راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انجمن بلاکچین ایران، شتاب‌دهنده زیست‌بوم نوآوری باز بلاکچین را راه‌اندازی می‌کند

توافق‌نامه‌ای در جهت حمایت از راه‌اندازی شتاب‌دهنده زیست‌بوم نوآوری باز بلاکچین میان مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری به نمایندگی محمد حسین سجادی نیری، معاون فناوری‌های ارتباطات و مهندسی اجتماعی این مرکز و انجمن فناوران بلاکچین به نمایندگی سپهر محمدی رئیس هیات مدیره انجمن بلاکچین ایران منعقد شد.

هدف از امضای این توافق‌نامه کمک و حمایت از راه‌اندازی پلتفرم بلاکچین به‌عنوان خدمت (Blockchain as a Service) بومی عنوان شده است، محورهای این تفاهم‌نامه شامل راه‌اندازی و توسعه زیرساخت پایگاه توزیع‌شده، کاربردی‌سازی خدمات فناوری بلاکچین در کشور و ایجاد فضای آزمون (sand box) است.

شایان ذکر است که پلتفرم BaaS زیرساختی است که برای مشارکت‌کنندگان خود این امکان را فراهم می‌کند که راهکارها و عملکردهای مبتنی بر بلاکچین را بر بستر ابری (cloud-based) اجرا کنند و توسعه دهند. این خدمات برای ساخت، میزبانی و استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز (Daap) نیز در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

با راه‌اندازی این پلتفرم، کسب‌وکارهایی که نیاز به استفاده از زیرساخت بلاکچین دارند می‌توانند بدون اینکه خود آنها به صورت مستقیم یک زیرساخت فنی یا یک بلاکچین داخلی ایجاد کنند، از این پلتفرم به عنوان یک زیرساخت آماده و متناسب با نیازشان بهره‌مند شوند. لذا پروژه BaaS می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های فنی و حتی نیروی انسانی کسب‌وکارهای وابسته و مبتنی بر بلاکچین شود.

از جمله خدمات این پلتفرم می‌توان به طراحی قراردادهای هوشمند، ساخت کیف پول‌های الکترونیکی (EWallet)، توکنایز کردن دارایی‌ها، احراز هویت دیجیتالی، تأمین مالی جمعی و… اشاره کرد. لازم به ذکر است که طراحی و ارائه این خدمات همیشه چالشی برای بسیاری از کسب‌وکارها، استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و حتی مراکز دولتی بوده است.

3 دیدگاه
  1. علی می‌گوید

    متاسفانه هر طرحی در این کشور در نقطه شروع ملی میشه
    عزیز جان یکی میست بگه این نوابغ بزارید یک طرح موفقیت آمیز بدن بعد داداردودور کنند که همه هم بیان رو زیرساختشون .
    خوراکه نهاد هم طرح های نشدنی و اگزجره داره

    1. بنده خدا می‌گوید

      واقعا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.