راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تونس با استفاده از بلاکچین، ارز ملی دینار الکترونیکی راه‌اندازی می‌کند

تونس اولین کشوری است که ارز ملی خود را به پلتفرم بلاکچین می‌برد. به گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، استارت‌آپ روسی به نام «یونیورسا» به راه‌اندازی و مدیریت ارز دیجیتالی بانک مرکزی (CBDC) تونس کمک می‌کند.

.

انتظار می‌رود صدور دینار الکترونیکی شفاف‌تر و ارزان‌تر باشد

بانک مرکزی تونس اعلام کرد که دیجیتالی شدن دینار تونس آغاز شده است و ارز دیجیتالی بانک مرکزی (CBDC) بر پروتکل یونیورسا بلاکچین راه‌اندازی خواهد شد.

علاوه بر این، یونیورسا درصدی از تراکنش‌های انجام شده با دینار الکترونیکی را دریافت خواهد کرد و دفتر کل برای بانک مرکزی تونس قابل مشاهده خواهد بود.

ببینید: اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک تونس / نجات‌یافتگان کارتاژ

الکساندر بورودیچ، بنیان‌گذار و مدیرعامل یونیورسا، گفت که این نوع ارز پولی الکترونیکی را نمی‌توان یک کریپتوکارنسی واقعی در نظر گرفت.

دینار الکترونیکی یا ارز دیجیتالی بانک مرکزی، دولتی است و پشتوانه پول کاغذی دارد. بلاکچین علاوه بر اینکه مانع از جعل شدن می‌شود، راه‌اندازی این ارز را شفاف‌تر و ارزان‌تر می‌کند. بورودیچ می‌گوید:

«اسکناس‌های دیجیتالی قابل جعل نیستند. هر اسکناس توسط کریپتوگرافی محافظت می‌شود درست مانند اسکناس‌های کاغذی که علامت‌های دیجیتالی خودشان را دارند. ضمنا تولید هر کدام از این اسکناس‌ها 100 برابر ارزان‌تر از اتلاف جوهر، کاغذ و برق در فرآیند چاپ اسکناس است.»

بنابراین این کشور ارز جدیدی ارائه نمی‌دهد. درعوض، بخشی از ذخایر آن به سادگی به سمت پلتفرم حرکت می‌کند و شهروندان در آینده می‌توانند پول فیزیکی خود را با دینار الکترونیکی مبادله کنند.

.

ارز دیجیتالی، فعالیت بانک‌های خصوصی را تغییر خواهد داد

از نظر بورودیچ، ارز دیجیتال نحوه عملکرد بانک‌های خصوصی را تغییر خواهد داد. تمامی پول‌های فیزیکی در بانک مرکزی خواهند ماند. بانک‌های تجاری تنها خدمات ارائه می‌دهند و بر کیفیت خدمات ارائه شده رقابت می‌کنند.

لازم به ذکر است که راه‌اندازی این ارز دیجیتال، اولین همکاری دولت تونس با استارت‌آپ یونیورسا نیست. در اواخر سال گذشته، آژانس اینترنتی تونس که دولتی است، قرارداد استراتژیک جهت میزبانی خدماتش برای این استارت‌آپ را امضا کرد.

به گزارش کوین‌تلگراف، اتحادیه اروپا نیز درصدد انتشار ارز دیجیتالی خودش است.

منبع: Cointelegraph

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.