راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش اقتصادی آبان‌ماه شاپرک منتشر شد / تراکنش‌های اینترنتی مطابق پیش‌بینی‌ها کاهش یافت

شماره ۵3 «گزارش اقتصادی شاپرک»، بولتن تخصصی شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک)، حاوی اطلاعاتی از وضعیت پرداخت الکترونیک کشور در آبان‌ماه 13۹۸ منتشر شد.

گزارش شماره ۵3 «گزارش اقتصادی شاپرک» در پنج بخش اصلی بر موضوعاتی چون «جایگاه شاپرک در اقتصاد ملی»، «شاخص‌های عملکردی شاپرک در آبان‌ماه ۹۸»، «کیفیت انجام خدمات پرداخت الکترونیک کارتی»، «بررسی عملکرد کلی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت» و «بررسی وضعیت بانک‌های صادرکننده و پذیرنده» متمرکز شده است.



بر اساس گزارش شاپرک، در آبان‌ماه 13۹۸، بیش از ۲ میلیارد و ۲27 میلیون تراکنش به ارزش بیش از  2.522.636.278 در شبکه شاپرک انجام شده است. از این تعداد، 88/22 درصد تراکنش‌ها از طریق کارت‌خوان فروشگاهی بوده و سهم ابزار پذیرش اینترنتی و ابزار پذیرش موبایلی، به ترتیب 5/95 و 5/82 درصد بوده است.

در این باره بخوانید: بانک‌ها و کسب‌وکارها در زمان اختلال اینترنت چقدر متضرر شدند؟

اگر مقایسه‌ای با ماه قبل داشته باشیم، متوجه می‌شویم که آبان‌ماه امسال سهم ابزار اینترنتی و موبایلی حدود یک درصد کاهش یافته که ممکن است این کاهش به قطعی یک هفته‌ای اینترنت برگردد، اما سهم تراکنش در کارت‌خوان فروشگاهی یک درصد افزایش پیدا کرده است.

آمار مهرماه شاپرک
آمار آبان‌ماه شاپرک

کاهش در تعداد و مبلغ تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی


همانطور که در شکل بالا مشاهده می‌شود، متوسط تراکنش هر ابزار شاپرکی در آبان 1398، 219 تراکنش است که این تعدات نسبت به مقدار مشابه در ماه کذشته، کاهش 6/29 واحدی (2/79-درصدی) را تجربه کرده است. بیشترین کاهش متوسط تعداد تراکنش مربوط به ابزار پذیرش اینترنتی است. در آبان‌ماه متوسط تعداد تراکنش‌های اینترنتی با کاهش 11/20 درصدی از 132 تراکنش در مهرماه 1398 به 121 تراکنش رسیده است.

متوسط تعداد تراکنش هر ابزار پذیرش موبایلی 103 تراکنش است که این مقدار نسبت به ماه گذشته با کاهش 7/42 واحدی همراه بوده است. متوسط تراکنش هر ابزار کارت‌خوان فروشگاهی نیز با 5/21 واحد کاهش نسبت به مهرماه به 251 عدد در آبان‌ماه رسیده است.

متوسط مبلغ کارکرد هر ابزار کارت‌خوان فروشگاهی نیز با توجه به جدول بالا نزدیک به 291/37 میلیون ریال است که این میزان نیز نسبت به مهرماه 1/05 میلیون ریال افزایش را تجربه کرده است.

همانگونه که مشاهده می‌شود، بر اساس این جدول تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی به‌طور متوسط کمترین ارزش ریالی را داشته و ابزار کارت‌خوان فروشگاهی از این منظر رتبه نخست را دارد.


سهم شرکت‌های پی‌اس‌پی و بانک‌ها در تعداد و مبالغ تراکنش


طبق این گزارش به‌ترتیب شرکت‌های به‌پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سامان، تجارت الکترونیک پارسیان، آسان پرداخت پرشین و ایران کیش بیشترین سهم را از نظر تعداد تراکنش‌های شاپرکی در آبان‌ماه 98 داشته‌اند.

به ترتیب شرکت‌های به‌پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سامان، ایران کیش، تجارت الکترونیک پارسیان و پرداخت الکترونیک سداد بیشترین سهم را از نظر مبلغ تراکنش‌های شاپرکی در آبان‌ماه ۹۸ داشته‌اند.

به ترتیب بانک‌های ملت، ملی، صادرات، کشاورزی، سپه و پارسیان بیشترین سهم پذیرندگی از کل تعداد تراکنش‌های شاپرکی را در آبان‌ماه ۹۸ داشته‌اند.

به ترتیب بانک‌های ملت، صادرات، ملی، کشاورزی، سپه و تجارت بیشترین سهم پذیرندگی از کل مبلغ تراکنش‌های شاپرکی را در آبان‌ماه ۹۸ داشته‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.