راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تست سرعت شبکه نسل پنجم در بریتانیا / به نظر می‌رسد مصرف‌کنندگان فعلا احتیاجی به نسل جدید 5G ندارند

آن‌طور که شنیده‌ایم، نسل جدید اینترنت تلفن همراه یعنی 5G بسیار سریع‌تر خواهد بود و ظرفیت بیشتری نسبت به شبکه‌های نسل چهارم (4G) فعلی فراهم خواهد کرد.

شرکت‌های مخابراتی بزرگ در سرتاسر جهان و در کشورهایی نظیر ایالات متحده، کره جنوبی، استرالیا و بریتانیا، به تدریج در حال تغییر شبکه‌های خود هستند. از روز جمعه هفته گذشته می‌توان چین را نیز به جمع این کشورها اضافه کرد.

بعضی از تلفن‌های همراه که از نسل پنجم پشتیبانی می‌کنند، هم‌اکنون وارد بازار شده‌اند. از این جمله می‌توان به گلکسی اس‌10 سامسونگ (Samsung Galaxy S10 5G) و رنو اوپو (Oppo Reno 5G) اشاره کرد.

نویسنده‌ای از سی‌ان‌بی‌سی این فرصت را به دست آورد تا هر دوی این گوشی‌ها را با دو شبکه مخابراتی مختلف در بریتانیا آزمایش کند تا بفهمد شبکه نسل پنجم تا چه اندازه سریع است.

5G  نسل جدید اینترنت

.

دانلودهای سریع

وقتی که نوبت به دانلود برنامه‌های تلویزیونی، فیلم و بازی‌های موبایلی رسید، قطعا نسل پنجم پیشرفت قابل توجهی را نسبت به نسل چهارم از خود نشان داد.

من توانستم یک فصل کامل از سریال «بریکینگ بد» را در حدود یک دقیقه و نیم با نسل پنجم از نتفلیکس دانلود کنم. اما دانلود آن با نسل چهارم بسیار بیشتر از این (بیش از 20 دقیقه) طول کشید.

5G  نسل جدید اینترنت

هم‌چنین توانستم نسخه موبایل بازی «پابجی» (PUBG) را در عرض حدود 3 دقیقه با یک گوشی نسل پنجم دانلود کنم. در مقابل، نزدیک 17 دقیقه طول کشید تا همان بازی را با استفاده از نسل چهارم نصب کنم.

این کاهش در زمان بسیار قابل توجه است و بسیاری از مردم وقتی می‌خواهند یک سفر طولانی را آغاز کنند یا می‌خواهند با تماشای یک فیلم (یا بازی کردن یک بازی تک‌نفره) زمان خود را در یک پرواز بگذرانند، قدردان این صرفه‌جویی در زمان خواهند بود.

بازی کردن پابجی با نسل پنجم تجربه روان و لذت‌بخشی بود. من توانستم با سرعت نسبتا سریعی وارد یک مسابقه شوم و در حین بازی کردن هم تاخیر خاصی مشاهده نکردم.

.

5G  نسل جدید اینترنت

در عین حال، استریم رسانه (ارسال محتوا بدون نیاز به بارگیری اولیه) نیز بسیار روان و بدون ایراد بود. من چند ویدیو با کیفیت 4‌کی در یوتیوب تماشا کردم و موقع باز کردن آن‌ها یا جابجایی از یک بخش ویدیو به بخش‌های دیگر آن، تاخیر چندانی مشاهده نکردم.

5G  نسل جدید اینترنت

.

سریع اما بی‌ثبات

وقتی در مکان مناسبی باشید، نسل پنجم واقعا سریع است، اما اغلب اوقات باید نزدیک دکل یکی از اپراتورهای شبکه باشید تا از این سرعت بهینه لذت ببرید.

من شبکه‌های «ودافون» و «ای‌ای» را در لندن امتحان کردم و فهمیدم که هر دوی آن‌ها می‌توانند به سرعت‌های دانلود فوق‌العاده سریعی دست یابند، اما با این حال نتایج در همه شرایط یکسان نبودند و به نظر می‌رسید که تا حد زیادی به مکان و زمان آزمایش بستگی دارند.

اواخر بعد از ظهر، شبکه ودافون را روی گوشی گلکسی اس‌10 نسل پنجم سامسونگ امتحان کردم و سعی کردم تا یک تست سرعت را در محله هاتن گاردن (Hatton Garden) انجام دهم. هاتن گاردن محله مشهور جواهرفروشی در لندن است و شرکت ودافون اعلام کرد که مکان ایده‌آلی برای تست کردن است.

من موفق شدم به سرعت دانلود 200 مگابیت بر ثانیه برسم که بسیار بیشتر از سرعتی است که معمولا با یک دستگاه نسل چهارمی به آن می‌رسیدم. ودافون ادعا می‌کند که این شبکه می‌تواند به حداکثر سرعت حدودا یک گیگابیت بر ثانیه برسد، اما من نتوانستم حتی نزدیک به این سرعت هم برسم.

بهترین سرعت ثبت‌شده با این دستگاه‌های نسل پنجمی 500 مگابیت بر ثانیه بود که با گوشی اوپو رنو نسل پنجم و شبکه ای‌ای به دست آمد. این سرعت بیش از 10 برابر بالاتر از میانگین سرعت دانلود 30 مگابیت بر ثانیه امروزی است که در گوشی‌های نسل چهارم قابل دست‌یابی است. شایان ذکر است که این نتیجه از طریق یک اپلیکیشن تست سرعت متفاوت به دست آمده است.

اما در نهایت حس کردم که این فرآیند تست کمی شبیه به بازی قایم‌باشک شده است و باید مسافت‌های طولانی را پیاده طی کنم تا پوشش مناسبی از شبکه نسل پنجم را پیدا کنم. اغلب اوقات من دسترسی به داده‌های نسل پنجم را از دست می‌دادم و آیکون نسل چهارم در گوشه بالای سمت چپ گوشی به جای نسل پنجم ظاهر می‌شد.

به نظر می‌رسد که در حال حاضر این مساله در بسیاری از شبکه‌های نسل جدید وجود دارد، چرا که منتقدان در کشورهای ایالات متحده و کره جنوبی نیز مشکلات مشابهی را گزارش کرده‌اند.

یکی از بهترین سرعت‌هایی که با شبکه نسل پنجم ودافون ثبت شده است، در دفتر مرکزی سی‌ان‌بی‌سی در شهر لندن و در ساعت 6:48 صبح بود. من موفق شدم به سرعت دانلود بیش از 250 مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود بیش از 90 مگابیت بر ثانیه برسم (این سرعت را با سرعت دانلود 60 مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود 40 مگابیت بر ثانیه‌ای که من در همان زمان و با یک دستگاه نسل چهارم به دست آوردم، مقایسه کنید).

در رابطه با سرعت آپلود، هر دو دستگاه نسل پنجم در بعضی مواقع به سرعت‌های چشمگیری دست یافتند. بیشترین سرعت آپلودی که من به آن دست یافتم، 90 مگابیت بر ثانیه بود که بسیار بیشتر از میانگین سرعت 10 مگابیت بر ثانیه‌ای نسل چهارم است. در سایر مواقع، این دستگاه‌ها سرعتی یکسان با توانایی دستگاه‌های نسل چهارم امروزی داشتند و گاهی اوقات نیز اندکی سریع‌تر بودند.

.

روزهای اولیه

با این وجود که نسل پنجم افزایش قابل توجه سرعت خود نسبت به نسل چهارم را اثبات کرده، اما واضح است که رونمایی واقعی از این فناوری هنوز روزهای اولیه خود را سپری می‌کند.

این موضوعی است که حتی اپراتورهای بزرگ نیز به آن اعتراف می‌کنند. در بریتانیا، شرکت‌های مخابراتی قبل از توسعه این فناوری به سایر مناطق، در حال حاضر تمرکز خود را روی شلوغ‌ترین مناطق شهرهای بزرگ معطوف کرده‌اند. اپراتورهای شبکه ایالات متحده نیز مسیر مشابهی را در پیش گرفته‌اند و شرکت‌های وریزون (Verizon) و ای‌تی‌اند‌تی (AT&T) خدمات نسل پنجم خود را به تعدادی از شهرها محدود کرده‌اند.

دلیل آن‌ها برای قانع کردن مردم برای خرید یک تلفن همراه نسل پنجم این است که دسترسی زودهنگام به شبکه بی‌سیم سریعی را فراهم می‌کند که فقط تعداد کمی از مردم در حال حاضر امکان استفاده از آن را دارند. از طرفی، زمانی که افراد بیشتری شروع به خرید طرح‌های نسل پنجم کنند، از نظر تئوری، شبکه‌ها ظرفیت پشتیبانی از تعداد بیشتری از افراد را خواهند داشت.

اما در حال حاضر فقط تعداد انگشت‌شماری از دستگاه‌ها هستند که با قابلیت پشتیبانی واقعی از نسل پنجم در بازار به فروش می‎رسند و سایر دستگاه‌ها شامل مدل‌های چینی مانند هوآوی میت 20 ایکس و شیائومی می میکس هستند. همچنین انتظار نمی‌رود که اپل تا سال آینده مدل جدیدی از آیفون‎های خود را که از نسل پنجم پشتیبانی می‌کنند، معرفی کند.

بنابراین درست است که نسل پنجم یقینا سریع است، اما بیشتر کاربران نیاز چندانی به یک دستگاه نسل پنجم ندارند و در حال حاضر نسل چهارم نیازهای متداول‌تری مانند مرور اینترنت یا ارسال پیام به دوستان را برای آن‌ها برطرف می‌کند. همچنین از آنجایی که پیشروها و پرچمداران جدید فقط به روزرسانی‌های جدیدی نسبت به پیشینیان خود ارائه می‌دهند، بنابراین ثابت شده است که مصرف‌کنندگان هم مانند گذشته مشتاق به ارتقای دستگاه‌های خود نیستند.

منبع: CNBC

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.