راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ابرآروان؛ بزرگ‌ترین شرکت عرضه‌کننده زیرساخت یکپارچه ابری در ایران چگونه با رقبای خارجی رقابت می‌کند؟

چهار سال پیش، چهار جوان نخبه در حوزه نرم‌افزار تصمیم گرفتند امنیت شرکت‌های بزرگ و کوچک داخلی را در مقابل حمله‌های سایبری تامین کنند. آنها ایده ارائه خدمات امنیتی به شکل ابری را قوام بخشیدند و طولی نکشید که شاهد استقبال ده‌ها سازمان دولتی و خصوصی و هزاران وب‌سایت شدند. اکنون یک هدف را دنبال می‌کنند؛ تبدیل‌شدن به پیشرو نوآوری و فناوری ابری در سطح جهان؛ فاصله‌شان با این هدف خیلی زیاد است اما …

ماهنامه عصر تراکنش / اولین شرط ورود به ساختمان بزرگ‌ترین شرکت عرضه‌کننده زیرساخت یکپارچه ابری در ایران، عوض‌کردن کفش‌ها و پوشیدن دمپایی ابری است: «اینجا صرفا محل کار نیست؛ جای زندگی است…» شرکت دانش‌بنیان ابرآروان با محوریت عرضه نخستین شبکه توزیع محتوای عمومی CDN، شتاب‌دهنده وب و سامانه امنیت ابری ایران در سال 1394 تاسیس شد و حالا بزرگ‌ترین عرضه‌کننده زیرساخت یکپارچه ابری در کشور محسوب می‌شود.

ده‌ها سازمان از جمله نهاد ریاست‌جمهوری، وزارتخانه‌ها، مجلس، صداوسیما، بانک‌های مختلف پاسارگاد، سامان و…، ایران‌خودرو، سایت‌های خریدوفروش آنلاین، دیوار و…، شبکه‌های تلویزیونی و هزاران وب‌سایت از خدمات ابرآروان استفاده می‌کنند؛ خدماتی که حاصل تلاش چند جوان متولد اواخر دهه 60 است که عنوان نخبه‌های المپیادی نرم‌افزار ایران را یدک می‌کشند.

ناخدای اجرایی یا همان مدیرعامل شرکت، دانش‌آموخته رشته ادبیات نمایشی است و چند جایزه از جشنواره‌های معتبر این حوزه هم دریافت کرده است. پویا پیرحسینلو، دارنده مدال طلای مسابقات  Worldskills انگلستان، ارتباط ادبیات نمایشی با فعالیت در دنیای نرم‌افزار را در «خلق‌کردن» می‌داند و می‌گوید: «وقتی می‌خواستم ادبیات نمایشی بخوانم، همه دنیا جمع شده بودند که مرا منصرف کنند، اما من دوست دارم کاری را انجام دهم که از آن لذت می‌برم.»

خلق زندگی

نیاز شرکت‌های کوچک و بزرگ داخلی به محافظت در مقابل حملات سایبری باعث شد در سال 1394، چهار جوان نخبه در حوزه نرم‌افزار برای از میان بردن مشکلات امنیتی به میدان بیایند. آنها به‌سرعت ایده «ارائه خدمات امنیتی به شکل ابری» را قوام بخشیدند و طولی نکشید که مورد استقبال سرمایه‌گذارها قرار گرفتند.

می‌گویند بزرگ‌ترین چالش‌شان در ابتدای کار این بود که از بین سرمایه‌گذارها، کدام را انتخاب کنند؟ ابرآروان اکنون تمام ظرفیت‌های خود را به کار بسته تا به هدف اصلی‌اش یعنی ایستادن بر قله «بزرگ‌ترین شرکت ابری دنیا از نظر فناوری» برسد. با این همه چالش‌هایی در مسیر وجود دارد که از کمبود نیروی متخصص گرفته تا تحریم‌ها را شامل می‌شود.

شفافیت؛ همان اصل ارزشمند که اقتصاد ایران فاصله معناداری با آن دارد نیز، شرایط همه کسب‌وکارها از جمله ابرآروان را با چالش‌های بیشتری مواجه کرده است. مسئولان شرکت می‌گویند در تمام این سال‌ها، پروژه‌های بزرگ چند ده میلیارد تومانی را به خاطر نیفتادن در دام رشوه، از دست داده‌اند، اما نتیجه این روحیه وقتی در کالبد ابرآروان می‌نشیند، در دو کلمه خلاصه می‌شود؛ «خلق زندگی».

توانایی رقابت با شرکت‌های بزرگ دنیا
شرکت‌های Akamai و cloudflare شرکت‌های مطرح دنیا در خصوص مقابله با حملات DDoS هستند که ابرآروان فناوری و توانایی رق
ابت با آنها را دارد. در حال حاضر توان خنثی‌سازی حملات DDoS ابرآروان حدود 2.5 ترابیت بر ثانیه است و روند توسعه این محصول ادامه دارد.

آغاز ماجرا

ایده شکل‌گیری ابرآروان به سال 1393 برمی‌گردد؛ وقتی هنوز شرکت‌های بزرگ و کوچک ایرانی برای تامین امنیت سایبری خود از روش‌های سنتی استفاده می‌کردند و عمدتا در مقابل حملات پیچیده، حرفی برای گفتن نداشتند.

مجتبی مصطفوی استراتژی‌بان کسب‌وکار و پویا پیرحسینلو، مدیراجرایی ابر آروان

مدیرعامل ابرآروان می‌گوید: «روش‌های سنتی، هزینه‌بر و ناکارآمد بودند و شرکت‌ها را با مشکلات متعددی در زمینه سایبری روبه‌رو می‌کردند. من و دوستانم در بحث‌های گروهی به این نتیجه رسیدیم که شرکت‌ها باید به نوعی سرویس امنیتی مجهز شوند که بتواند آنها را در مقابل حملات پیچیده کمک کند. به همین دلیل تلاش کردیم خدمات امنیتی را به شکل ابری ارائه کنیم.»

پویا پیرحسینلو با بیان اینکه ایده‌ها در ابرآروان به شکل جمعی خلق می‌شوند و مالک ندارند، ادامه می‌دهد: «روی این فکر کردیم که چطور امنیت را ابری کنیم؟ آن زمان چهار نفر بودیم که هر کدام در خانه‌هایمان در شهرهای تهران، بجنورد و کرج برنامه‌نویسی می‌کردیم.»

گروه چهارنفره از نخبه‌های نرم‌افزار ایران که در المپیادهای داخلی و خارجی مدال‌های رنگارنگی نصیب کشور کرده بودند، سرمایه‌ای برای آغاز کار نداشتند، اما محصولی که قرار بود به شرکت‌ها ارائه دهند، مانند آهن‌ربا سرمایه‌ها را به خود جذب کرد.

پیرحسینلو می‌گوید: «اولین سرمایه‌گذار، کارمان را پذیرفت. آن موقع بزرگ‌ترین چالش‌مان این بود که بین سرمایه‌گذارها کدام را انتخاب کنیم؟ سرانجام با فناپ به توافق رسیدیم.»

اولین مشتری شرکت ابرآروان، یک سایت شخصی بود که مبلغ قرارداد با آنها در اسفند 1394 حدود 9 میلیون تومان شد. حالا اما صفرهایی که جلوی مبلغ قراردادهای شرکت می‌آید، پای رقم‌های میلیاردی را وسط می‌کشد.

«ما تصور می‌کردیم خیلی سریع محصول CDN را جمع می‌کنیم و رشدمان سرعت بیشتری خواهد داشت و همین هم شد و اکنون ابرآروان با هشت محصول، تنها عرضه‌کننده‌ زیرساخت یکپارچه‌ ابری در ایران است».

فرهاد فاطمی، ناخدای فنی ابرآروان

پیرحسینلو ادامه حرف را می‌گیرد و می‌گوید: «ما آدم‌های خیلی خوش‌بینی هستیم. ایده اولیه‌مان این بود که بزرگ‌ترین شرکت ابری دنیا از نظر فناوری شویم.»

پیشرفت در کوتاه‌ترین زمان ممکن

پس از سه سال و نیم، دامنه خدمات شرکت آن‌قدر گسترده شد که ابرآروان را در اسفند 1397 به ساختمان دوطبقه جدید در خیابان ظفر تهران منتقل کرد. اولین شرط ورود به این ساختمان، عوض‌کردن کفش‌ها و پوشیدن دمپایی ابری است.

مسئولان شرکت می‌گویند ابرآروان فقط جای کار نیست؛ بلکه محلی برای زندگی نیروها هم هست، به همین خاطر همیشه باید تمیز باشد. 75 نفر در ابرآروان کار می‌کنند که در حوزه‌های مختلف کامپیوتر، برند، مارکتینگ، توسعه کسب‌وکار، فرهنگ و… تخصص دارند. حقوق آنها بین 3.5 تا 14.5 میلیون تومان است که بر اساس فرمول حقوق شفاف ابرآروان تعیین می‌شود.

بهبود 98درصدی وب‌سایت‌ها
راهکار ویژه سرویس‌های مالی ابرآروان، افزایش سرعت بارگذاری محتوای داینامیک با اتصال اختصاصی به سرور میزبان و تشخیص هوشمند محتوای تغییریافته را به همراه دارد. با این راهکار بارگذاری محتوا برای سایت‌هایی که تغییرات کمی دارند، تا ۹۸ درصد و در مورد سایت‌هایی که محتوای آنها تغییر بسیاری دارد تا بیش از ۵۰ درصد بهبود پیدا می‌کند.

مدیریت ابرآروان بر اصل شفافیت تاکید زیادی دارد، به نحوی که سعی شده شرکت در راستای آن اداره شود. مسئولان ابرآروان،  فرهنگ شرکت را بزرگ‌ترین مزیت آن می‌دانند و معتقدند؛ «فناوری می‌تواند همه جا باشد، اما این فرهنگ است که فضای متفاوتی در شرکت ایجاد می‌کند.»

ثمین زاهدانی، معمار فرهنگ ابرآروان می‌گوید: « فرهنگ ابرآروان از دل آدم‌هایی که اینجا کار می‌کنند، می‌آید. ارزش‌هایی در بخش‌های مختلف قدرت، ثروت، دانش، شفافیت و… تعریف شده و برای ما اهمیت بسیار بالایی دارد.»

یکی از مصادیق شفافیت در ابرآروان این است که همه کارمندان به قراردادها و اطلاعات دسترسی دارند، شیوه تعیین حقوق‌ها مشخص است و نیروها از درآمد شرکت مطلع هستند.

«ماهیانه جلساتی با نیروها برگزار می‌کنیم که در آنها گزارش کامل درآمدهای شرکت ارائه می‌شود. ما سعی کردیم اطلاعات را بی‌ارزش کنیم تا اگر به بیرون درز کرد، مشکلی برایمان ایجاد نشود. در واقع افشای برخی اطلاعات از قبیل میزان درآمد و حقوق کارکنان و… دغدغه ما نیست.»

ثمین زاهدانی، معمار فرهنگ ابرآروان

ناخدای اجرایی شرکت ادامه حرف را می‌گیرد و می‌گوید: «هیچ ترسی نداریم که درآمدمان را بگوییم. دلیل ماندن بچه‌ها در ابرآروان این نیست که حقوق بیشتری می‌گیرند، همان‌طور که حقوق بالاتر هم به آنها پیشنهاد شده است. فرهنگ شرکت باعث می‌شود افراد نسبت به آن تعهد داشته باشند.»

خدمات شرکت چیست؟

ابرآروان؛ یکه‌تاز صنعت ابری ایران است. پیرحسینلو با بیان اینکه در داخل کشور برای بیشتر سرویس‌ها رقیب دارند، می‌گوید: «در محصولات شبکه‌ توزیع محتوا (CDN)، Cloud DNS و امنیت ابری (Cloud security) تقریبا مطلق بازار داخلی در اختیار ابرآروان است، اما در سرویس‌های دیگر این‌طور نیست.»

عمده خدمات شرکت مربوط به محصولات CDN و امنیت ابری است که قدیمی‌ترین محصولات ابرآروان هم به حساب می‌آید.

«ابرآروان، تنها شرکتی است که راهکارهای امنیت ابری ارائه می‌دهد. همچنین تنها شرکتی است که برای حملات DDoS راهکار ارائه می‌دهد. در حال حاضر بانک‌های پاسارگاد، سامان، توسعه تعاون و آینده از این خدمات استفاده می‌کنند و چهار بانک دیگر نیز قرار است به اینها اضافه شوند.»

مجتبی مصطفوی، استراتژی‌بان کسب‌وکار شرکت

ابرآروان هشت محصول عمده دارد که شامل شبکه توزیع محتوا یاCDN ، DNS  ابری، سامانه امنیت ابری برای مقابله با انواع حملات سایبری، پخش زنده ابری، پلتفرم ویدئو، تبلیغات ویدئو،IaaS و فضای ذخیره‌سازی ابری می‌شود.

بزرگ‌ترین حملات سایبری چگونه خنثی می‌شوند؟

خنثی‌کردن حملات سایبری، امری روزانه برای ابرآروان به حساب می‌آید؛ ناخدای فنی شرکت می‌گوید: «حملات سایبری به دو دسته تقسیم می‌شود. نخست حملاتی که به قصد نفوذ انجام می‌شود و هکرها قصد دارند شبکه بانک یا سازمانی را در اختیار بگیرند و استفاده‌های مختلفی از جمله سرقت و دستکاری اطلاعات انجام بدهند. دومین دسته حمله‌های سایبری نیز با هدف ایجاد اختلال در سرویس انجام می‌شود که از نوع حملات منع سرویس توزیع‌شده یا DDoS است. با انجام این قبیل حمله‌ها، سرویس مختل می‌شود و کاربر عادی نمی‌تواند به‌ وب‌سایت مورد نظر وصل شود. تعداد حملات از نوع دسته نخست خیلی زیاد است. سرویس WAF ابرآروان جلوی این حملات را می‌گیرد. راهکار ابری نیز برای جلوگیری از حملات دسته دوم است.»

فرهاد فاطمی با بیان اینکه حملات در زمان‌های مختلف انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: «مثلا در مواقع تعطیلات، پایان سال و موارد مشابه، سرویس‌های فروش بلیت یا سایت‌های راهداری مورد حملات زیادی قرار می‌گیرند. به وب‌سایت‌های فروشگاهی هم بیشتر در کمپین‌ها مانند جمعه سیاه و شب یلدا حمله می‌شود. جنس این حملات بیشتر DDoS است و در بازه‌های مختلف، پیک‌های مختلف دارد.»

بزرگ‌ترین حمله DDoS  که در ایران رخ داده و توسط شرکت ابرآروان خنثی شده، حمله به سرویس بانک پاسارگاد بوده است که فاطمی درباره آن می‌گوید: «این حمله ۵۶ گیگابیت بر ثانیه و حدود ۷۵۰ برابر ظرفیت معمول شبکه‌های بانکی کشور بود. سرویس‌های ابرآروان به شکل دائمی کار می‌کنند و حتی یک ثانیه هم مشکلی برای وب‌سایت‌هایی که تحت حمله قرار گرفته‌اند، اتفاق نمی‌افتد. البته اوایل که سرویس را راه انداخته بودیم، در تعدادی از حملات شکست خوردیم و سرویس‌مان برای لحظاتی از دسترس خارج شد، اما به‌مرور الگوریتم‌ها را ارتقا دادیم؛ به نحوی که در سال‌های اخیر تمام حملات را دفع کرده‌ایم.»

ظرفیت ابرآروان برای مقابله با حمله DDoS حدود 2.5 ترابیت بر ثانیه است. فاطمی می‌گوید: «شرکت روزبه‌روز پاپ‌سایت‌های جدیدی در سراسر دنیا اضافه می‌کند که همین امر ظرفیت‌ها را افزایش می‌دهد. در حال حاضر ابرآروان 30 پاپ سایت در نقاط مهم ایران و جهان دارد.»

رشد شرکت ابرآروان در چهار سال اخیر بدون توقف ادامه داشته و هر روز به ظرفیت سرویس‌های آن اضافه شده است.

فاطمی با بیان این موضوع می‌گوید: «با CDN شروع کردیم و به‌مرور کلود را اضافه کردیم. در سال دوم محصولات حوزه ویدئو را به قابلیت‌هایمان اضافه کردیم و در سال سوم هم محصولات رایانش ابری را در اختیار مشتری‌ها قرار دادیم. امسال نیز بر حوزه سکوی ابری تمرکز کرده‌ایم.»

اگر یک روز ابرآروان نباشد
مسئولان شرکت می‌گویند اگر یک روز ابرآروان نباشد، مشتری‌ها و کاربران فکر می‌کنند اینترنت قطع شده است. ارائه خدمات یکپارچه ابری به ده‌ها سازمان و نهاد خصوصی و دولتی و هزاران وب‌سایت و کسب‌وکار سبب شده تا گستره‌ خدمات ابرآروان به‌گونه‌ای باشد که هر ایرانی ـ بدون اینکه بداند ـ روزانه چند بار از زیرساخت ابری ابرآروان عبور کند.

اهمیت به‌روز بودن نیروها

«به‌روز بودن» یکی از فاکتورهای اصلی در پویایی کسب‌وکارهای مختلف، خصوصا در دنیای نرم‌افزار است. شرکت ابرآروان بر آموزش نیروها تاکید ویژه‌ای دارد؛ پیرحسینلو در این‌باره  می‌گوید: «آموزش در بخش آی‌تی کمی متفاوت از سایر بخش‌هاست. به عبارت دیگر تبادل اطلاعات در آن آنلاین و سریع‌تر انجام می‌شود. ضمن اینکه به‌روزترین مقالات، محتوا، سورس کدها و… نیز در اختیار نیروها قرار دارد و خودشان هم در یادگیری فعال هستند.»

مدیرعامل ابرآروان به فقر تخصص در ایران اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «به‌طور کلی یکی از مشکلات بزرگ ایران این است که افراد زیادی جویای کار هستند و شرکت‌ها هم دنبال افراد متخصص می‌گردند، اما فقر تخصص عمیق باعث شده این دو بخش به یکدیگر وصل نشود. خودمان گاهی اوقات مجبور می‌شویم سطح توقع‌مان را پایین بیاوریم، کلاس آموزشی بگذاریم، مدت‌زمان بیشتری در انتظار فرد متخصص بمانیم و… . در واقع تعداد افراد متخصص در ایران کم است.»

در شرکت ابرآروان افرادی با مدرک دیپلم تا دکترا کار می‌کنند که تخصص برخی از آنها مواد، برق و… است که ارتباطی به فعالیت‌شان در شرکت ندارد. آنچه در ابرآروان اهمیت دارد، دانش و تخصص کاری آدم‌هاست؛ نه مدارک تحصیلی.

فاصله ابرآروان با رقبای خارجی چقدر است؟

هدف نخست بنیان‌گذاران ابرآروان، تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین شرکت ابری از نظر فناوری در جهان بود. آنها اکنون چقدر با این هدف فاصله دارند؟

ناخدای اجرایی شرکت می‌گوید: «مقایسه خودمان با سایر رقبای خارجی سخت است، اما می‌توانیم بگوییم ابرآروان جزء معدود شرکت‌های دنیاست که در زمینه امکانات در سرویس CDN تنوع خیلی بالایی دارد. در سایر بخش‌ها، برخی خدمات را فقط ما و چند شرکت دیگر ارائه می‌دهیم. ضمن اینکه ممکن است تعدادی دیگر از خدمات را شرکت ما نداشته باشد. در مجموع از نظر فناوری، یکی از CDNهای پیشرفته دنیا به حساب می‌آییم.»

پیرحسینلو با تاکید بر اینکه نگاه او و همکارانش این است که بزرگ‌ترین شرکت ابری دنیا از نظر فناوری باشند، ادامه می‌دهد: «فاصله‌مان با این هدف زیاد است. البته در سرویس CDN فاصله آنچنانی نداریم و در حال توسعه ظرفیت‌هایمان هستیم و فکر می‌کنم به هدف‌مان می‌رسیم.»

صرفه‌جویی در هزینه‌ها
کسب‌‌وکارها می‌توانند به جای سرورهای خود، از سرورهای ابری استفاده کنند. کسب‌وکار در هنگام استفاده از سرورهای غیرابری، باید میزان تقاضا را پیش‌بینی کند و برای میزانی از زیرساخت سرمایه‌گذاری کند که احتمال دارد اصلا به آن نیاز نشود، اما با سرور ابری، در هر زمان به تناسب نیاز می‌تواند منابع مورد نظر را درلحظه افزایش یا کاهش دهد و تنها به همان اندازه‌ مصرف هزینه پرداخت کند. به‌علاوه از دردسرهای تامین و نگهداشت زیرساخت نیز بی‌نیاز می‌شوند.

پشتیبانی پیوسته و نوآوری در تعیین هزینه‌ها

مشتری‌ها گرچه به‌دنبال خدمات باکیفیت هستند، اما هزینه‌ای که قرار است پرداخت کنند، همواره یکی از محورهای اصلی‌شان برای انتخاب محصول و شرکت ارائه‌دهنده آن به حساب می‌آید. ابرآروان شیوه نوینی در محاسبه هزینه خدمات پیاده کرده که با استقبال مشتری‌ها روبه‌رو شده است.

«نگاه ما این است که به اندازه مصرف باید هزینه پرداخت شود. مثلا در محصولات CDN بر اساس ویژگی‌های خاصش هزینه دریافت می‌شود. این روش، صرفه‌جویی‌هایی خواهد داشت. مثلا در کلود، حداقل مورد نیاز تعیین می‌شود و هر زمان لازم بود با چند کلیک، منابع اضافه می‌شود. در واقع مشتری به میزان نیازش از منابع استفاده و به همان نسبت هزینه پرداخت می‌کند. به این طریق هزینه‌ها و ریسک امنیت و سرمایه‌گذاری کسب‌وکار هم پایین می‌آید.»

مجتبی مصطفوی، استراتژی‌بان کسب‌وکار ابر آروان

مزیت دیگر ابرآروان که یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود، برقراری ارتباط مداوم با مشتری‌ها و پشتیبانی پیوسته خدمات است. در واقع تکریم مشتری نه فقط در لفظ؛ بلکه در نوع ارائه خدمات و پشتیبانی خلاصه می‌شود و از مهم‌ترین اصول برای پیشرفت در هر کسب‌وکاری به حساب می‌آید. تقویت این بخش، اعتماد مشتری را افزایش می‌دهد و بازار را وسعت می‌بخشد. ابرآروان نیز با اعتقاد به این اصل، پشتیبانی کامل از مشتری‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

ناخدای اجرایی شرکت می‌گوید: «از کانال‌های مختلف تلفن، تیکت، ایمیل و… نظرات مشتری‌ها را دریافت و پاسخ می‌دهیم. برای شرکت‌های طرف قرارداد، شرایط سرویس‌ها بسیار حیاتی است و اگر مشکلی پیش بیاید، خیلی مهم است که به‌سرعت جواب بگیرند. بررسی‌های ما نشان می‌دهد 90 درصد مشتری‌ها راضی هستند.»

حمله به سایت‌ها با پنج دلار
روزانه بیش از سه میلیون حمله به سایت‌ها و کسب‌‌وکارهای اینترنتی می‌شود. بخشی از این حملات، از نوع حملات DDoS هستند که مهاجم تنها با پرداخت پنج دلار می‌تواند هدف خود را دنبال کند. ابرآروان روزانه حملات زیادی را خنثی می‌کند.

چالش‌های بزرگ

هیچ اقتصادی در دنیا نیست که با چالش همراه نباشد؛ آمارهای سازمان توسعه و همکاری نشان می‌دهد رشد اقتصادی کشورهای عضو این سازمان در ماه‌های اخیر سیر نزولی داشته است؛ کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا کمترین رشد را شاهد بوده‌اند.

این کشورها جزء برترین اقتصادهای دنیا هستند؛ بنابراین می‌توان حدس زد شرایط برای کشورهای در حال توسعه از جمله ایران به‌مراتب سخت‌تر باشد. ضمن اینکه تحریم‌های اقتصادی و چالش‌های داخلی، شرایط را دشوارتر می‌کند. تولید یک کشور در بخش‌های مختلف، در خط مقدم این چالش‌ها قرار دارد و شرکت ابرآروان به‌عنوان بزرگ‌ترین ارائه‌کننده خدمات یکپارچه ابری، روبه‌روی این مشکلات ایستاده است.

بزرگ‌ترین چالش‌هایی که ابرآروان با آن مواجه است را می‌توان در بخش‌های مختلف دسته‌بندی کرد؛ رشد سریع کسب‌وکارها، تغییر ذائقه نرم‌افزاری مردم، دسترسی محدودتر نسبت به رقبای خارجی به زیرساخت‌ها، تحریم‌های خارجی، قوانین دست‌وپاگیر داخلی در زمینه استارت‌آپ‌ها، بوروکراسی پیچیده و… ضمن اینکه در سال‌های اخیر رشد کسب‌وکار خیلی سریع‌تر بوده که این مساله بر دشواری‌ها اضافه می‌کند. باید طوری قدم برداشت که خدمات درست باشد و به فرهنگ آسیب نزند.

فاطمی می‌گوید: «بحث دسترسی آزاد به منابع سرور، زیرساخت‌ها، نیروی کار باتجربه‌تر و… از جمله چالش‌های موجود است. رقبای خارجی از این مزیت‌ها بهره‌مندند، اما در ایران شرایط متفاوت است. دسترسی کمتری به این منابع داریم و تحریم‌ها و موانع داخلی و قوانین مختلف سر راه استارت‌آپ‌ها نیز کار را سخت‌تر کرده است.»

تحریم‌های اقتصادی، خصوصا در بخش نقل‌وانتقال مالی باعث شده کسب‌وکارهای مختلف با مشکل روبه‌رو شود. ابرآروان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

پیرحسینلو می‌گوید: «در بین مشتری‌هایمان، شرکت‌های خارجی هم داریم، اما تحریم‌ها کار را خیلی سخت کرده است. در واقع در هر زمینه‌ای که به نقل‌وانتقال پول نیاز باشد با مشکلات بسیاری روبه‌رو بوده‌ایم.»

تحریم‌های آمریکا از اردیبهشت 1397، همزمان با نقض برجام از سوی این کشور وارد فاز جدیدی شد؛ به نحوی که مسئولان از آن با عنوان بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها یاد می‌کنند. نقل‌وانتقال مالی به‌دلیل تحریم سوئیفت باعث شده موانع تجارت بیشتر از گذشته باشد. البته آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد تراز تجاری اقتصاد ایران همچنان مثبت است، با این حال هزینه‌های تحمیل‌شده بر کسب‌وکارهای مختلف، غیر قابل انکار است.

تامین امنیت هزاران وب‌سایت
ابرآروان یک شرکت فعال در حوزه زیرساخت یکپارچه ابری و امنیت سایبری است که به بانک‌ها، سازمان‌ها، فین‌تک‌ها و سرویس‌های مالی کمک می‌کند تا در برابر حملات سایبری ایمن بمانند و در عین حال با سرعت بیشتری به مشتریان خود سرویس‌دهی کنند.

ابرآروان به هدفش می‌رسد؟

رسیدن به قله پیشرو نوآوری و فناوری ابری در سطح جهان، نیازمند توسعه روزانه و پیوسته خدمات است. مسئولان شرکت ابرآروان می‌گویند در این مسیر گام برداشته و روز‌به‌روز ظرفیت‌های شرکت را گسترش داده‌اند، با این حال برداشتن برخی موانع، از جمله تحریم‌های خارجی و قوانین دست‌وپاگیر داخلی از عهده آنها خارج است.

امید؛ رمز موفقیت ابرآروان از بدو تولد تاکنون بوده است. نیروهای جوان و نخبه شرکت، موقعیت مهاجرت به بهترین کشورهای دنیا برای فعالیت در حوزه تخصصی خودشان را دارند، اما در ایران مانده‌اند تا به یکی از اصول ابرآروان متعهد باشند؛ «جذب نیروهای متخصص و حفظ آنها در ایران». ابرآروان مسئولیت اجتماعی خود در این راستا را این‌گونه تعریف کرد: «نجات سرزمین مادری با صادرات دانش‌بنیان؛ بهانه‌ ماندن و بازگشت حرفه‌ای‌ها».

نویسنده: یزدان مرادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.