راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به استارت‌آپ‌های فعال در حوزه بازار سرمایه

حوزه معاملات خودکار، آن‌قدر گسترده است که از ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین نوع آن ـ که توسط کامپیوتر انجام می‌شود ـ در فرایند الگوریتمی جای می‌گیرد. امروزه هر کجا از جهان که در آن بورسی وجود داشته باشد، این نوع شرکت‌ها به‌عنوان عنصر تاثیرگذاری در روند معاملات شناخته می‌شوند. آیا پلتفرم‌های فعال در حوزه ولث‌تک، می‌توانند امکان مدیریت ثروت شخصی را در بازار سرمایه ایران فراهم کنند؟

ماهنامه عصر تراکنش 27 / در این سال‌ها فناوری توانسته با پیوند خود به سرمایه و ثروت شخصی، معادلات بازار را تغییر دهد و بازار جدیدی به وجود آورد که مهم‌ترین شاخصه آن حضور پررنگ پلتفرم‌های ولث‌تک است. این روند سبب شده تا انحصار سنجه‌های پیشینی بازار سنتی شکسته شود و صنعتی نو همگام با رشد ابرداده‌ها و آمارهای دقیق جهانی، به نام صنعت مدیریت مالی شکل بگیرد. شرکت‌هایی که در حوزه ولث‌تک فعالیت می‌کنند، نقش عمده‌ای در رشد معاملات آنلاین در سطح جهان داشته‌اند و این نوع سرمایه‌گذاری را به بانکداری خصوصی مرتبط کرده‌اند. در این یادداشت قصد داریم شرکت‌هایی که در این عرصه در ایران فعالیت می‌کنند را معرفی کنیم.


سامانه صد تحلیل


امتیازهای تعیین‌کننده

سه سالی می‌شود که سامانه «صد تحلیل» کار خود را به‌عنوان پلتفرمی برای مشاوره و تحلیل معاملات خرد و کلان در جامعه شروع کرده است. با حضور «صد تحلیل» در بازار، سهام‌داران و تحلیلگران، با اطمینان و سود بیشتری کار خود را پی گرفتند و این سامانه با افزایش آگاهی و پر کردن خلاء چندین‌ساله عدم آشنایی بسیاری از سهام‌داران و نهادهای مالی با مفاهیم بازار سرمایه و همچنین مشاوره‌های علمی و عاری از هیجان بازاری، کمک بزرگی به افزایش میزان سرمایه‌گذاری و رشد بازار بورس کرده است.

آنها خدمات جدیدی ارائه می‌دهند که تجربه را با دانش پیوند می‌دهد و به‌عنوان اولین پلتفرم سوشال‌تریدینگ ایران توانسته‌اند در سال‌های 1396 و 1397 دو بار به‌ شکل پیاپی مقام اول جشنواره فین‌تک ایران را کسب کنند. صد تحلیل علاوه بر آموزش و برگزاری وبینارها برای سهام‌داران، به‌صورت 24ساعته و آنلاین برای مشاوره و ارائه گزارش سیگنال‌ها و راهبرد بازار آماده است و همین امر سبب شده تا بستر مناسبی برای فعالیت سرمایه‌گذاران و تحلیلگران ایجاد شود.

بورس اوراق بهادار تهران
بورس اوراق بهادار تهران در بهمن‌ماه ۱۳۴۶ بر پایه قانون مصوب اردیبهشت‌ماه ۱۳۴۵ تاسیس شد. دوران فعالیت بورس اوراق بهادار را می‌توان به چهار دوره تقسیم کرد؛ دوره نخست (۱۳۵۷-۱۳۴۶)، دوره دوم (۱۳۶۷-۱۳۵۸)، دوره سوم (۱۳۸۳-۱۳۶۸) و دوره چهارم (از ۱۳۸۴ تاکنون).

صد تحلیل جای خالی تحلیل مبتنی بر داده‌های آماری دقیق و روش‌شناسی و شناخت رفتار بازار بورس ایران را تا حدود زیادی پر کرده است. آنها با رتبه‌بندی تحلیلگران، ما را برای استفاده از الگوریتم‌های سودآور راهنمایی می‌کنند و با نمایش سیگنال‌های خرید، تحلیل قیمت، میزان سود و زیان و زمان انتظار، کار را برای یک سهام‌دار حرفه‌ای‌شدن آسان کرده‌اند.


کوانت‌کن


الگوریتم‌های دوست‌داشتنی

به کسانی که در جهان برای خریدوفروش سهام، برنامه‌نویسی می‌کنند «کوانت» می‌گویند. این شرکت به همین دلیل نام کوانت‌کن را برای خود انتخاب کرده تا ثابت کند که می‌توان با استفاده از معاملات الگوریتمی، در بازار سرمایه‌گذاری موفق شد. البته هدف اصلی آنها یاددهی استفاده از الگوریتم و برنامه‌نویسی با استفاده از داده‌ها و معاملات قبلا انجام‌شده است. بدین ترتیب، فرد بعد از مدتی می‌تواند با تعریف الگوریتم و راهبرد مختص به خود در بازار بورس به خریدوفروش بپردازد.

معاملات الگوریتمی و انواع آن
هر نوع معامله خودکار، چه پربسامد و چه کم‌بسامد باشد را معاملات الگوریتمی می‌گویند که انواع مختلفی دارد: 1. الگوریتم‌های معاملات اجرایی 2. الگوریتم‌های سیگنال‌دهی 3. الگوریتم‌های پایش بازار 4. الگوریتم‌های پربسامد 5. الگوریتم‌های کم‌بسامد.

حوزه معاملات خودکار،  آن‌قدر گسترده است که از ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین نوع آن ـ که توسط کامپیوتر انجام می‌شود ـ در فرایند الگوریتمی جای می‌گیرد. امروزه هر کجا از  جهان که در آن بورسی وجود داشته باشد، این نوع شرکت‌ها عنصر تاثیرگذاری در روند معاملات شناخته می‌شوند. از سال 1395 که کوانت‌کن فعالیت خود را آغاز کرده تا به امروز نشان داده که محیط و بستری که برای برنامه‌نویسی پیش‌بینی کرده، به‌شدت پتانسیل رشد را برای سرمایه‌گذاران امکان‌پذیر می‌کند.

اما مهم‌ترین مزیت معاملات الگوریتمی، ناشناس‌ماندن آن است. به عبارت بهتر، دیگر در  این شیوه، راهبرد به‌آسانی قابل تشخیص نیست و از طرف دیگر فردی که از آن الگوریتم استفاده می‌کند هم ناشناس باقی می‌ماند. در کنار این ویژگی ممتاز، کار سیستمی امکان خطا و هیجان‌زدگی ـ که معمولا در بازار شایع است ـ را تقریبا به صفر می‌رساند. در آخر باید گفت که مجموعه این ویژگی‌ها بازدهی در کار را به شکل قابل قبولی افزایش می‌دهد و قدرت ریسک‌پذیری را بالا می‌برد.


تحلیلگر امید


آیا معاملات خودکار راه به جایی می‌برند؟

شکی نیست که بازارهای جدید مالی، بازارهای سنتی را از دور خارج کرده‌اند. بازارهای الکترونیکی به‌دلیل پیچیدگی و گستردگی زیادی که دارند ابزار مخصوص خود را می‌خواهند و اگر انسان بخواهد همانند مختصات بازار سنتی با آن برخورد کند، مسلما سود زیادی عایدش نمی‌شود. بازارهای مدرن ابزارهای مدرن مبتنی بر فناوری را طلب می‌کنند. «تحلیلگر امید» مدعی است که می‌تواند این ابزار را با استفاده از فناوری در معاملات به مشتریان ارائه دهد.

در بورس سه عامل قیمت، زمان‌بندی و دقت در میزان سود و زیان، بسیار تعیین‌کننده‌اند. تحلیلگر امید این سه مقوله را در اهداف خود تعریف کرده و سرمایه‌گذار را در تحلیل رفتار بازار از طریق الگوریتم یاری می‌کند. آنها دنیایی از الگوریتم‌ها را جلوی چشم سرمایه‌گذار می‌گذارند تا او دست به انتخاب بزند. بدین ترتیب تعیین راهبرد باید قبل از ورود به بازار صورت بگیرد؛ چراکه تحلیل دستی در بازارهای مالی کنونی تقریبا منتفی است و استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل‌های تکنیکال، فنی و بنیادی حرف اول را در بورس می‌زند. تحلیلگر امید با شناخت متغیرهای مختلف و میزان تاثیرگذاری آنها و شناخت روش‌ها، می‌تواند سود زیادی برای سرمایه‌گذار به ارمغان بیاورد.

در بازار بورس ایران فعلا بیشترین امکان فعالیت برای بازارگردانی است. تحلیلگر امید با پلتفرمی که تعریف کرده، محیط مناسبی برای بازارگردانی الگوریتمی و استفاده از فناوری در معاملات به وجود آورده که این امر سرعت معاملات و نقدشوندگی بورس را افزایش داده است.


توسعه فناوری سوشیانت


توسعه فناوری با طراحی پلتفرم

شرکت توسعه فناوری سوشیانت در سال 1392 شروع به کار کرد. حوزه‌ای که آنها به‌طور مشخص در آن فعالیت می‌کنند، طراحی پلتفرم‌های معاملاتی است که در بازارهای مالی جدید کاربرد دارند. توسعه فناوری سوشیانت با بهره‌گیری از فناوری، سرویس‌هایی طراحی می‌کند و به شرکت‌های خواهان ارائه می‌دهد. برای مثال تحلیلگر امید یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت است. به عبارت دیگر کار سوشیانت واگذاری طراح‌ها و ارائه خدمت به پلتفرم‌هاست. طرح‌هایی چون ساخت پلتفرم‌های معاملاتی و الگوریتمی و زیرساخت‌های معاملات آنلاین، بازارگردانی، معاملات اجتماعی یا سوشال‌تریدینگ و تعریف ابزارهای مناسب برای ثبت و ارسال سفارش، خدماتی هستند که آنها ارائه می‌دهند.

رویکرد خلق کسب‌وکار یا Market place چگونه رویکردی است؟
شرکت توسعه فناوری سوشیانت بیشتر توان خود را برای خلق کسب‌وکار صرف می‌کند. آنها با اتخاذ این رویکرد جای خالی یک نیاز مهم در بازار مالی را پر کرده‌اند و حوزه فناوری خدماتی و پشتیبانی را گسترش داده‌اند.

توسعه فناوری سوشیانت، پاسخ به نیاز بازار مالی بود. بازارهای الکترونیکی به‌دلیل آنکه در این سال‌ها رشد ناگهانی‌ای داشته‌اند، به‌شدت نیازمند پشتیبانی هستند؛ چراکه سیستم‌های فعال در این بازار فشار زیادی را تحمل می‌کنند؛ به‌خصوص اگر در این بازارها تجربه کافی در این زمینه وجود نداشته باشد. سوشیانت با هوشمندی به سمت پلتفرم‌شدن صرف پیش نرفت و خدمات خود را در ساخت پلتفرم، ابزار و پشتیبانی گسترش داد، به شکلی که کارگزاری فارابی تا قبل از همکاری با سوشیانت رتبه 10 معاملات آنلاین را داشت، اما با شروع این سهام‌داری به رتبه دوم معاملات صعود و سهم قابل توجهی از بازار را از آن خود کرد.


سهام‌یاب


مدیریت ثروت شخصی از طریق پلتفرم سهام‌یاب

سهام‌یاب یک پلتفرم معاملات اجتماعی است که در سال 1391 در بازار بورس شروع به فعالیت کرد. در آن سال‌ها بازار بورس بیشتر در دستان شخصیت‌های حقوقی بود و سرمایه‌داران خرد و اشخاص حقیقی کمتر در بورس سرمایه‌گذاری می‌کردند. این تیم در تحقیقات خود دریافت که مهم‌ترین علت این عدم تعادل، به عدم وجود اطلاعات جامع و قابل تحلیل در بازار مالی برمی‌گردد که عملا سرمایه‌گذاری در بورس را پرخطر می‌کرد.

این پلتفرم با حضور خود در جامعه تا حدود زیادی چالش عدم آگاهی مشتریان و اطلاع‌رسانی ضعیف را حل کرد. این پلتفرم به شبکه اجتماعی مرجعی تبدیل شد که اکثر افراد جامعه به آن مراجعه می‌کردند و می‌کنند. به‌طوری که در سال 1392 سایت سهام‌یاب به‌عنوان پرمخاطب‌ترین سایت بازار مالی شناخته شد و این روند را تا به امروز دنبال کرده است.

اما رفته‌رفته سهام‌یاب از یک شبکه اجتماعی به سمت تجارت اجتماعی گام برداشت تا مسیر جدیدی را دنبال کند. آنها از حوزه بورس به سمت مدیریت ثروت شخصی متمایل شدند تا سرمایه‌گذاری را به‌عنوان یک فعالیت پرسود میان مردم نهادینه کنند. با جمع‌آوری پول‌هایی که در جای خاصی سرمایه‌گذاری نمی‌شود، می‌توان تا حدودی به اقتصاد کشور کمک کرد و از فواید این کار سود برد. سهام‌یاب با ارائه خدماتی چون سرمایه‌گذاری آنلاین در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مشاوره در سرمایه‌گذاری و ارائه داده‌های بورسی، سرمایه‌گذاری را برای افراد عادی آسان‌تر کرده است.


فارابیکسو


سادگی کار با فارابیکسو

فارابیکسو از محصولات شرکت کارگزاری فارابی است که حضوری فعال در میان پلتفرم‌های شناخته‌شده در زمینه معاملات آنلاین دارد. فارابیکسو بستری مناسب برای انجام معاملات آنلاین است که توانسته نیازهای بازار سرمایه را به‌درستی درک کند. آنها با سرعت بالا به تحلیل داده‌ها و الگوریتم‌ها می‌پردازند و مشتری را برای یک انتخاب منطقی راهنمایی می‌کنند. فناوری مورد استفاده آنها تا حد قابل قبولی با معیارهای جهانی همخوانی دارد. گفتنی است مدیریت ثروت شخصی حوزه اصلی فعالیت این پلتفرم است و سادگی استفاده از آن راه را برای همه آسان کرده تا دست به سرمایه‌گذاری بزنند.

فارابیکسو با توجه به نیاز و میزان آگاهی مخاطب خود، عرصه فعالیت را حتی برای بازاریان سنتی نیز باز گذاشته تا آنها هم بتوانند از ابزارهای نوین برای بهره‌مندی از مزایای بازارهای مدرن استفاده کنند. پاسخگویی آنها به‌صورت شبانه‌روزی از راه‌های مختلف، سبب می‌شود تا سرمایه‌گذار در زمان تعطیلی بورس هم از تحولات بازار سرمایه غافل نباشد. خدمات فارابیکسو شامل سیستم سبدگردانی، معاملات کارگزاری‌ها و تحلیل داده‌های آماری به شکل سیستمی است.

نویسنده: سپهر سمنگانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.