راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

10 روند برتر بانکداری همراه که برای سال 2020 پیش‌بینی کرده‌اند

فناوری بانکداری همراه به معنی استفاده از دیجیتال‌سازی به منظور ارائه خدمات بانکی برای مشتریان از طریق پلتفرم‌های تلفن همراه است. از جمله مزایای بانکداری همراه می‌توان به دسترس‌پذیری آن اشاره کرد که به طور ویژه به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا به راحتی و در زمان دلخواهشان، فعالیت‌های بانکی خود را از طریق تلفن همراه یا دستگاهی دیگر انجام دهند.

این ویژگی همچنین باعث می‌شود تا مصرف‌کنندگان در زمان نیاز به اطلاعات حساب بانکی خود دسترسی داشته باشند. استفاده از فرآیندهای خودکار، منابع قابل‌دسترسی را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد و سوالات آن‌ها در مورد بانکداری را به روشی کارآمد و آسان پاسخ می‌دهد. این روش به دلیل انعطاف‌پذیری بالایی که دارد، با سلایق مختلف نیز سازگار است.

بر اساس نتایج تحقیقات، پیش‌بینی می‌شود طی سال‌های آتی، بانکداری دیجیتال توسط تعداد رو به رشدی از جمعیت ایالات متحده و جهان مورد استفاده قرار گیرد. این مساله از آن‌جا نشات می‌گیرد که به لطف امنیت، شخصی‌سازی و دسترس‌پذیری بانکداری دیجیتال، نسل هزاره در ایالات متحده استفاده زیادی از آن دارند. بسیاری از بانک‌ها در حال اتخاذ راهکارهایی برای پاسخ به این تقاضا هستند.

از آن‌جا که فناوری بانکداری دیجیتال روز به روز در حال محبوبیت بیشتر و همه‌گیر شدن است و همگام با به‌روزترین ترندهای بانکداری دیجیتال پیشرفت می‌کند، در ادامه چند مورد از ترندهای مورد انتظار بانکداری همراه در سال 2020 را بررسی می‌کنیم.

.

برترین ترندهای بانکداری همراه در سال 2020

.

1. فرمان‌های صوتی برای خدمات بانکی

به لطف فناوری هوشمند، تشخیص صدا و فرمان‌هایی که با صوت فعال می‌شوند در حال حاضر هم در جامعه مرسوم هستند و رواج استفاده از این فرمان‌ها به بخش بانکداری نیز منتقل شده است. برای مثال، مشتریان می‌توانند از فناوری تشخیص صدا به عنوان روشی جایگزین برای احراز هویت دو مرحله‌ای استفاده کنند و از این طریق، روشی دیگر برای دسترسی ایمن به حساب‌هایشان را در اختیار داشته باشند.

علاوه بر این، از آن‌جا که فرمان‌های صوتی همین حالا هم توسط مشتریان استفاده می‌شوند، طبیعی است که مصرف‌کنندگان نحوه استفاده از آن‌ها در خدمات بانکداری را به راحتی درک کرده و به کار گیرند.

برخی بانک‌ها کمی زودتر از سایر بانک‌ها شروع به استفاده از این فناوری کرده‌اند و امکان دسترسی سریع تنها با استفاده از صوت در خدمات بانکی مانند گزارش گم شدن یک کارت یا تراکنش جعلی یا انتقال پول را برای مشتریان‌شان فراهم کرده‌اند.

.

2. دستیار خودکار و ربات‌های هوشمند برای بهبود خدمات مشتری

دستیار خودکار امکان دسترسی به پاسخ بسیاری از سوالات بانکی را برای مشتریان فراهم می‌کند. همچنین این کار با چنان سرعتی انجام می‌شود که عملا نمایندگان انسانی بانک‌ها نیز نتوانسته‌اند این سرعت عمل را برای کلیه مشتریان بانک فراهم کنند. این امر باعث می‌شود تا برخی از کاربران سریعا به جوابی که نیاز دارند برسند و در عین حال، منابعی هم توسط نیروهای انسانی برای ارائه به مشتریانی در نظر گرفته شده است که به اطلاعات بیشتری نیاز دارند یا سوالات پیچیده‌تری در زمینه بانکداری دارند که دستیارهای خودکار فعلا نمی‌تواند پاسخگوی آن‌ها باشد.

این ترند توسط بسیاری از وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌ها، از جمله پلتفرم‌های بانکداری توسعه داده شده است و هنوز هم در حال پیشرفت است. چندان هم غیرمعمول نیست که در ابتدا یک دستیار خودکار برای ارائه اطلاعات یا پاسخگویی به سوالات مشتریان تلاش کند و اگر این دستیار خودکار موفق به انجام این کار نشود، در این صورت مشتری به یک عامل انسانی ارجاع داده می‌شود.

همزمان با پیشرفت و افزایش تجربه هوش خودکار، این ترند نیز به احتمال زیاد رواج بیشتری در نحوه انجام امور بانکی توسط مشتریان خواهد یافت. ربات‌های هوشمند رفته رفته توسط بانک‌های بیشتری به کار گرفته می‌شوند و به آن‌ها آموزش داده می‌شود تا شخصی‌سازی مورد انتظار مشتریان را به روشی کارآمد برای آن‌ها فراهم کنند.

.

3. دسترس‌پذیری بدون توجه به موقعیت مکانی نسبت به بانکداری

به کمک نرم‌افزارهای بانکداری همراه، موانع جغرافیایی دیگر نمی‌توانند محدودیتی برای انجام کارهای بانکی توسط خود مشتریان و همچنین دسترسی آن‌ها به سایر نقاط جهان باشند. در نتیجه، مشتریان قادر خواهند بود تا فعالیت‌هایی مانند فروش آنلاین محصولات، انتقال پول برای اعضای خانواده یا دوستان در آن‌سوی مرزها و دسترسی به حساب‌های بانکی در طول مسافرت را انجام دهند.

مثال دیگری که در حال ظهور است، استفاده از دستگاه‌های خودپردازی است که مشتری برای استفاده از آن‌ها، ملزم به داشتن کارت نیست. در این صورت، مشتریان می‌توانند در صورت نیاز یا در شرایط ضروری، به حساب بانکی خود دسترسی داشته باشند.

.

4. اپلیکیشن‌های بانکی خلاقانه

به لطف استفاده روزافزون اپلیکیشن‌های بانکی خلاقانه هم توسط بانک‌های سنتی و هم توسط بانک‌هایی که بیشتر دیجیتالی هستند، گزینه‌های بیشتری در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد تا از طریق راحتی دستگاه‌های تلفن همراه، امور بانکی خود را در زمان دلخواه انجام دهند. این امر انعطاف‌پذیری بیشتری را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد و باعث می‌شود تا به جای منتظر شدن برای انجام کارها در ساعات کاری، تراکنش‌های بانکیشان را راحت‌تر انجام دهند.

از این طریق، مشتریان آزادی بیشتری برای انجام امور بانکی در زمان دلخواه خواهند داشت. اپلیکیشن‌های بانکداری همراه همچنین با حذف الزام مراجعه حضوری به یک شعبه فیزیکی یا پشت خط ماندن برای ارتباط تلفنی با یک نماینده انسانی، باعث صرفه‌جویی در وقت مشتریان می‌شوند.

مزیت دیگری که برخی اپلیکیشن‌های بانکی به همراه دارند، روش‌های بازپرداخت بدهی‌هاست. با توجه به سهولت استفاده از یک اپلیکیشن برای پرداخت مبالغ معوقه، این امر بازپرداخت سریع قبوض و وام‌ها را برای مشتریان آسان‌تر می‌کند. بعلاوه، برخی از اپلیکیشن‌ها روشی را برای مشتریان فراهم می‌کنند تا مبالغ اندکی را در یک لحظه به راحتی پس‌انداز کنند. هر دوی این ویژگی‌ها این امکان را به مشتریان می‌دهند تا آینده مالی درخشان‌تری را تضمین کنند و وضعیت اقتصادی فعلی خود را برای برطرف کردن نیازهای ضروری‌شان مدیریت کنند.

اپلیکیشن‌های بانکی بیشتری در سال 2020 توسعه خواهند یافت و بانک‌ها ویژگی‌های بیشتری را به آن‌ها اضافه خواهند کرد تا خود را در رقابت با روش جدیدی که بسیاری از مشتریان امور بانکی خود را با آن انجام خواهند داد، حفظ کنند.

.

5. فین‌تک همراه در بانکداری

فین‌تک همراه (Mobile Fintech) به مشتریان این امکان را می‌دهد تا از فناوری و نرم‌افزار برای انجام تراکنش‌های مالی استفاده کنند. فین‌تک همراه ذاتا به یکی از ویژگی‌های اصلی ترندهای بانکداری همراه تبدیل شده که همچنان در حال توسعه است و همزمان با افزایش محبوبیت بانکداری همراه، به این پیشرفت خود ادامه خواهد داد.

ترکیب کاربرد فناوری با تراکنش‌های مالی این امکان را به مشتریان می‌دهد تا تراکنش‌هایی مانند پرداخت قبوض یا انتقال پول به یک دوست را به سرعت انجام دهند و همچنین راهی برای متوقف کردن تراکنش‌ها برای آن‌ها فراهم می‌کند. مورد دوم به مشتریان کمک می‌کند تا کلاهبرداری بالقوه را به سرعت متوقف و یک تراکنش اشتباه را تصحیح کنند. همچنین، مشاهده این تراکنش‌ها در اپلیکیشن‌های تلفن همراه آسان‌تر است، چرا که مشتریان می‌توانند دسترسی آنی به حساب‌های بانکی خود و تراکنش‌های اخیری که روی آن انجام شده است، داشته باشند.

.

6. دسترسی آسان به اطلاعات و وضعیت حساب بانکی

با استفاده از هوش خودکار و استفاده از چت‌بات‌ها (Chatbot) و همچنین امکان مشاهده آنی اطلاعات بانکی برای پرداخت قبوض یا سرمایه‌گذاری، راحتی بانکداری همراه این امکان را به مشتریان می‌دهد تا امور مالی خود را به بهترین شکلی که مناسب آن‌هاست، انجام دهند. از آن‌جا که مشتریان برای انجام وظایف روزمره خود به سمت راهکارهای راحت گرایش پیدا کرده‌اند و خواهان این هستند که شخصی‌سازی ارائه شده توسط بسیاری از سرویس‌های امروزی را همچنان در اختیار داشته باشند، مطمئنا این روند در صنعت بانکداری ادامه خواهد داشت.

این روند همچنین این امکان را فراهم می‌کند تا مشتریان وضعیت فعلی حساب بانکی خود را مشاهده و بتوانند موقعیت مالی خود را بهتر مدیریت کنند.

.

7. پرداخت قابل دسترس قبوض

از طریق بانکداری همراه، مشتریان اکنون گزینه‌های بیشتری برای ساده کردن نحوه پرداخت قبض‌های خود دارند. آن‌ها می‌توانند این کار را از طریق پرداخت خودکار انجام دهند یا این که به راحتی و بدون در نظر گرفتن زمان، پول ارسال کنند. بانک‌ها همچنین افت‌های هزینه خودکاری را ارائه می‌دهند که به مشتریان کمک می‌کنند تا انواع هزینه‌هایی را که پول خود را صرف آن‌ها می‌کنند، درک کنند.

.

8. ابزارهای سرمایه‌گذاری آسان‌تر

با گسترش فناوری بانکداری همراه، دسترسی بسیاری از مشتریان برای تعامل در تراکنش‌های سرمایه‌گذاری نیز ممکن می‌شود. طی سال‌های اخیر پلتفرم‌های زیادی توسعه داده شده‌اند که به دنبال این هستند تا اطلاعات و منابع مورد نیاز برای شروع یادگیری نحوه سرمایه‌گذاری و پس‌انداز پول برای آینده را در اختیار مشتریان بیشتری قرار دهند. بعلاوه، این پلتفرم‌ها برای مشتریان باتجربه در زمینه سرمایه‌گذاری نیز مزایایی به همراه دارند.

برای ادامه این روند رو به رشد، بانک‌ها باید این کار را تسهیل کنند و یک ویژگی مالی به مشتریان خود ارائه دهند که رفته رفته محبوب‌تر می‌شود.

.

9. تراکنش‌های بدون نیاز به کارت

راهکارهای بانکداری همراه، تراکنش‌های بدون نیاز به کارت را برای مشتریان ممکن می‌کند که شامل پرداخت‌های نظیر به نظیر مانند پی‌پال و ونمو و تراکنش‌های بدون کارت خودپردازها می‌شوند. این امر، راحتی و دسترس‌پذیری ورود و انتقال پول را در مواقع نیاز فقط از طریق یک دستگاه تلفن همراه فراهم می‎کند. این راحتی، بانکداری را ساده، آسان و بدون نیاز به برنامه‌ریزی دقیق می‌کند.

.

10. انتقال برون‌مرزی پول و انجام تراکنش‌های جهانی

آخرین ترند بانکداری دیجیتال می‌تواند راحتی تبدیل ارزهای مختلف را نیز به همراه داشته باشد. این مساله اطمینان و تضمین بیشتری هنگام انجام تراکنش با ارزهای مختلف به مشتریان می‌دهد و به همین ترتیب، اعتماد آن‌ها برای مشارکت در مجموعه گسترده‌ای از تراکنش‌های بانکی در سرتاسر جهان را بیشتر می‌کند.

.

جمع‌بندی نهایی

توسعه نرم‌افزارهای بانکداری همین حالا هم نحوه انجام امور بانکی توسط مصرف‌کنندگان را دگرگون کرده است. همزمان با معرفی فناوری‌های بیشتر و افزایش دسترسی افراد به مزایا و انواع بیشتری از فعالیت‌های بانکی، این روند در آینده نیز رو به رشد خواهد بود. بنابراین، برای بانک‌ها بسیار حائز اهمیت است که همگام با ترندهای در حال رشد بانکداری دیجیتال پیش بروند.

منبع: Payments Journal

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.