راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیت‌کوین از طلا بهتر است؟ / آیا مقایسه این دو با هم کار درستی است؟

از همان روز اولی که بیت‌کوین به عنوان رمزارز متولد شد افراد دائماً آن را با طلا مقایسه می‌کنند. شاید یکی از دلایل این امرعملکرد بسیارخوب این رمزارز است که باعث شده با طلا مقایسه شود و بسیاری افراد خرید بیت کوین را به عنوان یک راه‌حل سرمایه‌گذاری در نظر بگیرند.

به گزارش روابط عمومی کوین نیک، وقتی ظرف مدت چند هفته قیمت بیت‌کوین چند هزار دلار افزایش پیدا کرد و در مقطعی از سال ۲۰۱۷ به نزدیک ۲۰ هزار دلار رسید، بسیاری می‌پرسیدند آیا بیت‌کوین جایگزین طلا برای سرمایه‌گذاری خواهد بود؟

در این نوشتار به بررسی این واقعیت می‌پردازیم که آیا بیت‌کوین از طلا بهتر است و اینکه می‌توان از آن برای سرمایه‌گذاری‌های طولانی مدت استفاده کرد یا خیر.


این درست است که بیت‌کوین فاقد ارزش است؟


چندی پیش مارک کوبان یکی از ثروتمندترین مردان آمریکا مخالفت خود را با بیت‌کوین اعلام کرد و گفت بیت‌کوین شانسی برای تبدیل شدن به یک ارز قابل اطمینان ندارد و این ارز آینده‌ای در پیش نخواهد داشت.

او در یک اظهار نظر جنجال برانگیز گفت نگهداری موز را به بیت‌کوین ترجیح می‌دهد چراکه لااقل می‌توان موز را خورد!

بیت‌کوین در ذات خود فاقد ارزش است به همین دلیل برخی می‌گویند شانسی در مقابل طلا ندارد اما در حقیقت از نظر برخی کارشناسان ارزش یک امر نسبی است و بیت‌کوین به عنوان محصول فناوری بلاکچین در ذات خود دارای ارزش است. بیایید دلایل ارزشمند بودن بیت‌کوین را بررسی کنیم.


تمرکز زدایی و استقلال بیت‌کوین چه کمکی به آن کرده است؟


تنش‌های اقتصادی و سیاسی‌ای که در سراسر جهان وجود دارد مردم را از نگهداری پول نقد ناامید کرده و باعث شده همه به فکر راهکار جایگزینی مثل طلا و بیت‌کوین باشند.

طلا از قرن‌ها پیش به عنوان یک کالای سرمایه‌ای همواره افزایش قیمت را تجربه می‌کند و نگهداری آن یک راهکار خوب سرمایه‌گذاری به حساب می‌آمده است.

مردم اعتماد خود را به سرمایه‌گذاری در بورس و ارزهای فیات از دست داده‌اند و بیت‌کوین به عنوان یک رمزارز همواره در حال توسعه و پیشرفت در کنار طلا یک گزینه جذاب برای آنها بوده است.

اگرچه نوسان قیمت بیت‌کوین بسیار زیاد بوده اما همواره مثل آتش زیر خاکستر بعد از دوره‌های نزولی با افزایش قیمت مواجه شده و جایگاه خود را حفظ کرده است.

این روزها در کنار طلا بسیاری بیت‌کوین را آینده سرمایه‌گذاری می‌دانند. البته باید منتظر بود و دید روند بازار چه چیزی را نشان می‌دهد.

استقلال بیت‌کوین از بانک‌ها و نهادهای دولتی به آن قدرتی بخشیده که به نظر می‌رسد بقای آن برای سال‌های سال را تضمین کرده است.


آیا انتقال بیت‌کوین ساده و ارزان‌تر از طلا است؟


طلا یک دارایی فیزیکی ملموس است که زیبا، باارزش و قابل انتقال به غیر آن هم بدون نیاز به شناسایی است.

اما برای خرید، فروش و نگهداری آن باید هزینه زیادی کنید.

برای دور ماندن از چشم کلاهبرداران و سارقان باید آن را در مکان‌های امن نگهداری کنید و همواره این امکان وجود دارد که از سوی خلافکاران دزدیده شود.

در مقابل انتقال بیت‌کوین درکسری از ثانیه و با کمترین هزینه امکان پذیر است. نگهداری بیت‌کوین هم نسبت به طلا بسیار ساده‌تراست و همین امر خرید بیت‌کوین را جذاب می‌کند.


قابلیت تبدیل‌پذیری کدام یک بیشتر است؟


طلا بیشتر به عنوان وثیقه مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان یک فلز گران‌بها اجرای قراردادها را تضمین می‌کند در مقابل بیت‌کوین در کسری از ثانیه قابل انتقال و فروش است و به سرعت به پول نقل تبدیل می‌شود.

اینجا بیت‌کوین از طلا سریع‌تر عمل می‌کند و در هر ساعت شبانه روز که اراده کنید به راحتی به وجه نقد تبدیل می‌شود؛ شما با چند کلیک می‌توانید بیت‌کوین خود را به فروش برسانید درحالیکه برای فروش طلا باید مراحل سختی را سپری کنید.

افراد معمولاً طلا را به چشم یک تضمین و ذخیره ارزش می‌بینند درحالیکه طلا کاربردهای بسیار دیگری هم دارد.


تنوع کارکرد کدام یک بیشتر است؟


بیت‌کوین را می‌توان برای خرید سفر به فضا، خرید از فروشگاه‌های اینترنتی، مصارف خیرخواهانه و حتی خرید ازفروشگاه‌های فیزیکی به‌کار برد. با چند حرکت ساده از طریق خودپردازهای بیت‌کوین می‌توانید بیت‌کوین بخرید یا بفروشید درحالیکه طلا با وجود عمر چندین هزار ساله چنین قابلیتی ندارد.

نهایت استفاده‌ای که از طلا می‌شود در کنار ارزش تضمینی آن استفاده از آن به عنوان یک وسیله تزئینی است.


آینده کدام یک روشن‌تراست؟


این یک سؤال بسیار چالش برانگیز است، برخی بدون معطلی آینده بیت‌کوین را به عنوان پول آینده بسیار روشن می‌بینند و امیدوارند در آینده شکل استفاده از آن گسترش بیشتری پیدا کند؛ در مقابل مخالفان سر سخت بیت‌کوین معتقدند عمر آن به زودی به سرخواهد آمد و برای این دیدگاه خود دلایلی را هم مطرح می‌کنند.

اگرچه بازار بیت‌کوین طی این ۱۱ سال نوسانات بسیاری را به خود دیده اما تصور اینکه چه زمانی عمر آن به پایان می‌رسد و اینکه آیا واقعاً امکان نابودی آن هست یا خیر بسیار رازآلود است.

روند رو به رشد ارزهای رمزنگاری شده و تکنولوژی بلاکچین طی سال‌های اخیر نشانگر روزهای پرامید آن در سال‌های آتی است.

بیت‌کوین و طلا هر دو میزان مشخصی در سطح جهان دارند و به نظر می‌رسد همانطور که موجودی معادن طلا روزی به پایان می‌رسد استخراج بیت‌کوین هم در زمان مشخص به انتها خواهد رسید اما هردو این دارایی‌ها به عنوان کالاهای ارزشمند تا سال‌ها ارزش خود را حفظ خواهند کرد.


نتیجه گیری


طلا وبیت‌کوین مشابهت و نزدیکی زیادی به یکدیگر دارند واز این رو همواره با یکدیگر مقایسه می‌شوند. اگرچه بیت‌کوین طرفداران و دشمنان قسم خورده زیادی دارد؛ اما روند صعودی بازار آن نشان می‌دهد نقش مهمی در آینده اقتصاد جهان ایفا خواهد کرد.

فراموش نکنید نکات مطرح شده در این نوشتار تنها برای اینکه با دید بهتری به بازار بیت‌کوین نگاه کنید مطرح شده و شما در مورد سرمایه خود مسئول هستید تا تصمیم بهتری بگیرید. آنچه ما مطرح کردیم نسخه و راهکاری برای همه افراد نیست.

امیدواریم مطلب مقایسه ارزش طلا و بیت‌کوین برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خریدوفروش بیت‌‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده بدون کمترین معطلی هستید، با کارشناسان ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقاً همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.