دانشی استفاده می‌کند که با راهکار مدیریت خدمات فناوری اطلاعات موجودش ادغام شده است. این بدین معنی است که پشتیبان فقط باید روی یک سامانه کار کند و این موضوع، به‌روزرسانی نمونه‌ها و دانش را بسیار ساده‌تر می‌کند.

3. افزایش گزاره‌هایِ دانشیِ به‌روزشده

ازآنجاکه پشتیبان‌ها با قابلیت‌های جدیدی آشنا شده‌اند، گزاره‌های دانشیِ بیشتری تولید می‌کنند. بنابراین، تعداد گزاره‌های به‌روزشده به میزان چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.


نتیجه‌ی نهاییِ استفاده از راهکار POB چه بود؟

«راه‌حل سریع‌تر، کیفیت بهتر»


عزیمت از پایگاه داده مبتنی بر لوتوس نوتس به راهکار مدیریت دانش POB مزایای بسیاری برای شهرداری هرنینگ به همراه داشته است.

کیم اسکات لارسن، مدیر خدمات و معماری، فناوری اطلاعات و دیجیتال‌سازی شهرداری هرنینگ، می‌گوید: «ما خیلی تمایل نداشتیم که دانشمان را به راهکار POB منتقل کنیم، اما بهمان ثابت شد که بهترین راهکار برای ما، راهکار مدیریت دانش POB است.»

منبع: وندیا

1 دیدگاه
  1. بهنام می‌گوید

    سلام.
    بسیار عالی و کاربردی بود. ممنونم از شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.