راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سککوک نیاز به پول نقد در زنجیره تامین و هزینه‌های زنجیره را کاهش می‌دهد / در اولین دوره جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین مطرح شد

بر اساس صحبت‌های مدیرعامل سککوک، این پلتفرم با همگام‌سازی زنجیره کالا و زنجیره مالی، زنجیره‌ها را بهینه و هزینه‌های تامین مالی بنگاه‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین با این پلتفرم، کاغذبازی‌های زمان‌بر حذف می‌شوند و امکان انجام کلیه تعاملات مالی بنگاه‌های اقتصادی بر بستر دیجیتالی فراهم می‌شود.

اولین دوره جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین، روز 17 مهرماه در دانشکده صنایع دانشگاه امیرکبیر تهران برگزار شد.

سخنرانان در این همایش یک‌روزه از اهمیت‌های لجستیک، استانداردهای لجستیک و زنجیره تامین و شاخص‌های مرتبط با آن و ارزیابی شرکت‌ها و زنجیره‌های تأمین سخن گفتند. آنها در بین سخنانشان اشاره کردند که کشور ایران با توجه به مکان جغرافیایی و ذخایر مواد اولیه‌ای که دارد، ظرفیت بالایی برای نقش‌آفرینی در تکمیل زنجیره‌های تامین منطقه دارد.

همچنین در بخشی از این برنامه، مدیران شرکت‌های توسعه تجارت الکترونیک نگین توسن (سککوک)، سازه گستر سایپا، رهیاب رایان گستر، شرکت پخش البرز، شرکت ریل‌پرداز سیر، شرکت‌ فرآورده‌های نسوز ایران و شرکت بهسازان پخش، به عنوان شرکت‌های مطرح کشور در زمینه زنجیره تامین، به معرفی دستاوردهایشان پرداختند.

.

همگام‌سازی زنجیره کالا و زنجیره مالی

«سککوک یک پلتفرم b2b است که به طور کلی سه خدمت عمده درون آن ارائه می‌شود: «مدیریت زنجیره تامین، تامین مالی زنجیره تامین (SCF) و مدیریت لجستیک.»

فردوس باقری، سککوک را اینگونه به حاضران در اولین دوره جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین معرفی کرد.

مدیرعامل سککوک در ادامه، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط ‌در سطح دنیا را بحث اعتبارسنجی‌شان در زمینه تامین مالی دانست و گفت که این «عدم تقارن اطلاعات در زنجیره‌های فیزیکی و زنجیره‌های مالی» است که اعتبارسنجی را دچار مشکل می‌کند. بر اساس گفته‌های او، سککوک این عدم تقارن اطلاعات، را با همگام‌سازی سیستم‌های مختلف درون زنجیره تامین برطرف کرده و در واقع دستاورد سککوک، همگام کردن زنجیره فیزیکی تامین و زنجیره مالی برای بنگاه‌ها است.

.

سککوک هزینه تامین مالی را کاهش می‌دهد

به گفته باقری هدف نهایی سککوک کاهش هزینه‌های بنگاه‌های اقتصادی از دو طریق کاهش هزینه‌های تامین مالی و کاهش هزینه‌های زنجیره تامین آنهاست و سککوک نیاز به پول نقد در زنجیره‌ها را 25درصد کاهش داده است.

باقری ادامه داد: «در حال حاضر طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، هزینه تامین مالی از طریق بانک برای بنگاه‌ها ۱۸ درصد است که در عمل، هزینه از این مقدار هم بیشتر است. اما سککوک از طریق بهسازی زنجیره، این رقم 18 درصدی را کاهش داده است.»

سککوک در راه ارائه خدماتش از فناوری‌های نوین مانند هویت دیجیتال، امضای دیجیتال و قراردادهای هوشمند نیز استفاده کرده است. باقری در این باره گفت: «پیش‌نیاز فعالیت ما این بود که کسب‌وکارها در فضایی غیرحضوری تعامل و تبادل داشته باشند. این امر با توسعه امضای دیجیتال و قراردادهای هوشمند فراهم شد و بدین ترتیب بنگاه‌ها با استفاده از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات فعل‌وانفعالات و تعاملات خود با دیگر بنگاه‌ها را در حد امکان در بستر مجازی و با حذف کاغذ انجام می‌دهند.»

سککوک در این راه از برات الکترونیکی بانک ملی بهره گرفته است. فردوس باقری ابراز امیدواری کرد که با مساعدت سازمان‌های رگولاتور، حذف جریان کاغذی به صورت کامل محقق شود.

.

مصوبات خوبی در خصوص توسعه زنجیره‌های تامین انجام شده است

مدیرعامل سککوک، در ادامه به سه چالش اصلی در راه توسعه رویکرد جدید در تامین مالی اشاره کرد. مسئله آموزش و فرهنگ‌سازی به مدیران بنگاه‌های اقتصادی کشور اولین چالش است. دومین چالش به گفته فردوس باقری، بحث توسعه احراز هویت دیجیتال و حذف جریان کاغذی به طور کامل است که نیازمند تغییر و به‌روزرسانی قوانین دارد.

باقری، هماهنگ‌سازی شبکه تامین مالی کشور را سومین چالش دانست و البته اشاره کرد مجلس در این زمینه مصوبات خوبی داشته و رئیس جمهور هم خردادماه امسال تحت عنوان قانون حداکثر بهره‌مندی از توان تولید داخلی به دو روش از روش‌های تامین مالی زنجیره تامین یکی از آنها روش فکتورینگ است توجه داشته است.

.

روش‌هایی تامین مالی که سککوک فراهم می‌کند

باقری با اشاره به اینکه در پلتفرم‌های تامین مالی زنجیره، تمام بازیگران یعنی تامین‌کننده مالی، خریدار، فروشنده و شریک لوجستیک در یک پلتفرم در کنار هم قرار دارند و عملیات انجام می‌دهند گفت: «در راه توسعه این پلتفرم‌ها، یکی از مهم‌ترین رویکردها استفاده از ظرفیت معاملات حساب باز یا اوپن اکانت است. برای این موضوع از سال 2013 استانداردی در جهان تدوین شده است. با این رویکرد، بخش بزرگی از تعاملات بنگاه‌ها در قالب زنجیره تامین از طریق معاملات حساب باز با استفاده از بروات انجام می‌شود و استفاده از ال‌سی به کمتر از 20 درصد تراکنش‌های سوئیفت کاهش پیدا می‌کند.»

باقری در ادامه، عاملیات یا فکتورینگ، عاملیت معکوس، لیزینگ، تبدیل به اوراق بهادارسازی، گرنت (کمک مالی)، سهام، پرداخت دیجیتال وام و جمع‌سپاری (کراود فاندینگ) را از جمله روش‌های تامین مالی موسسات خرد و متوسط دانست که امکان انجام آنها با استفاده از پلتفرم سککوک وجود دارد.

.

دولت فقط در یک نقطه از زنجیره تامین، تامین مالی کند

مدیرعامل سککوک، در ادامه به نمایش و معرفی برخی از زنجیره‌ها در صنایع مختلف پرداخت که تاکنون در سککوک شکل گرفته‌اند. به گفته باقری، در پلتفرم سککوک بعضی از زنجیره‌ها تا چهار سطح (از تولیدکننده ماده اولیه تا توزیع‌کننده محصول به مصرف‌کننده نهایی) تکمیل شده‌اند.

ضمن آنکه تشکیل زنجیره در برخی از حوزه‌ها منجر به خلق برند‌های جدید صادراتی نیز شده است. برای مثال در زنجیره تامین برخی از اقلام میوه، سایر اجزای زنجیره مانند کارخانه بسته‌بندی هم در کنار زمین کشاورزی شکل گرفته‌اند و ضمن کاهش هزینه‌ها و بهینه‌سازی زنجیره، به مزیت رقابتی برند شکل‌گرفته تبدیل شده‌اند.

او در جریان معرفی زنجیره‌های شکل‌گرفته، پیشنهاد کرد که شرکت‌های مادر تخصصی به جای ارائه تسهیلات و وام به بنگاه‌های اقتصادی گوناگون، فقط در یک نقطه از زنجیره، تامین مالی کنند اما این تامین مالی را به وسیله برات به گونه‌ای مدیریت کنند که کل بنگاه‌های مرتبط با آن بنگاه درون زنجیره، از آن تامین مالی منتفع شوند. طبق صحبت‌های باقری، این یکی از کارهایی است که سککوک انجام می‌دهد.

ببینید: مزایای پلتفرم‌های تامین مالی زنجیره تامین در گفت‌وگو با مدیرعامل سککوک

باقری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به نمونه‌های مشابه و موفق جهانی اشاره کرد. زیمنس، والمارت، کترپیلار و یونیلیور نام‌های شناخته‌شده‌ای هستند که از پلتفرم‌های مشابه برای کاهش هزینه‌ها و کارآمدی زنجیره تامین خود استفاده می‌کنند.

.

در  پایان این رویداد، سککوک تندیس و گواهینامه اولین دوره جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین را دریافت کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.