راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

یک چهارم جمعیت ایران ماهانه از دیجی‌کالا بازدید می‌کنند / هرسال 111 درصد رشد در فروش

در برنامه نیم‌دایره، حمید محمدی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل دیجی‌کالا گزارشی از یک سند ۸۵ صفحه‌ای را ارائه داد. این گزارش مربوط به شش ماه فعالیت این گروه از ابتدای سال 1398 تا پایان شهریورماه بود. این گزارش بیش از اینکه پر از متن باشد، از تصاویر و نمودارهایی پر است که به کمک دپارتمان هوش تجاری (Business Intelligence) این سازمان استخراج شده‌اند و برای اولین بار به صورت عمومی منتشر می‌شود. این گزارش به یک سوال مهم پاسخ می‌دهد: «رفتار خرید کاربر و مصرف کننده ایرانی در فضای آنلاین چگونه است؟»

این گزارش در چهار بخش رفتار کاربران، بازخورد مشتریان، بازارگاه و کسب‌وکارهای ایرانی و محصولات و برندها منتشر شده است. طبق آنچه در این گزارش آورده شده شرکت‌های تولیدکننده و توزیع‌کننده کالا در سراسر کشور می‌توانند از اطلاعات این گزارش استفاده کنند و با اطلاعات دقیق‌تر برای بهینه کردن زنجیره تامین، فروش و بازاریابی خود اقدام کنند. همچنین به سیاست‌گذاران کشور در مسایل اقتصاد خرد، کلان، حمل‌ونقل و زیرساخت‌ها کمک می‌کند تا تصویر بهتری از رفتار خرید ایرانیان در بازار خرده‌فروشی داشته باشند.


پربازدیدترین فروشگاه آنلاین ایران و منطقه


دیجی‌کالا در سال 1385 با سرمایه اولیه بسیار محدود شروع به کار کرد و امروز پربازدیدترین فروشگاه آنلاین ایران و منطقه است. با افتتاح مرکز پردازش کالای دانش در تهران هم اکنون گروه دیجی‌کالا بزرگترین مرکز پردازش کالا را در خاورمیانه و شمال آفریقا در اختیار دارد. این مرکز با مساحت 50 هزار مترمربع، ظرفیت انبارش 5 میلیون قلم کالا و ظرفیت 500 هزار کالا در روز، یکی از مراکز پردازش قابل مقایسه با پیشروترین نمونه‌های جهانی است. علاوه بر آن 31 مرکز توزیع کالا، مرکز خدمات پس از فروش و مرکز جمع‌آوری کالای فروشندگان در سراسر کشور امکان تحویل سریع کالا را برای مشتریان در دورترین نقاط کشور فراهم آورده است.

حمید محمدی،‌ بنیان‌گذار و مدیرعامل دیجی‌کالا در ابتدای سخنرانی خود در این رویداد گفت: «در این سال‌ها مشغول توسعه زیرساخت‌های این فروشگاه آنلاین بوده‌ا‌یم و حالا وقت آن رسیده تا شفاف و براساس حقایق موجود داده‌های فعالیت‌مان را با دیگران به اشتراک بگذاریم.

اگر جمعیت ایران را 80 میلیون در نظر بگیریم باید بگوییم ماهانه یک چهارم جمعیت ایران از دیجی‌کالا بازدید می‌کنند؛ یعنی 20 میلیون نفر. دیجی‌کالا میزبان سی هزار کسب‌وکار ایرانی است، یعنی این کسب‌وکارها از طریق پلتفرم دیجی‌کالا کالای خود را به دست ایرانیان می‌رسانند. سه هزار و 400 فرصت شغلی مستقیم از طریق دیجی‌کالا ایجاد شده و تنوع محصولات این مارکت پلیس به یک میلیون و 700 هزار رسیده است.

طبق گزارش دیجی‌کالا فروش خالص ریالی دیجی‌کالا در هشت سال گذشته به‌طور متوسط هر سال 111 درصد رشد داشته است. تعداد کالای سفارش داده شده در دیجی‌کالا در طول یک روز 150 تا 200 هزار تاست. متوسط ارزش ریالی هر سفارش هم 418 هزار تومان است. کل زمان حضور کاربران دیجی‌کالا در نیمه اول امسال برابر با 10 هزار و 800 سال است.

در نیمه اول سال 1398، کاربران دیجی‌کالا بیشتر در جست‌وجوی موبایل، هارد اکسترنال و پاوربانک بوده‌اند. جالب است بدانید که بیشتر کاربران دیجی‌کالا دهه شصتی‌ها و هفتادی‌ها هستند.  34 درصد از کاربران دیجی‌کالا هم خانم‌ها و 66 درصد از آنها آقایان هستند. 60 درصد مشتریان وفادار دیجی‌کالا بین دو خرید خود بیش از یک ماه فاصله نمی‌اندازند. همچنین 20 درصد از این مشتریان در هفته حداقل یک بار از دیجی‌کالا خرید می‌کنند.


کاربران دیجی‌کالا برای خرید آنلاین چگونه پرداخت می‌کنند؟

51 درصد از سفارش‌های دیجی‌کالا با استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی و 49 درصد با کارتخوان سیار تسویه می‌شود. با این حال سهم ریالی پرداخت از درگاه اینترنتی نزدیک به 60 درصد از کل مبالغ خرید دیجی‌کالا است.


کدوم گروه ‌های کالایی فروش بیشتری دارند؟


کالاهای دیجیتال مثل لپتاپ، موبایل و پاوربانک سهم ریالی بالایی در فروش دارد، درحالی که از نظر تعداد فروش در رتبه سوم قرار می‌گیرند. کالاهای سوپرمارکتی و مواد غذایی اما به تعداد بسیار زیادی خریداری می‌شوند.


سهم فروش کالاهای ایرانی در دیجی‌کالا چقدر است؟


در شش ماه اول سال 98، 68 درصد از فروش تعدادی دیجی‌کالا متعلق به کالاهای ایرانی بوده است. پرجست‌وجوترین برندهای ایرانی در دیجی‌کالا در نیمه اول سال نیز به ترتیب، پارس‌خزر، اکس‌ویژن، بهار، بارز و ایرانسل بوده‌اند. پرجست‌وجوترین برندهای خارجی هم سامسونگ، اپل، هواوی، سونی و ال‌جی بوده‌اند.

 

متوسط نرخ عدم تامین کالا در دیجی‌کالا ۳۵ صدم درصد است. میزان کالای تقلبی نیز چهار درصد است. متوسط بازگشت کالا به دلیل خطای فروشنده هفت دهم درصد را به خود اختصاص داده است. متوسط رضایت از کیفیت کالا هم ۸۱ درصد برآورد می‌شود.

برای دانلود فایل کامل این گزارش، اینجا را کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.