راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استفاده بانک‌های کوچک از سرویس پرداخت فدرال رزرو کاری سخت اما ضروری است

هیئت رئیسه بانک مرکزی ایالات متحده یعنی فدرال رزرو اخیرا اعلام کرد که در حال راه‌اندازی یک سرویس پرداخت و تسویه آنی به نام فدناو (FedNow) است. با وجود اینکه پرداخت‌های آنی برای برخی‌ها مفهوم تازه‌ای محسوب نمی‌شوند، اما فدناو، موسسات مالی در هر مقیاسی را قادر خواهد کرد تا پرداخت‌های فوری را برای مشتریان‌شان ممکن کنند.

.

سرویس پرداخت فدناو

فدناو فرصت بسیار خوبی برای موسسات مالی محلی فراهم می‌کند تا بتوانند همان خدمات پرداخت آنی ارائه‌شده توسط بانک‌های بزرگ را برای مشتریان‌شان فراهم کنند و بدین ترتیب رقابت برای همه در این حوزه یکسان می‌شود. در حال حاضر تنها گزینه برای پرداخت‌های آنی، شبکه آرتی‌پی (RTP) است که توسط کلییرینگ هاوس (The Clearing House) یا TCH ارائه می‌شود. موسسات محلی تمایل زیادی به استفاده از این گزینه ندارند و دلیل این بی‌میلی نیز هزینه‌های این سرویس و همینطور به این خاطر است که بزرگترین بانک‌های تجاری دنیا مالکیت تی‌سی‌اچ را برعهده دارند.

با این حال، از آن‌جا که فدناو توسط دولت فدرال حمایت می‌شود، هزینه‌ها و فرصت استفاده از آن برای تمامی موسسات مالی یکسان خواهد بود.

اما وعده پرداخت‌های آنی فراگیر با یک نگرانی بزرگ همراه است: فدناو اعضایش را ملزم خواهد کرد تا تراکنش‌ها را در همان لحظه‌ای که وارد شبکه می‌شوند، تسویه کنند و این امر باعث می‌شود تا کشف خطاها و پیشگیری از کلاهبرداری، دشوارتر شود.

این مساله می‌تواند در موقعیت‌های خاص مانند زمانی که یک تراکنش با مبلغ اشتباه تایید شده است، برای مشتریان بسیار هزینه‌بر باشد. اما در مقابل، پرداخت‌های فوری می‌تواند برای مجرمان بسیار جذاب و خوشایند باشد، چرا که امکان ادعای مالکیت وجوه منتقل‌شده را بلافاصله در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. گذشته از این، این الزام فدناو بدین معنی است که برای نظارت بر تراکنش‌های انجام‌شده در طول شب، روزهای آخر هفته یا در طول تعطیلات، باید سیستم‌هایی در محل وجود داشته باشد.

موسسات محلی باید با شرکای حوزه فناوری پرداخت خود همکاری کنند تا کمی اصطکاک به این فرآیند اضافه و استانداردها و پارامترهایی را تنظیم کنند تا مطمئن شوند که پرداخت‌های مشکوک بررسی خواهند شد. اما حفظ تعادل در انجام این کار بسیار حساس و دشوار است، چرا که اصطکاک بیش از حد، ممکن است باعث لغو و رها کردن تراکنش‌ها توسط مشتریان شود.

فدناو مزایای بیشماری برای موسسات مالی محلی فراهم می‌کند، اما از طرفی، نگرانی‌هایی نیز به همراه دارد که مستلزم ایجاد نظارت مظاعف است. این نکته بسیار حائز اهمیت است که موسسات مالی با همکاری شرکای اصلی و فناوری خود، بهترین برنامه ممکن را به اجرا درآورند.

منبع: Payments Source

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.