راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

منصوری: گردش مالی شاپرک دو برابر GDP کشور است، اما سؤال این است که آیا به همین میزان هم برای کشور ارزش خلق کرده است؟

کنفرانس فین‌تک ایران 13 شهریورماه در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. در این کنفرانس به این موضوع پرداخته شد که فین‌تک چه سهمی از GDP کشور را می‌تواند به خود اختصاص دهد و چه نقشی در این شاخص می‌تواند داشته باشد.

عبدالحمید منصوری، رئیس هیات‌مدیره TLS به عنوان اولین سخنران رویداد کنفرانس فین‌تک ایران درباره فین‌تک و تأثیر آن در افزایش شاخص GDP صحبت کرد. منصوری با تاکید بر اینکه گردش مالی شاپرک دو برابر GDP کشور است از جایگاه آن در اقتصاد ملی سخن گفت. همچنین او معتقد است سهم فین‌تک در شاخص GDP زمانی افزایش پیدا خواهد کرد که ساختار مالی مناسبی برای آن طراحی شود.

عبدالحمید منصوری، رئیس هیات‌مدیره TLS با اشاره به آی‌بی‌ام (IBM) یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری بزرگ دنیا، گفت: «این شرکت در سال ۲۰۱۱ واژه‌هایی را تحت عنوان smart planet مطرح و برای تمامی آنها لگو نیز طراحی کرد. در واقع اینکار تدوین نقشه برای هوشمندسازی است.»

او در ادامه از هوش تجاری، رایانش تجاری، رایانش ابری، رایانش ارادی و رایانش حکمت‌دار به عنوان واژه‌هایی یاد کرد امروزه در دنیای فین‌تک با آنها گریبان گیر هستیم.

.

رقم GNP ایران 334 میلیارد دلار است

منصوری در ادامه با اشاره به مفهوم تولید ناخالص ملی (GNP) گفت: «طبق آمار صندوق بین‌المللی پول در سال 2019، رقم GNP ایران 334 میلیارد دلار است. با این رقم در جهان در رتبه چهلم قرار گرفتیم و درصد تولید ناخالص جهانی ما زیر یک است.»

.

گردش مالی شاپرک دو برابر GDP

جایگاه شاپرک در اقتصاد ملی موضوع دیگری بود که منصوری به آن پرداخت. او گفت: «گردش مالی شاپرک دو برابر GDP کشور شده است، اما سؤال این است که آیا به همین میزان هم برای کشور ارزش خلق کرده است؟»

فین‌تک دیگر تنها مربوط به مسائل مالی نیست بلکه تمامی صنایع را در برگرفته است. او با بیان این نکته گفت: «تا به امروز شش هزار و هشتصد رمزارز به وجود آمده اما تنها تعداد ارزهای رمزنگاری شده فعال دوهزار و دویست  است. این یکی از خطراتی است که عده‌ای را نگران می‌کند. باید در مسیری قدم بگذاریم که قوی‌تر است. در هر صورت هر پدیده‌ای خواهان و دشمن دارد.»

منصوری به اتاق بازرگانی استان تهران اشاره کرد و افزود: «این اتاق سهم فعالیت‌ها در GDP مشخص کرده است. خدمات 52 درصد سهم GDP را به خودش اختصاص داده است.»

.

ساختار مناسب مالی

رئیس هیات‌مدیره TLS،: «سهم فین‌تک در شاخص GDP وقتی بیشتر می‌شود که ساختار مناسب مالی در این شاخص طراحی شود. میان ترازنامه بانک‌ها در بازار سرمایه هنوز شاخص‌های مشترکی وجود ندارد.»

منصوری شناخت مشتری را نقطه شروع تراکنش دانست و تاکید کرد فناوری به قدری اهمیت پیدا کرده که یک تراکنش مسیر را تغییر می‌دهد بنابراین فرآیندهای همچون شناخت تراکنش معتبر و ماهیت کسب‌وکار باید مورد توجه قرار بگیرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.