راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

به دارندگان یوان دیجیتال سودی پرداخت نمی‌شود

مترجم: سپیده ترشگو / رفتارهایی که از کشور چین دیده می‌شود حاکی از این است که آمادگی این کشور در خصوص راه‌اندازی کریپتوکارنسی ملی هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. باوجود فشارهای موجود هنوز زمان مشخصی برای راه‌­اندازی یوان دیجیتال ارائه نشده و تاکنون جزئیات کمی در این خصوص منتشر شده است، با این حال یک مقام ارشد بانک مرکزی خلق چین جزئیات بیشتری را در این مورد فاش کرد.

.

ارز نیمه بلاکچینی آماده شروع یک مسابقه اسب ­سواری

همانطور که قبلا مقامات چینی اعلام کرده بودند پروژه پرداخت الکترونیکی ارز دیجیتال پکن (DCEP) شبیه به لیبرای فیس بوک خواهد بود. این ارز دیجیتال تا حدی از فناوری بلاکچین استفاده می­‌کند، زیرا برای دستیابی به پذیرش خرده­‌فروشی به حجم تراکنش­‌های بالاتری نیاز دارد.

بانک مرکزی خلق چین (PBOC) برای صدور این ارز از یک رویکرد دو لایه­‌ای استفاده خواهد کرد، به این صورت که ابتدا این ارز دیجیتال را برای بانک‌های تجاری صادر می­‌کند و سپس این بانک‌­ها آن را در اختیار مردم قرار می‌­دهند.

مو چانگ­چون، رئیس پژوهشکده ارزهای دیجیتال بانک خلق چین در مجمعی درهنگ­‌کنگ گفته است که راه­‌اندازی این پروژه شبیه به «مسابقه اسب­ سواری» بین بانک­‌ها و سایر موسسات مالی خواهد بود تا برای ارائه خدمات بهتر و کارآمدتر با هم رقابت کنند. مو می‌گوید: «بانکی که در این حوزه پیشرو باشد، تمام سهم بازار را به دست خواهد گرفت. اگر موسسه‌ای در خصوص استفاده از این فناوری پیشروتر از بقیه باشد، در نتیجه تکنولوژی که آن موسسه از آن بهره می‌برد مورد پذیرش و استفاده دیگر موسسات و بانک‌ها خواهد بود.»

نماینده بانک مرکزی چین گفت: «از آنجا که ارز دیجیتال چین جهت جایگزینی با سکه و پول‌های کاغذی موجود طراحی شده است، به دارندگان آن سودی پرداخت نخواهد شد. این بدان معناست که این ارز دیجیتالی هیچ تاثیری در تورم و سیاست­‌های پولی دولت نخواهد داشت. در عین حال، این پروژه در مقایسه با سیستم مالی سنتی، به رگولاتورهای چینی اجازه می‌­دهد نظارت بیشتری بر جریان پول کشور داشته باشند.»

یکی از محرک‌های اصلی اجرای پروژه یوان دیجیتال، ایجاد فرصت برای اعمال کنترل بیشتر بر تراکنش­‌های مالی از جمله انتقال وجوه بین­‌المللی است. دیدگاه پکن که با اظهارات مو چانگ‌چون دوباره تاکید می‌­شود، این است که ارزهایی مانند لیبرا تهدیدی برای حاکمیت ارزی کشور ایجاد می­‌کنند و می‌­­توانند جریان­‌های غیرقانونی را تسهیل کنند. این مقام بانك مركزی تأكید كرد كه سایر استیبل­‌کوین­‌ها نیز باید تابع مقررات ارزی چین باشند.

.

پکن دارنده اولین ارز دیجیتال ملی

محافظت از حاکمیت پولی چین انگیزه‌ای است که مو چانگ‌­چون چند ماه پیش بر آن تأکید کرده بود. او در طی سخنرانی خود در ماه سپتامبر گفت که مشکل ارزهای صادر شده توسط پلتفرم­‌هایی مانند وی­‌چت و علی­‌پی این است که همیشه احتمال ورشکستگی این شرکت‌ها وجود دارد و می­‌تواند باعث ضرر مالی کاربران شود. وی اطمینان داد که ارز دیجیتال صادرشده توسط بانک خلق چین به اندازه پول کاغذی مطمئن خواهد بود و تصریح کرد که یوان دیجیتال حتی به صورت آفلاین نیز عمل می­‌کند.

یک ماه قبل، این مقام ارشد اظهار داشت که پس از پنج سال تحقیق و توسعه، این کوین دولتی آماده عرضه است و بانک خلق چین به زودی این ارز رمزنگاری‌شده را راه‌اندازی خواهد کرد. با این حال، یی باند رییس بانک مرکزی خلق چین بعدا گفت که این بانک هنوز برنامه زمانی مشخصی برای راه‌اندازی این پروژه ندارد.

البته چین در حال تبدیل شدن به اولین کشور صادرکننده ارز دیجیتال دولتی است ولی بایستی عجله کند زیرا طبق گزارش بانک تسویه حساب­‌های بین المللی (بی­‌آی­‌اس)، 70 درصد از 63 بانک مرکزی مورد بررسی بی‌آی‌اس، در حال تحقیق روی صدور ارز دیجیتال ملیشان هستند.‌

اخیرا در ایالات متحده و اتحادیه اروپا چانه­‌زنی­‌های زیادی صورت گرفته تا تحقیق و توسعه را در همان جهت تسریع کنند. نتیجه مطالعه بی‌­آی­‌اس که در ابتدای سال جاری منتشر شد، از این قرار است که پنج پروژه به فاز آزمایشی رسیده‌­اند. بعضی از بانك­‌ها مدتهاست که از توسعه سيستم‌های خود فراتر رفته‌­اند و احتمالا پیداست كه چين اولين صادرکننده فیات ديجيتالی نباشد.

براساس گزارشی از ایزوستیا، بانک مرکزی تونس قبلا یک ارز دیجیتال ملی (دینار دیجیتال) براساس یک پلتفرم بلاکچین روسی به نام «یونیورسا» صادر کرده و حتی در تاریخ 7 نوامبر نیز تراکنش­‌های آزمایشی نیز انجام داده است.

ببینید: تونس با استفاده از بلاکچین، ارز ملی دینار الکترونیکی راه‌اندازی می‌کند

در پرداخت‌­های موبایلی آنلاین می­‌توان از این دینار دیجیتال استفاده کرد و تونس امیدوار است در آینده این ارز دیجیتال را در تسویه‌­حساب‌­های بین‌­المللی به کار گیرد. با معرفی و ارائه این کریپتوکرنسی، بانک مرکزی این کشور خوشبین است که در هزینه چاپ اسکناس­‌های کاغذی صرفه‌­جویی خواهد شد.

منبع: Bitcoin.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.