راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چین برای سومین بار در سال میزان نقدینگی بانک‌ها را کاهش می‌دهد

بانک مرکزی چین اعلام کرد که به منظور تقویت اقتصاد این کشور، برای سومین بار در سال ۲۰۱۹ مقدار نقدینگی که بانک‌ها به عنوان ذخیره به آن نیاز دارند را کاهش می‌دهد. به گزارش رویترز، بانک مرکزی چین نقدینگی بازار را به میزان ۱۲۶ میلیارد دلار (معادل ۹۰۰ میلیارد یوآن) افزایش داده است.

لری هو (Larry Hu) که یکی از مدیران در بانک سرمایه‌گذاری مستقل گروه مکوری (Macquarie) واقع در هنگ‌کنگ است، به خبرگزاری‌ها گفته «این اقدام نشان می‌دهد که سیاست‌گذاران به شدت نگران هستند، اما این به هیچ وجه برای تثبیت اقتصاد چین کافی نیست.» همچنین در ادامه می‌گوید که «محدودیت اصلی آن است که همه چیز در حال کند شدن است. شرکت‌ها به دلیل جنگ تجاری، کندی جهانی، ضعف در زیرساخت‌ها و رشد بخش املاک، دیگر مایل به سرمایه‌گذاری نیستند.»

اولریش لوختمان (Ulrich Leuchtman)، رئیس تبادل ارز خارجی و تحقیق ضریب ارزش سهام در کومرتس‌بانک (Commerzbank) فرانکفورت در گزارشی می‌گوید: «این اتفاق چندان تعجب‌آور نبود. البته، این کار راحت‌تر از اقدامات دیگر است و در داده‌های اخیر به دست آمده از چین این مسأله را مشاهده کرده‌ایم که بدون شک، مشکلات اقتصادی هنوز برطرف نشده‌اند. با وجود اعلام این که مذاکرات تجاری جدیدی در ماه اکتبر برگزار خواهد شد، این بلاتکلیفی و تردید هنوز از بین نرفته است و حتی در مورد این مذاکرات نیز تصور من این است که اکثر مردم توقع موفقیت چشمگیری از آن‌ها در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت ندارند و خوش‌بینی آن‌ها تدریجا از بین رفته است.»

در اخبار جداگانه‌ای که در ماه ژوئن به دست رسید، بانک مرکزی چین اعلام کرده بود که قصد دارد تا از ابزارهای مختلفی برای حفظ نقدینگی در بازار استفاده کند و ابزارهای حمایت از نقدینگی را به بانک‌های کوچک و متوسط پیشنهاد خواهد کرد. بر اساس گزارشاتی که در گذشته منتشر شده‌، بانک خلق چین در‌ جریان نشستی با کمیته ثبات و توسعه مالی این اظهار نظر را کرده بود و وام‌دهندگان و بانک‌ها و سایر کسانی که در این نشست شرکت کرده بودند نیز اعلام کردند که نوسانات در بازار بین بانکی در حال فروکش کردن است.

در ماه دسامبر، بانک خلق چین یک ابزار جدید سیاست‌گذاری را معرفی کرد که هدف آن تقویت وام‌دهی به شرکت‌های کوچک و خصوصی بود. دولت چین در آن زمان اعلام کرد که این کشور یک تسهیلات وام‌دهی میان‌مدت و هوشمند را گسترش خواهد داد. به گفته دولت چین، این تسهیلات منبع مالی پایدار و بلندمدتی را برای موسسات مالی فراهم خواهد کرد که بر اساس رشد وام‌های آن‌ها برای شرکت‌های کوچک و خصوصی خواهد بود.

منبع: PYMNTS

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.