راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رفع شکاف تامین مالی بنگاه‌ها / مختاریان: لندتک‌ و کراودفاندینگ ابزارهایی هستند که می‌توانند در تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط کمک کنند

حمیدرضا مختاریان مدیرعامل شرکت داده ورزی سداد در کنفرانس فین‌تک ایران، سخنرانی خود را با عنوان کسب‌وکارهای مالی ایران چگونه می‌توانند به توسعه اقتصاد ایران کمک کنند، ارائه داد و گفت که فین‌تک‌ها، راهکار جایگزین برای حمایت مالی مناسب کسب‌وکارهای کوچک و متوسط هستند.

به گفته مختاریان، زمانی که درباره فین‌تک صحبت می‌کنیم باید از نظام مالی شروع کنیم که ساختار نظام مالی چه چیزی هست و چه اهداف و چالش‌هایی دارد. با توجه به صحبت‌های او می‌توان گفت که فین‌تک از زمانی که تلگراف اختراع شد و برای عملیات بانکی مورداستفاده قرار گرفت، به وجود آمد و یکی از دلایلی که فین‌تک در ۱۰ سال اخیر بسیار پیشرفت کرده نیز در مقابله قرار گرفتن آن با صنعت بانکی است. قبلا تصور این بود که صنعت بانکی، مالی، بورس و بیمه‌ای وجود دارد و فناوری قرار است به آن کمک کند ولی در حال حاضر گفته می‌شود که می‌توان واسطه‌ها را با کمک فناوری حذف کرد و تامین مالی و تخصیص بهینه منابع را بدون واسطه انجام داد.

 

سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات و تجارت الکترونیکی در GDP

مدیرعامل شرکت داده‌ورزی سداد درباره سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات در GDP صحبت کرد و گفت: «در سال ۱۳۹۵ بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور ایران حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان بوده که حدود ۲.۶ درصد تولید ناخالص داخلی کشور است. در پایان برنامه ششم توسعه کشور مقرر شده که این میزان به بیش از ۵ درصد و حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.»

با توجه به صحبت‌های مختاریان، سهم تجارت الکترونیکی در GDP طبق آمارهای سال ۱۳۹۴، در ایران ۱۴ میلیون خریدار آنلاین و ۱۷ هزار فروشگاه اینترنتی وجود دارد که نتیجه آن مبادله ۴.۲ درصد GDP و ۱۱ درصد خرده‌فروشی به‌صورت الکترونیکی است.

به گفته مختاریان، تاثیر تجارت الکترونیکی بر اشتغال، منفی اما ازنظر آماری غیرمعنادار است و با توجه به اثر مثبت تجارت الکترونیکی بر تولید سرانه و بی تاثیری آن بر نرخ بیکاری چنین برداشت می‌شود که تجارت الکترونیکی بهبود بهره‌وری نیروی کار را در پی داشته است.

.

تامین مالی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط

مختاریان درباره رفع شکاف تامین مالی و کاهش هزینه مالی بنگاه‌ها نیز صحبت کرد و توضیح داد: «با اینکه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی و حدود دو سوم از اشتغال را در اختیار دارند، اما هنوز با مشکل تامین مالی مناسب مواجه هستند. درواقع در ایران تامین مالی خرد سخت است.»
به گفته او، شرکت‌های بزرگ و کلان مشکلی در تامین مالی ندارند و این نقطه‌ای است که برای کشور مشکل ایجاد می‌کند و یکی از موضوعاتی که می‌تواند تاثیری در اقتصاد کشور داشته باشد، تامین مالی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط است چراکه این کسب‌وکارها ۵۰ درصد GDP را در دنیا تشکیل می‌دهند و 2/3 اشتغال ایجاد می‌کنند.

مدیرعامل شرکت داده‌ورزی سداد به لندتک‌ها و کراودفاندینگ به‌عنوان ابزارهایی اشاره کرد که می‌توانند در تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط کمک کنند. درواقع فین‌تک‌ها، راهکار جایگزین برای حمایت مالی مناسب کسب‌وکارهای کوچک و متوسط هستند.

او سپس به سککوک نیز اشاره کرد و گفت: «یکی از سامانه‌هایی که بانک ملی آن را راه‌اندازی کرده است، سامانه سککوک است که وظیفه آن تامین مالی زنجیره تامین است. همچنین ملی بازار نیز نوعی کارت اعتباری است که در حوزه‌های خاصی می‌توان به‌وسیله آن خرید انجام داد و به‌صورت مشخص هدفش این است که بخش تقاضای اقتصاد را تحریک کند.»

با توجه به صحبت‌های مختاریان، هرچقدر ساختار نظام مالی و تامین مالی رشد کند، GDP نیز رشد خواهد کرد. با این حال مطالعات نشان می‌دهد که این موضوع تا یک حدی به رشد GDP کمک می‌کند و از جایی به بعد خودش وارد رقابت با بخش اصلی اقتصاد می‌شود و حتی ممکن است به آن صدمه نیز بزند.

مختاریان همچنین با اشاره به بخشی از مقاله سجاد ابراهیمی گفت که بر اساس نتایج حاصل از برآورد برای کل کشورها ساختار مالی به‌طورکلی بر رشد اقتصادی اثر معنی‌داری ندارد. اما با برآورد جداگانه برای کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه، نتایج نشان می‌دهد که ساختار مالی بر رشد کشورهای توسعه‌یافته اثر معنی‌داری ندارد و فقط بر رشد اقتصادی کشورهای درحال‌توسعه و نوظهور اثر معنی‌داری می‌گذارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.