راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چه راه‌هایی برای دریافت و پرداخت شارژ ساختمان وجود دارد؟ / نگاهی به روش‌هایی که مدیران ساختمان می‌توانند از طریق آنها شارژ ساختمان را دریافت کنند

همه مجتمع‌های مسکونی هزینه‌های مشترکی دارند که همه‌ی ساکنان باید سهم خود را از آن پرداخت کنند. این هزینه‌های مشترک که در اصطلاح به آنها شارژ گفته می‌شود، بسته به نوع مجتمع مسکونی و امکانات آن تعیین می‌شوند و به‌صورت ماهیانه باید پرداخت شوند. مدیر ساختمان به‌عنوان فردی که امور اجرایی ساختمان را دنبال می‌کند، شارژ هر یک از واحدها را حساب و دریافت می‌کند؛ اما مهم‌ترین بخش این ماجرا که دریافت شارژ ساختمان از ساکنین هست اغلب با مشکلاتی روبه‌رو است. مدیران ساختمان و مجتمع‌های مسکونی غالبا به‌صورت نقدی و یا انتقال کارت به کارت مبالغ را از ساکنان دریافت می‌کنند؛ بنابراین با مشکلاتی همچون تاخیر در وصول، نداشتن پول نقد، نبود گزارش دقیق از ساکن واریز‌کننده و… دست‌وپنجه نرم می‌کنند. ما در این مطلب قصد داریم نگاهی داشته باشیم به راه‌هایی که با استفاده از آنها می‌توان به‌راحتی شارژ ساختمان را دریافت و البته پرداخت کرد.

.

شارژمان

شارژمان یک سرویس مدیریت شارژ ساختمان است که از طریق اپلیکیشن موبایل و وب قابل‌دسترس است. شارژمان این امکان را به مدیر ساختمان می‌دهد که شارژ ساختمان را محاسبه کند و اهالی به‌صورت آنلاین مبلغ شارژ واحد خود را پرداخت کنند.

مدیر ساختمان باید بعد از دانلود و نصب اپلیکیشن شارژمان، ساختمانی را که مدیر آن است در اپلیکیشن تعریف کند، سپس شارژمان برای آن ساختمان، یک کد اختصاص می‌دهد که مدیر ساختمان باید این کد را در اختیار اهالی ساختمان قرار دهد تا آنها بتوانند از طریق آن، وارد ساختمان شوند و ریز هزینه‌های واحد خود را مشاهده کنند.

شارژمان این امکان را فراهم کرده که مدیر ساختمان بتواند هزینه‌ها و درآمدهای ماهیانه ساختمان را بر اساس پارامترهای مختلف درج کند و آن‌ها را توسط فرمولی خاص بین واحدها تقسیم کند. برای مثال قبض آب، بر اساس نفرات تقسیم می‌شود و یا هزینه نظافت ساختمان مساوی بین واحدها تقسیم می‌شود.

اگر می‌خواهید از این پس با استفاده از شارژمان، شارژ ساختمان خود را مدیریت کنید، می‌توانید این اپلیکیشن را ازاینجا دانلود کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه کار با شارژمان، اینجا را کلیک کنید.

.

پی‌پینگ

یکی دیگر از راه‌هایی که مدیران ساختمان می‌توانند از آن استفاده کنند، سرویس درخواست پول پی‌پینگ است. درواقع با استفاده از این سرویس مدیران می‌توانند برای ساکنان ساختمان، لینک درخواست پول را با مبلغ و توضیح موردنظر ایجاد کنند؛ سپس این لینک به‌صورت پیامک برای اهالی ساختمان ارسال می‌شود که افراد با کلیک روی آن، به صفحه اختصاصی دریافت پول هدایت می‌شوند و می‌توانند مبلغ را پرداخت کنند.

اما اگر تعداد اهالی ساختمان زیاد باشد و مدیر ساختمان نخواهد لینک درخواست پول را به‌صورت جداگانه برای ساکنین ارسال کند، می‌توان از خدمت درخواست پول به‌صورت گروهی پی‌پینگ استفاده کرد. در این روش برای دریافت هزینه‌ها نیاز نیست زمان زیادی را صرف کرد؛ اطلاعات اهالی ساختمان را به‌صورت گروهی در یک فایل اکسل قرار دهید و در پی‌پینگ بارگذاری کنید تا لینک پرداخت برای تمام اهالی ساختمان ارسال ‌شود.

علاوه بر این موارد، اگر مبالغ شارژ ساختمان شما متغیر نیست، می‌توانید از خدمت فاکتور زمان‌بندی شده پی‌پینگ نیز استفاده کنید. با استفاده از این سرویس می‌توانید یک فاکتور زمان‌بندی‌شده ایجاد کنید. لینک پرداخت این نوع فاکتور، در زمان از ‌پیش‌ تعیین‌ شد‌ه‌ی شما از طریق پیامک و یا ایمیل، به‌صورت خودکار برای ساکنان ارسال می‌شود. ازجمله ویژگی‌هایی که فاکتور پی‌پینگ دارد، قابلیت دریافت گزارش‌ بر اساس فاکتورهای مرجوعی و اصلاحیه، گزارش‌گیری فاکتورها با تعیین بازه‌های زمانی، دریافت فایل PDF از گزارش‌ فاکتورها و مشاهده گزارش نموداری فاکتورها است.

اگر تعدادی از اهالی ساختمان مایل به پرداخت شارژ به‌صورت آنلاین نبودند، پی‌پینگ سرویس دیگری دارد؛ اپلیکیشن موبایلی پی‌پینگ به کارت‌خوان موبایلی متصل می‌شود. با استفاده از کارت‌خوان موبایلی و اتصال به حساب مدیر، افراد می‌توانند پرداختشان را در محل ساختمان انجام دهند. درواقع افراد می‌توانند فاکتوری که برای آنها ارسال شده است را با استفاده از کارت‌خوان موبایلی و به‌صورت حضوری پرداخت کنند.

.

باهمتا

باهمتا یکی دیگر از روش‌هایی است که مدیران ساختمان می‌توانند برای دریافت راحت‌تر شارژ ساختمان از آن استفاده کنند. درواقع مدیران از طریق اپلیکیشن موبایل و یا نسخه تحت وب باهمتا می‌توانند برای دریافت شارژ از ساکنین، یک قبض باهمتایی به شماره موبایل آنها ارسال کنند.

قبض‌های باهمتایی یک آدرس اینترنتی دارند که گیرنده‌ی قبض با رفتن به آن نشانی به درگاه پرداخت اینترنتی متصل خواهد شد و می‌تواند پول را پرداخت کند. توجه داشته باشید که ساکنین نیازی به نصب اپلیکیشن باهمتا ندارند و تنها با رمز دوم کارت خود می‌توانند شارژ خود را به‌صورت آنلاین پرداخت کنند. در باهمتا، پرداخت‌کنندگان قابل‌تشخیص و قبض‌ها قابل ره‌گیری هستند. همچنین در باهمتا هر پرداخت دارای یک رسید آنلاین است و در صورت نیاز می‌توان به آن مراجعه و یا آن را چاپ کرد.

علاوه بر این، باهمتا محصولی به نام همپلاک نیز داراست که به‌طور تخصصی در این حوزه فعالیت می‌کند. درواقع همپلاک یک بات تلگرامی است که با هدف سهولت در جمع‌آوری شارژ ساختمان‌ها طراحی شده است. مدیران ساختمان با استفاده از این بات بلافاصله بعد از هر پرداخت از اطلاعات پرداخت کننده شامل نام و شماره واحد با خبر می‌شوند و تمامی پرداخت‌ها بر اساس واحد و موضوع تفکیک شده است.

.

زرین‌پال

زرین‌پال نیز سرویسی به نام زرین لینک دارد که بیشتر قابل‌استفاده در شبکه‌های اجتماعی، بلاگ‌ها، انجمن‌ها و… است. مدیران ساختمان با استفاده از این سرویس زرین پال نیز می‌توانند، شارژ ساختمان را از اهالی ساختمان دریافت کنند. برای این کار مدیر ساختمان ابتدا باید در سایت زرین پال ثبت‌نام و فرم ثبت‌نام را تکمیل کند، سپس ایمیل تایید برای او ارسال می‌شود که با کلیک روی لینک موجود در ایمیل، آدرس ایمیل او تایید می‌شود و می‌تواند وارد سایت شود. پس از ورود، باید روی گزینه ارتقا به سطح نقره‌ای که در بالای سایت قرار دارد، کلیک کرده و فرم مربوطه را با دقت و کامل پر کند و در انتها تصویر اسکن رنگی اصل شناسنامه و کارت ملی خود را نیز پیوست کند. سپس مدیر ساختمان می‌تواند در قسمت زرین لینک با ایجاد یک لینک و ارسال آن به اهالی ساختمان، شارژ ساختمان را دریافت کند. برای اطلاع دقیق از نحوه ساخت زرین لینک اینجا را کلیک کنید.

.

حسابیت

حسابیت سرویس فاکتور آنلاین و درگاه پرداخت اینترنتی است که از طریق آن فروشنده می‌تواند برای مشتری خود به‌صورت آنلاین فاکتور و یا قبض صادر و لینک آن را برای خریدار ارسال کند و خریدار از طریق گزینه پرداخت روی فاکتور می‌تواند از طریق درگاه آنلاین بانکی، پرداخت را انجام دهد.

مدیر ساختمان از طریق اپلیکیشن و یا وب‌سایت hesabit.com می‌تواند برای همسایه‌ها قبض صادر کند و این نرم‌افزار به‌صورت خودکار لینک قبض‌ها را از طریق پیامک ارسال می‌کند و پس از پرداخت نیز رسید برای هر دو طرف ارسال می‌شود.

حسابیت پرداخت یار رسمی شاپرک و بانک مرکزی است و تمام پرداخت‌ها بدون کسر کارمزد هر ۲۴ ساعت با مدیر ساختمان تسویه می‌شود و لیست تمام تراکنش‌ها و قبض‌های پرداخت‌شده و … در پلتفرم آنلاین حسابیت در دسترس مدیر ساختمان است.

.

آیدی‌پی

آیدی‌پی نیز یک سیستم درگاه پرداخت شخصی و کارت‌خوان مجازی و یکی از راه‌ها برای دریافت پول مناسب برای مدیران ساختمان است. مدیران ساختمان می‌توانند پس از ثبت‌نام در سایت آیدی‌پی، برای خود یک درگاه با آیدی منحصربه‌فرد ایجاد کنند. درنتیجه از این به بعد به جای اینکه به اهالی ساختمان شماره کارت، شماره حساب یا شماره شبا بدهند تا برایشان پول واریز کنند، صرفا شناسه آیدی‌پی را به آنها می‌دهند. این آدرس منحصربه‌فرد را می‌توان در شبکه‌های اجتماعی یا به‌صورت پیامک برای افراد ارسال کرد. این روش برای پذیرنده‌ها کاملا رایگان است. زمانی که اهالی ساختمان شارژ خود را پرداخت کنند، برای مدیر ساختمان پیامکی حاوی اسم پرداخت کننده و مبنی بر اینکه مبلغی را برای پرداخت شارژ واریز کرده است، ارسال می‌شود درنتیجه این موضوع این باعث می‌شود در همان لحظه مدیر ساختمان متوجه شود که چه کسی و چه مبلغی را واریز کرده است.

.

جیبی‌مو

جیبی‌مو نیز از دیگر اپلیکیشن‌هایی است که می‌تواند به مدیران ساختمان در فرایند دریافت شارژ ساختمان کمک کند. مدیر ساختمان با استفاده از جیبی‌مو در پایان ماه می‌تواند برای تمام اعضای ساختمان پیامکی حاوی لینک پیش‌فاکتور ارسال کند که به درگاه پرداخت جیبی‌مو متصل است. اعضای ساختمان نیز بعد از مشاهده فاکتور، می‌توانند به‌صورت آنلاین اقدام به پرداخت شارژ و دیگر هزینه‌های ساختمان کنند. همچنین مدیر ساختمان امکان یادآوری به افرادی که پرداختشان را به موقع انجام نداده‌اند، نیز دارد.

توجه داشته باشید که نیازی نیست تمام اعضای ساختمان، اپلیکیشن جیبی‌مو را نصب کنند و تنها مدیر ساختمان برای ارسال درخواست‌ها و مدیریت هزینه‌ها نیاز به نصب آن دارد؛ اما اگر اعضا نیز اپلیکیشن را نصب کنند، می‌توانند سابقه‌ی تمام پرداخت‌ها را داشته باشند. همچنین درخواست‌های مدیر ساختمان از طریق اعلان درون برنامه‌ای برای آنها ارسال می‌شود و اعضا تنها با انتخاب گزینه «پذیرفتن» می‌توانند از موجودی کیف پول خود مبلغ را برای مدیر ساختمان ارسال کنند.

یک روش دیگر نیز می‌تواند پرداخت مستقیم اعضا به مدیر ساختمان باشد. در این حالت تمام اعضای ساختمان کیف پول جیبی‌مو را نصب دارند و برای پرداخت به او کافی است ID او را جست‌وجو کنند یا QR مخصوص مدیر ساختمان را که به‌صورت چاپ شده در ساختمان نصب شده است را اسکن کنند.

.

مانیار

مانیار نیز شبکه اجتماعی مالی است که می‌توان به‌وسیله‌ی آن در کنار گفت‌وگو با دیگران، پرداخت‌های مالی خود را نیز انجام داد. ایجاد گروه‌های دنگی و مدیریت آنها از ویژگی‌هایی است که مانیار در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. در این اپلیکیشن اهالی یک مجتمع مسکونی نیاز به داشتن شماره کارت مدیر ساختمان ندارند و مدیر تنها با داشتن شماره تماس ساکنین در لیست مخاطبین می‌تواند از آنها درخواست وجه کند. اگر اهالی ساختمان اپلیکیشن مانیار را نصب داشته باشند، از طریق برنامه، شارژ را پرداخت می‌کنند و درصورتی‌که اپلیکیشن مانیار را نداشته باشند، پیامی حاوی لینک درگاه، از طریق پیامک برای آنها ارسال می‌شود و می‌توانند از طریق درگاه بانک، پرداختشان را انجام دهند. همچنین با ایجاد گروه در اپلیکیشن مانیار می‌توان تمامی هزینه‌ها را تعریف کرد تا این مبالغ به نسبت سهم هر یک از واحدها بین ساکنین تقسیم شود.

ساکنین می‌توانند به‌راحتی بدهی خود را مشاهده و پرداخت کنند و از ریز خرج کرد ساختمان، مطلع شوند. علاوه بر این مدیر ساختمان نیز در هرلحظه می‌تواند پرداختی‌ها را ملاحظه و بررسی کند.

.

شبکه پرداخت پِی

شبکه پرداخت پِی نیز خدمتی تحت عنوان فرم پرداخت دارد که با استفاده از آن مدیران ساختمان می‌توانند برای خدمات موردنظر خود فرم‌های چند بار مصرف یا یک‌بار مصرف ایجاد کنند و سپس لینک آن را برای شماره همراه اهالی ساختمان ارسال کنند تا از این طریق شارژ ساختمان را دریافت کنند.

.

سبزپرداز

یکی دیگر از راه‌های دریافت و پرداخت شارژ ساختمان اپلیکیشن سبزپرداز است. یکی از خدمات این اپلیکیشن، مدیریت ساختمان است. مدیر ساختمان می‌تواند با تعریف واحدهای ساختمان خود و تعریف شارژهای مربوطه، عملیات حسابداری ساختمان خود را از طریق سبزپرداز انجام دهد. همچنین واحدها می‌توانند از طریق این برنامه، امور مربوط به ساختمان خود را مشاهده کنند و شارژهای خود را مستقیم از طریق سبزپرداز پرداخت کنند.

از امکانات خدمت مدیریت ساختمان سبزپرداز می‌توان به «تعریف صندوق ساختمان، معادل حساب بانکی مدیر ساختمان»، «تعریف هزینه‌های ساختمان و یا دریافتی و پرداختی‌ها آن»، «تعریف واحدهای ساختمان به‌عنوان مالک، مستاجر، صاحب‌خانه و یا حتی واحد خالی»، «تعریف شارژهای ماهانه برای واحدها که هر ماه به‌صورت خودکار برای آنها اطلاع‌رسانی شود»، «داشتن پنل جدا برای مدیران ساختمان و هر یک از واحدها»، «امکان پرداخت شارژها توسط واحدها و واریز آن برای مدیر ساختمان»، «عدم نیاز به داشتن برنامه سبزپرداز برای پرداخت شارژهای ساختمان از طرف واحدها»، «داشتن تابلوی اعلانات و درج موارد مختلف در آن توسط مدیر ساختمان»، «گزارش بیلان عملکرد مالی ساختمان و مشاهده آن توسط تمامی واحدها» و «تعریف قبوض ساختمان و مشاهده مقایسه مصرف انرژی ساختمان نسبت به منطقه خود» اشاره کرد. برای دانلود اپلیکیشن سبزپرداز اینجا را کلیک کنید.

6 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    باسلام. اپلیکیشن آپ نیز بخشی اضاف کرده بنام شارژ ساختمان، خوب بود اون رو هم بررسی می کردید.

  2. سارا می‌گوید

    شارژمان برای این کار خیلی خوبه مرسی همه راهها رو معرفی کردید

  3. ناشناس می‌گوید

    راه پرداخت عالیه
    مطالب خانم حاجی خیلی خوبه
    فقط راه پرداخت

  4. ظهیری می‌گوید

    درود و سپاس برای این گزارش تفصیلی وآگاهی دهنده.
    بنده به شخصه به روش سنتی تا کنون این موارد رو پیگیری می کردم که واقعا وقت گیر و پردردسر است. مطمئنا پس از بررسی این اپ های معرفی شده مناسب ترین آنها متناسب با نیاز خودمو استفاده می کنم.
    باز هم سپاس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.