راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آن شناختی که از پول داشتیم در حال نابودی است

مترجم: سپیده ترشگو / باتوجه به اینکه دنیا وارد دورانی از نرخ سودهای بسیار پایین و حتی منفی شده است، می‌توان گفت که پایه و اساس سرمایه‌­گذاری به شکل غیرقابل برگشتی در حال تغییر است.

چه اتفاقی در حال وقوع است: مشتریان آمریکایی متوجه شده‌اند که سودهای حساب‌­های پس‌­انداز و اوراق قرضه و گواهی‌های سپرده‌شان در سال کاهش یافته و در کشورهایی مانند ژاپن و منطقه یورو، بانک‌های مرکزی در واقع نرخ­ سود را منفی تعیین کرده‌­اند و در این صورت برخی از مشتریان برای پس‌­انداز پول مجبور به پرداخت به بانک‌های مرکزی هستند.

بانک مرکزی اتحادیه اروپا در نشستی نرخ سود سپرده‌­ها که از سال 2016 تاکنون 4/0- درصد ثابت بوده را کاهش خواهد داد.

مقامات مالی آلمان، دانمارک و نروژ با ترس اینکه نرخ سود منفی باعث شود تا به زودی مشتریان عادی برای نگهداشتن پولشان باید به بانک­‌ها پرداخت کنند، علیه این طرح صحبت خواهند کرد.

به گفته بلومبرگ، مدیر عامل دویچه بانک، كریستین سویینگ هفته گذشته در كنفرانسی گفت که در درازمدت نرخ‌­های منفی سیستم مالی را از بین خواهد برد.

با اینکه هدف از انجام این کار این بوده که مردم به جای پس‌­انداز کردن، به خرج کردن یا پذیرفتن ریسک‌های مالی تشویق شوند، اما انگار این سیاست‌ها ناکارآمد بوده و داده‌­های جدید نشان می­‌دهد که نرخ سود منفی ممکن است بیشتر از مفید بودن، آسیب‌رسان باشد.

فدرال رزرو در تلاش است طی نشستی در اواخر این ماه برای دومین بار در سال جاری، نرخ سود را کاهش دهد و بانک­‌ها در حال حاضر در حال کاهش نرخ سود حساب­‌های پس‌­انداز هستند و به گفته آلن گرین اسپن، رئیس پیشین بانک فدرال رزرو، بروز این اتفاق قطعی است و فقط زمان دقیق آن هنوز مشخص نشده است.

تصویر کلی: اعمال قانون نرخ سود کم و منفی برای افرادی که به دنبال پس‌­انداز برای زمان بازنشستگیشان هستند، مشکل اساسی ایجاد می­‌کند. پورتفوی سنتی 60 به 40 (60 درصد سهام و 40 درصد اوراق قرضه) که مدیران صندوق‌­های برای ده‌­ها سال برای حساب­‌های بازنشستگی از آن استفاده می­‌کردند، چنانچه اوراق هیچ سودی نداشته باشد یا نرخ سود منفی باشد، در درازمدت کارآمد نخواهد بود.

آلیشیا مونل، مدیر مرکز تحقیقات بازنشستگی دانشکده بوستون می­‌گوید: «جوانان اگر واقعاً امیدوارند که روزی بازنشسته شوند، باید به طرز چشمگیری واریزیشان به حساب‌های بازنشستگی را افزایش دهند.»

بازنشستگان آینده نیز احتمالاً باید بیشتر پول خود را در سهام و دارایی­‌های ریسک‌­پذیر دیگری سرمایه‌­گذاری کنند که احتمالاً منجر به از دست رفتن سرمایه اصلی‌شان می­‌شود، به این معنا که دارایی­‌های بازنشستگی از امنیت کمتری برخوردار خواهند بود.

جفری هوک پروفسور فاینانس در دانشگاه جان هاپکینز اشاره می­‌کند که صندوق­‌های مستمری و بازنشستگی آمریکا در حال حاضر با تریلیون­ها دلار کسری بودجه روبرو هستند و هم ­اکنون ایالت­‌ها در وضعیتی قرار دارند که مجبور هستند یا مالیات را افزایش دهند یا مزایای بازنشستگان آینده را کاهش یا هر دو کار را انجام دهند.

نرخ سود منفی احتمالاً این مشکل را حادتر می‌­کند و دولت­‌های ایالتی را مجبور به اتخاذ برخی تصمیمات سرسختانه‌تری می­‌کند.

اکثر بازنشستگان فکر می­‌کنند همیشه پول خودشان را می‌­گیرند اما ممکن است در 5 تا 10 سال آینده به برخی از آنها پرداختی صورت نگیرد. این تصمیم خوشایند نخواهد بود، اما ممکن است انجام آن روزی ضروری باشد.»

نتیجه‌گیری: عنصر حیاتی در کل سیستم اقتصادی ما که مبتنی بر درآمدزا بودن پس‌­انداز و هزینه‌­بربودن وام است، از حالت توازن خودش خارج شده است.

منبع: Axios

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.