راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وقتی با صنعت پرپولی مثل صنعت بانکی مواجه هستیم؛ چه مواردی را باید در تجربه کاربری مد نظر قرار دهیم؟

پنل سیاست‌گذاری کلان در طراحی تجربه کاربری با حضور محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین، پیمان منعم طبری، مدیرعامل ایران‌کیش و نیما نامداری، معاون توسعه و نوآوری شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا برگزار شد. رویکرد این پنل که مدیریت آن برعهده علیرضا نیکوکار، استراتژیست تجربه کاربری بود، به تجربه کاربری در خدمات مالی اختصاص داشت.

تاکید نژادصداقت در این پنل بر این بود که نباید فضای بانکی و پرداخت کشور را ساده تصور کرد؛ چراکه قوانین فوق‌العاده محدودکننده هستند و با وجود قواعد بین‌المللی پیچیده‌تر هم می‌شوند. اما با این وجود باید کاربران را در استفاده از سرویس‌های خودمان خوشحال ببینیم.

نیما نامداری با تاکید بر اینکه وقتی از صنعت مالی صحبت می‌کنیم منظور ما فقط بانک نیست، گفت: «در این میان سایر بازیگرانی که به افراد می‌گویند پول تو را بهتر مدیریت می‌کنیم هم در این دسته‌بندی حضور دارند. بنابراین اینجا ما با مفهوم اعتماد سروکار داریم. بانک‌های بزرگ دنیا اعتبار و اعتماد دارند اما اقتدار ندارند. اعتماد در صنعت مالی نیز دو پارامتر اصلی دارد؛ ثبات مالی و ارتباط با مشتری و این اعتماد معمولاً از ثبات و پیش‌بینی پذیری می‌آید.»

او در ادامه هم ضمن تاکید بر اهمیت سهولت و امنیت در صنعت مالی گفت: «یکی از مسائل تجربه کاربری در صنعت مالی همین است. ما در صنعت مالی خیلی دوست داریم مشتری‌مدار باشیم ولی در ایجاد تعادل بین این دو مهم تعارض داریم و از فعالان تجربه کاربری انتظار می‌رود که این مساله را حل کنند.»

طبری هم در ادامه اهمیت دادن مدیران بالادستی به مفهوم تجربه کاربری را پراهمیت خواند و تصریح کرد: «یکی از مهم‌ترین اصول در تجربه کاربری در یک سازمان این است که مدیران بالادستی را متوجه اهمیت آن کنیم. تجربه کاربری مواردی مانند اعتماد، شفافیت و کارایی را به دنبال دارد و صرفاً مختص صنعت مالی نیست و در این راستا باید تیم طراحی یک تیم مهم باشد و صرفاً نقش سرویس را نداشته باشد.»

همچنین نامداری با اشاره به اینکه تنها مزیت در صنعت مالی تجربه کاربری است، گفت: «مفهوم طراحی سرویس در حوزه تجربه کاربری در ایران مغفول مانده و برای این بخش مهم باید به بک‌آفیس سازمان رفت. در صنعت مالی کانال‌ها متفاوت است و اگر سرویس خاصی در کانال‌های متفاوت بانکی پیاده شود مورد انتظار و استقبال ماست.»

نژادصداقت معتقد بود ایده خوبی در حوزه تجربه کاربری به صنعت بانکی نیامده و همین باعث شده فعالان صنعت دست به کار شوند. صنعت مالی، خوب، پولدار و مورد نیاز مردم است و باید حواس طراحان تجربه کاربری به آن باشد.

طبری نیز در پایان گفت که این نیاز وجود دارد که خوراک‌های خوبی از سمت طراحان تجربه کاربری برسد و برای این کار آنها باید استراتژی دقیق یک سازمان را بشناسند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.