راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا وان‌کوین بزرگترین کلاهبرداری مالی تاریخ است؟

طی یک ماه گذشته، آخرین قسمت پادکست فوق‌العاده ملکه گمشده کریپتو از جیمی بارتلت منتشر شد. در این پادکست، بارتلت و گروه او تلاش می‌کنند تا فعالیت‌های دکتر روژا ایگناتوا را مورد پیگیری قرار دهند. ایگناتوا نابغه بی‌بدیل طرح هرمی مبتنی بر ارز رمزنگاری شده وان‌کوین است. این پادکست را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

دولت ایالات متحده پیش‌تر به صورت تخمینی عنوان کرده که مبلغ کلاهبرداری وان‌کوین برابر با چهار میلیارد دلار بوده است، ولی بارتلت به اسنادی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد مبلغ کلاهبرداری شده از قربانیانی که در تنها یک قاره ساکن هستند، از مبلغ اعلام شده بیشتر است. وی همچنین مدعی شده که عملیات کلاهبرداری، هنوز که هنوز است باز هم ادامه دارد.

به نظر محتمل می‌آید که وان‌کوین، رقمی بیشتر از 19.4 میلیارد دلار به سرقت برده باشد که از میزان کلاهبرداری برنارد میداف بیشتر است، بنابراین، می‌توان وان‌کوین را بزرگترین کلاهبرداری مالی تاریخ دانست.

به نظر می‌رسد که ایگناتوا در حال فرار از دست پلیس است و بارتلت در پادکست خود در تلاش بوده تا ردپایی از او پیدا کند؛ به هر روی، مهم‌ترین قسمت ایپزود پایانی بارتلت، گزارش میدانی بسیار ارزشمندی است که وی از تاثیرات وان‌کوین در اوگاندا تهیه کرده است.

ساختار عمومی و فراگیر وان‌کوین، موجب شد تا این طرح کلاهبردارانه، به بسیاری از جوامع آسیب پذیر که تجربه چندانی در حوزه تکنولوژی نداشتند، نفوذ کند. طبقه کارگر انگلستان و آسیای جنوبی نیز از تیررس این کلاهبرداری در امان نمانده است.

بارتلت به پیامدهای مخرب کلاهبرداری وان‌کوین نیز اشاره کرده که نمونه‌هایی از آن‌ها عبارتند از: خانواده‌هایی که از همین پاشیده‌اند، بزها و اسب‌هایی که فروخته شدند تا پول حاصل از آن‌ها به خرید ارز رمزنگاری شده وان‌کوین اختصاص داده شود و کلیساهایی که در ازای دریافت رشوه، به این فساد دامن زد‌ند.

امید می‌رود که دست کم تعدادی از افراد دست‌اندرکار در کلاهبرداری، در دادگاه مورد مواخذه قرار بگیرند. محاکمه یکی از متهمان فرعی این پرونده که مارک اسکات نام دارد، در نیویورک در حال انجام است و کنستانتین ایگناتوف که برادر روژا است، علیه او شهادت داده است.

موضوع تنها به جرمی که اتفاق افتاده خلاصه نمی‌شود؛ ملکه گمشده کریپتو این پیام نگران کننده را به همگان داد که یک تکنولوژی مالی آرمان‌خواهانه هم می‌تواند به مردمی که در انتظار کمک هستند، آسیب برساند.

بیت‌کوین از زمان ظهور خود تاکنون با موفقیت چشمگیری روبرو بوده و اعضای جامعه بیت‌کوین، همواره وعده می‌دهند که این تکنولوژی بین خدمات مالی و افراد محروم از بانک پل می‌زند، بنابراین یکی از اصلی‌ترین دلایل استقبال بالای مردم از وان‌کوین را می‌توان به ارز محبوب بیت‌کوین مربوط دانست.

در مکان‌هایی مانند اوگاندا، شعار جامعه بیت‌کوین به خوبی مصداق دارد و ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز می‌توانند به بهبود کیفیت زندگی مالی ساکنان این کشور کمک کنند.

وان‌کوین از این موضوع سوءاستفاده کرده، زودتر از بازیگران خیرخواه خودش را به این منطقه از جهان رسانده و دست به کلاهبرداری‌های بزرگی زده است. تاثیرات مخربی که این ارز در سراسر جهان به بار آورده، بسیار ناگوار است، ولی آسیبی که در اثر این کلاهبرداری به ماهیت ایده‌های نوآورانه وارد شده، به این زودی‌ها ترمیم نخواهد شد.

منبع: فورچون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.