راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کریستین لاگارد قصد دارد بانک مرکزی اروپا را به یکی از پیشگامان عرصه استیبل‌کوین تبدیل کند

کریستین لاگارد طی اولین کنفرانس خبری که با سمت رئیس بانک مرکزی اروپا در آن شرکت کرد، گفت که قصد دارد بانک مرکزی اروپا را به یکی از پیشگامان عرصه ارزهای دیجیتال تبدیل کند. وی ضمن اشاره به استیبل‌کوین‌ها گفت که به وضوح تقاضا برای این نوع از کوین‌ها زیاد است و آنها باید پاسخگوی این نیاز باشند.


برنامه لاگارد برای تبدیل بانک مرکزی اروپا به یک پیشگام


کریستین لاگارد، رئیس جدید بانک مرکزی اروپا، در یک کنفرانس خبری در مورد سیاست‌های پولی و برنامه‌های خود برای ارزهای دیجیتال صحبت کرد. این کنفرانس خبری پس از نشست سیاستگذاران در فرانکفورت برگزار شد. طبق گزارش‌ها، در آن نشست نیز درباره ارزهای دیجیتال بانک مرکزی صحبت شده بود. لاگارد در پاسخ به پرسشی که با موضوع ارز دیجیتال سیستم اروپایی بانک‌های مرکزی مطرح شده بود، عنوان کرد:

اعتقاد شخصی من این است که پیشرفت‌هایی در حال وقوع است. این پیشرفت‌ها نه در بخش بیت‌کوین، بلکه در پروژه‌های مرتبط با استیبل‌کوین مشاهده می‌شود. روشن است که تقاضا برای این نوع از کوین‌ها زیاد است و ما باید پاسخگوی این نیاز باشیم؛ بنابراین بهتر است به عنوان پیشگام پا در این عرصه بگذاریم.

کریستین لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا

وی همچنین افزود: «ما در حال حاضر فقط در مورد یک استیبل‌کوین اطلاعات داریم، ولی استیبل‌کوین‌های دیگری نیز در حال ظهور و پیشرفت هستند.» رئیس جدید بانک مرکزی اروپا به صورت مستقیم به استیبل‌کوین مورد نظر خود اشاره نکرد، ولی در یکی از سری گزارش‌های بانک مرکزی اروپا که در ماه اوت و با عنوان «در جستجوی پایداری در دارایی‌های رمزنگاری شده: آیا استیبل‌کوین‌ها راهکار مناسبی هستند؟» منتشر شد، به چند مورد از این ارزهای پایدار اشاره شده که «لیبرا»، «تتر» و «نوبیتس» نمونه‌هایی از آن هستند.

بانک‌های مرکزی منطقه اروپا منابع زیادی صرف مطالعه در مورد ارزهای دیجیتال بانک مرکزی کرده‌اند. لاگارد اعلام کرد بانک مرکزی اروپا یک کارگروه برای ارزهای دیجیتال ترتیب داده و سرعت فعالیت‌های خود را در مورد کوین‌های دیجیتال افزایش خواهد داد. رئیس سابق صندوق بین‌المللی پول طرح کلی برنامه‌های خود را بدین ترتیب شرح داد:

«ما هدف اصلی خود را صدور و به‌کارگیری ارزهای پایدار تعیین خواهیم کرد. آیا می‌خواهیم هزینه‌ها را کاهش دهیم؟ آیا قصد داریم واسطه‌ها را از میان برداریم؟ آیا درصدد هستیم که بدون صرف هزینه، شمول مالی را تقویت کنیم؟ اهداف زیادی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را مدنظر قرار داد؛ به نظر من، باید کارمان را از تعیین اساسی‌ترین هدف شروع کنیم.» به گفته لاگارد آنها تمامی جزئیات فنی مربوطه را بررسی خواهند کرد. این جزئیات در سیستم یورو هنوز به شکل کامل مشخص نشده‌اند و به عقیده لاگارد این کار تا اواسط سال 2020 به پایان می‌رسد.


ارز دیجیتال بانک مرکزی اروپا


طبق گزارش‌ها، بانک مرکزی اروپا در تلاش است تا ارز دیجیتال خودش را صادر کند. دارندگان این ارز امکان درخواست مطالبات مستقیم از بانک مرکزی را خواهند داشت. پس از رسانه‌ای شدن خبر پروژه لیبرای فیسبوک در ماه ژوئن، که با مخالفت بسیاری از رگولاتورها روبرو شد، چندین کشور مختلف تلاش‌های خود را در این حوزه افزایش داده‌اند.

شورای اروپا و کمیسیون اروپا طی چند روز گذشته به صورت مشترک بیانیه‌ای صادر کردند. در متن این بیانیه آمده است: «هیچ یک از سازوکارهای جهانی مربوط به استیبل‌کوین اجازه ندارند در اتحادیه اروپا به فعالیت بپردازند؛ مگر آن‌که چالش‌ها و ریسک‌های حقوقی، رگولاتوری و نظارتی به طور کامل شناسایی و حل‌وفصل شده باشند.»

بانک مرکزی اروپا همچنین اشاره کرد اگر بخش خصوصی نتواند پرداخت‌های بین مرزی را سریع‌تر و ارزان‌تر از آن‌چه اکنون هست انجام دهد، خودش وارد میدان خواهد شد و نسبت به توسعه ارز دیجیتال اقدام خواهد کرد.

در کنفرانس خبری مذکور، لاگارد در مورد دو چارچوب پرداخت دیجیتال سیستم اروپایی بانک‌های مرکزی نیز صحبت کرد. این چارچوب‌ها عبارتند از «تیپس» یا همان تسویه آنی پرداخت تارگت و «پپسی» یا همان ابتکار سیستم پرداخت اروپایی. وی اظهار داشت: «ما چندین محصول داریم که کاملا دیجیتالی هستند ولی مشتریان در عملیات خود با آن‌ها سروکار ندارند.»

او ادامه داد: «از نظر دیجیتالی، این محصولات گاهی اوقات عملیات تسویه و انتقال وجه را طی یک عملیات واحد انجام می‌دهند. در واقع تسویه و انتقال وجه به شکل آنی انجام می‌گیرد.» لاگارد اشاره کرد برخی کشورها از این سیستم‌ استفاده نمی‌کنند، ولی او نسبت به به‌کارگیری چنین سیستم‌هایی پافشاری خواهد کرد.


بررسی وضعیت پیشرفت در ارزهای دیجیتال بانک مرکزی


چندین کشور جهان در حال مطالعه و بررسی جوانب مختلف ارز دیجیتال بانک مرکزی خود هستند. برای مثال، چین چندین بار اعلام کرده که در مورد یوآن دیجیتال تحقیق می‌کند. بانک مرکزی خلق چین عنوان کرده که هیچ جدول زمانی مشخصی برای صدور این ارز ندارد، ولی گزارش‌ها حاکی از این هستند که دولت چین آماده آزمایش ارز دیجیتال خود است.

لاگارد در کنفرانس خبری خود عنوان کرد: «به تصور من، خارج از منطقه ما نیز علاقه زیادی به این نوع ارز دیجیتال وجود دارد. به عنوان مثال، اطلاع دارم که کانادا، بریتانیا و سایر کشورها مطالعات عمیقی در مورد توجیه‌پذیر بودن استیبل‌کوین‌ها انجام داده‌اند و در حال بررسی هستند تا در مورد اهداف اساسی صدور این ارزها و روش بهینه استفاده از آن‌ها اطلاعات لازم را به دست آورند.»

مارک کارنی، رئیس بانک مرکزی انگلستان معتقد است که روزی، یک ارز دیجیتال بانک مرکزی به ارز ذخیره بین‌المللی تبدیل خواهد شد و جای دلار را خواهد گرفت. طی هفته گذشته، مجمع‌الجزایر ویرجین بریتانیا جزئیاتی در مورد ارز دیجیتال خود گزارش دادند. نرخ این ارز وابسته به دلار آمریکا خواهد بود و در همین کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

برخی کشورها هنوز لازم نمی‌دانند که نسبت به صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی خود اقدام کنند. جروم پاول، ریاست فدرال رزرو را در ایالات متحده به عهده دارد و استیون منوچین وزیر خزانه‌داری این کشور است. این دو عنوان کرده‌اند که دست‌کم برای پنج سال آینده، لزومی ندارد نسبت به عرضه دلار دیجیتال اقدام کنند.

با این وجود، فدرال رزرو پا پس نگذاشته و روی هزینه‌ها و مزایای صدور چنین ارزی مطالعه می‌کند. بانک ژاپن به تازگی تحقیقی با موضوع تاثیرات حقوقی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی منتشر کرد، ولی اعلام کرد که این بانک فعلا قصد ندارد ارز دیجیتال خودش را صادر کند. کره جنوبی نیز از دیگر کشورهایی است که رویکرد صبر و انتظار را در برابر این نوع از ارزها در پیش گرفته است.

منبع» بیت‌کوین.کام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.