راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آغاز فعالیت سندباکس سجام بر روی فینوتک

گردهمایی فعالان صنعت فین‌تک با هدف معرفی سندباکس شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با تمرکز بر سامانه سجام به میزبانی فینووا یکشنبه، 24 آذرماه در صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار با هدف گسترش سرویس‌های اطلاعاتی بازار سرمایه و حمایت از اکوسیستم استارت‌آپی به‌خصوص حوزه فین‌تک در اقدامی مشترک با مجموعه فینو‌تک اقدام به ارائه سرویس‌های سجام کرده است.

سعید قدوسی‌نژاد، مدیر بازاریابی فینوتک در این نشست با اشاره به اینکه سندباکس سجام بر روی فینوتک فعال است، توضیح داد: «ما در فینوتک جایی به نام سندباکس درست کردیم که کاملاً شبیه به محیط عملیاتی است. اکنون سندباکسی برای سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار تهیه شده که چهار سرویس ارائه می‌دهد. گرفتن اطلاعات، ثبت‌نام سجام، استعلام پروفایل سجام و وضعیت ثبت‌نام که بر روی سندباکس قابل ارائه است.»

او ادامه داد: «سندباکس سجام بر روی اینترنت و سایت فینوتک فعال و به‌طور رایگان قابل استفاده است. هر کسب‌وکاری می‌تواند در این سندباکس ثبت‌نام و از این محیط استفاده کند. هرگاه کسب‌وکار بر روی سندباکس احساس کرد قرار است در ارائه سرویس‌هایش نیازی از او رفع شود، بر روی طرح عملیاتی می‌آید و به‌عنوان مشتری فینوتک فعالیت می‌کند.»

در این باره بخوانید: سرویس‌های استعلام قبوض و اطلاعات سجام جدیدترین سرویس‌های فینوتک هستند / مدیر بازاریابی این شرکت از روند، لزوم، سناریوها و ثبات این سرویس‌ها می‌گوید

قدوسی‌نژاد از دو جنبه اهمیت پروفایل سجام بر روی فینوتک را توضیح داد و گفت: «ما سعی کردیم در بازار سرمایه سه نوع سرویس ارائه دهیم؛ سرویس‌هایی که اطلاعات بازار سرمایه را ارائه می‌دهند، سرویس احراز هویت و سرویس معاملاتی. در حال حاضر سرویس‌های اطلاعاتی را به‌طور کامل راه‌اندازی کرده‌ایم. سرویس‌های احراز هویت هم با سرویس سجام کامل می‌شود و سرویس‌های معاملاتی نیز به زودی اضافه می‌شوند. در کنار هم قرار گرفتن این سه نوع سرویس می‌تواند بنیاد یک بورس‌تک را ایجاد ‌کند.»

طبق گفته‌های او جنبه دوم در اهمیت پروفایل سجام بر روی فینوتک این است که کار ما تایید دسترسی آگاهانه از طریق کاربر به Client با استفاده از استاندارد OAuth (خدمات سه‌طرفه) است. این استاندارد مبتنی بر احراز هویت است که می‌تواند از طریق سجام انجام گیرد.


با ایجاد این سندباکس از ظرفیت کسب‌وکارها استفاده می‌شود


علیرضا ماهیار، مشاور فناوری اطلاعات سپرده‌گذاری مرکزی در این نشست به نقش و جایگاه حوزه‌های فین‌تک در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر بیش از 12 میلیون کد معاملاتی داریم و درصد ضریب نفوذ بازار سرمایه در ایران 16 درصد است که نسبت به برخی کشورها مانند امریکا که بالای 50 درصد است ضریب پایینی داریم. بنابراین می‌توان با ایجاد این سندباکس از ظرفیت کسب‌وکارها استفاده کرد تا آمارهای بهتری حاصل شود.»

او با اشاره به سهام عدالت گفت: «سهام عدالت می‌تواند ۴۰ میلیون به عدد کدهای معاملاتی بازار سرمایه اضافه کند. در حال حاضر دارندگان سهام عدالت در باشگاه مشتریان پیش ثبت‌نام شدند و در صورتی که از سوی دولت اعلام شود این افراد می‌توانند فرآیند ثبت‌نام را تکمیل کنند و ضریب نفوذ به بیش از ۵۵ درصد خواهد رسید.»

او ادامه داد: «اکنون در بحث پرداخت‌ها؛ اپلیکیشن‌های مالی و بورسی زیاد نیستند. شرکت‌های پرداختی می‌توانند در زمینه‌هایی مانند سامانه تسویه به ما کمک کنند و در این راستا آماده همکاری با مجموعه‌ها هستیم.»

مژگان صفری مقدم، مدیر پروژه سجام کاهش زمان اعطای کد بورسی از دو روز کاری به ۱۰ دقیقه را نیز از مزایای اجرای سجام عنوان کرد و گفت: «مهم‌ترین مساله این است که بتوانیم اطلاعات را به اشتراک بگذاریم و با این کار بهره‌وری لازم در بازار سرمایه کشور را ایجاد کنیم، به‌ویژه در زمینه استارت‌آپ‌ها که اکنون در کانون توجه است.»

در ادامه نازنین خوشنویسان، مدیر پروژه بلاکچین و مشاور فین‌تک شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در تشریح برخی پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری قابل اجرا در بورس‌های مختلف کشور توضیح داد: «وجود داده‌های بزرگ در بخش‌های مختلف فعالیت بازار سرمایه ما را به سمت KYC (شناخت مشتری) برد. در این راستا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سرویس‌های مختلفی را در قالب سندباکس برای ارائه خدماتی اعم از ثبت‌نام کاربر سجامی، دریافت اطلاعات پروفایل سجام، تأیید دسترسی به پروفایل سجام، استعلام سجام با تأیید کاربر، استعلام وضعیت سجامی فرد و غیره ایجاد کرده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.