راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با شکوه، اما دور از انتظار / گزارشی از رویداد وب سامیت

حسن اطاعت، مدیرعامل شرکت ایده‌های نوین پارسیان، پرتغال/ چهار سال پیش که رویداد وب سامیت، از زادگاه خود، دوبلین، به پایتخت پرتغال، لیسبون، نقل مکان کرد، تصور نمی‌کردم که نوآوری «پدی کاسگراو» در شیوه برگزاری رویدادهای فناوری، تا این حد اعتیادآور باشد که هر سال در چنین ایامی، از کار و خانواده فاصله بگیرم و خود را به وب سامیت برسانم. من البته تنها کسی نیستم که این مشکل را دارد. اغلب افرادی که یک بار وب سامیت را تجربه کرده‌اند، مایلند که دوباره حضور داشته باشند. چگونه گردهمایی یک جمع کوچک از طراحان وب در دوبلین، در کمتر از 10 سال به یک گردهمایی هفتاد هزار نفری تبدیل شد؟ من در یک کلمه خلاصه می‌کنم: «نوآوری»!

وب سامیت، شیوه متفاوتی را در برگزاری رویدادهای فناوری پایه‌گذاری کرد که اکنون به الگوی سایر رویدادها تبدیل شده است: ترکیبی از نمایشگاه تجاری، کنفرانس علمی، ارایه‌های استارت‌آپی، مذاکرات سرمایه‌گذاری و پنل‌های گفت‌وگو در کنار هم، بعلاوه فرصتی برای آشنایی و شبکه‌سازی و حتی تفریح.

دوشنبه چهار نوامبر، سیزدهم آبان، برای من روزی طولانی بود. جمعاً بیست و یک ساعت در سه هواپیما و چهار فرودگاه بودم و مستقیماً از فرودگاه لیسبون به محل برگزاری مراسم افتتاحیه آمدم.

مراسم امسال به نظر من، باشکوه اما دور از انتظار بود. شاید برای کسی که اولین بار در این مراسم حاضر شده بود، حتی فراتر از انتظار بود اما من در مقایسه با سال قبل، انتظار بیشتری داشتم. تنها نکته جنجالی مراسم، سخنرانی «ادوارد اسنودن» بود که از روسیه بصورت ویدیو کنفرانس حضور داشت و در مورد بهره‌برداری از اطلاعات صحبت کرد. به اعتقاد او، سیستم حفاظت اطلاعات GDPR که در اروپا جاری شده است آغاز خوبی است اما کافی نیست، زیرا مشکلی که او در مورد آن صحبت می‌کند، ناشی از گردآوری اطلاعات است نه حفاظت اطلاعات. او بهره‌برداری از اطلاعات را به بهره‌برداری از مردم تشبیه کرد و گفت: «برای جلوگیری از این موضوع، روش دسترسی مردم به اینترنت باید تغییر پیدا کند.»

سخنرانی مدیرعامل هوواوی می‌توانست به جنگ تجاری آمریکا و چین مربوط باشد اما به یک سخنرانی تبلیغاتی در مورد تکنولوژی نسل پنجم موبایل تبدیل شد. برگزاری یک پنل گفت‌وگو در مورد آب و آینده جهان و تقدیر از کارافرینان خانم، بخش‌های دیگری از مراسم افتتاحیه بودند. مراسم ساعتی قبل با افتتاح رسمی رویداد توسط نخست وزیر پرتغال و شهردار لیسبون، به پایان رسید تا طی سه روز آینده، صدها جلسه سخنرانی، ارائه استارت‌آپی و مذاکرات سرمایه‌گذاری را میزبانی کند.

.

شرکت‌ها یا دولت‌ها؟

سه‌شنبه پنجم نوامبر، چهاردهم آبان، اولین روز کار رسمی وب سامیت بود. بزرگ‌ترین تغییری که امسال در بخش نمایشگاهی به چشم می‌خورد، کثرت غرفه دولت‌هاست. بزرگ‌ترین و مجلل‌ترین غرفه‌ها مربوط به عربستان و قطر است که حمایت از استارت‌آپ‌ها و ایده‌های فناورانه را به نمایش گذاشته‌اند اما اقبال چندانی ندارند.

کشورهای اروپایی با غرفه‌های کوچک و ساده، بیشتر در معرض توجه هستند. هر چند دنیای فناوری، نه به دست دولت‌ها که به دست شرکت‌ها شکل می‌گیرد. وقتی شرکت‌هایی مانند زیمنس و سپ و بنز از آلمان حضور دارند، واقعاً مهم نیست که دولت آلمان غرفه داشته باشد یا نه.

 

یکی از ویژگی‌های وب سامیت این است که موضوع اسپانسری را خیلی ظریف و زیرپوستی برگزار می‌کند اما امسال، برخی نشانه‌ها واضح‌تر از همیشه هستند. بزرگ‌ترین نمونه آن، سخنرانی مدیرعامل هواوی بود. اسپانسری پورشه از بخش فناوری خودرو، برگزاری بخش منتوری استارت‌آپ‌ها توسط آمازون و برگزاری کامل بخش زنان فناور توسط بوکینگ دات کام از سایر نمونه‌هاست. با توجه به پرداخت ورودیه قابل توجه، اغلب شرکت‌کنندگان انتظار دریافت محتوی تبلیغاتی صریح را ندارند و بعید نیست که امسال این موضوع در نظرسنجی‌ها منعکس شود.

به نظر می‌رسد سیاست‌های تشویقی برای جلب علاقمندی زنان پاسخ داده و گپ جنسیتی به پایین‌ترین میزان خود طی این چهار سال رسیده است. طوری که 46.3 درصد از شرکت کنندگان، خانم هستند. در مراسم افتتاحیه هم بخش قابل توجهی را به خانم‌ها اختصاص داده بودند و امروز پدی کاسگراو، بلافاصله پس از کنفرانس مطبوعاتی خود، کنفرانس مطبوعاتی دیگری را با سه شرکت یونیکورن برگزار کرد که دو نفر از آنها، خانم بودند.

رسم سالانه وب سامیت در مورد دعوت از یک یا چند چهره شاخص سینمایی یا ورزشی، امسال هم اجرا شده و از «اریک کانتونا»، فوتبالیست و بازیگر فرانسوی دعوت شده تا در مورد تجارت و ورزش صحبت کند. موضوعات مهم دیگری مانند آینده ارتباط انسان با کامپیوتر، محیط‌های جدید برای کار و زندگی، بازآفرینی برندها در عصر دیجیتال، افزایش دسترسی به اقتصاد جهانی، آینده اروپا بعد از برگزیت و احتمال انتخاب مجدد ترامپ در آمریکا، در سالن اصلی به صورت ترکیبی از سخنرانی و پنل توسط مدیران تراز اول شرکت‌های بزرگ دنیا و استراتژیست‌ها و گزارشگران مشهور بین‌المللی، مورد بررسی قرار گرفتند.

در روز دوم نمایشگاه بیست و دو کنفرانس همزمان در موضوعات بازاریابی، تولید محتوا، جامعه‌های آینده، فناوری خودرو، رباتیک، پول، بانک و سرمایه، موسیقی، برنامه‌نویسی، سلامت، نوآوری سازمانی، یادگیری ماشین، استارت‌آپ‌ها و …. در چهار سالن بزرگ دایمی و یک سالن موقت، در حال برگزاری بود که هر کس بر حسب علاقه خود، بخش‌هایی از هر کدام را تجربه می‌کرد. عده زیادی هم فارغ از کنفرانس‌ها، وقت خود را به بازدید از غرفه‌ها، مذاکره با شرکت‌ها، دیدار دوستان و همکاران و استفاده از امکانات و فضای عمومی رویداد اختصاص می‌دادند.

آیدی حسن اطاعت: Hassanetaat@

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.