راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی چین قصد دارد کنترل دقیق‌تری بر فناوری‌های مالی کشور داشته باشد

بانک مرکزی چین (PBoC)، به دنبال تکنولوژی‌های جدید جهت نظارت دقیق‌تر بر بازارهای وام‌دهی دیجیتال، بلاکچین و فین‌تک این کشور است.

به گزارش فایننشیال‌تایمز، یکی از مشاورانی که با شرکت‌های بزرگ فین‌تک کار می‌کند، می‌گوید:

«قانون‌گذاران از تکنولوژی‌های جدید استفاده می‌کنند تا بر فین‌تک‌ها نظارت داشته باشند. صنعت مالی ساپ‌تک (خلاصه‌شده تکنولوژی نظارتی) یکی دیگر از حوزه‌هایی است که چین به‌عنوان پیشرو در جهان، آن را بررسی کرده است.»

بانک مرکزی چین یکی از اولین موسسات رگولاتوری مرکزی است که عرضه کوین‌های اولیه را ممنوع کرده است. همچنین ممنوعیت سختی بر بیت‌کوین قرار داده و در تلاش است که شرکت‌های ماینینگ بیت‌کوین در کشور را از بین ببرد.

علاوه بر آن، این بانک مخالف شکل‌های دیگر سرمایه‌گذاری دیجیتال، ازجمله صنعت وام‌دهی همتا به همتا نیز بوده است.

با این‌حال، ناظران به این نکته نیز اشاره‌ کرده‌اند که بانک مرکزی چین، برای رشد فناوری مالی خود به‌شدت تلاش می‌کند. درواقع، این بانک در ماه گذشته اعلام کرد که توسعه کریپتوکارنسی خود را افزایش می‌دهد. همچنین در کنفرانسی که بانک مرکزی درباره اولویت‌های خود در نیمه دوم سال 2019 صحبت کرد، فاش کرد که کریپتوکارنسی‌ها تحت نظارت دقیق‌تری قرار می‌گیرند. این به این معناست که بانک مرکزی چین هرچه سریع‌تر باید تحقیق و توسعه ارز دیجیتال خود را آغاز کند.

ببینید: نام هشت موسسه‌ای که اولین دور از ارز دیجیتال بانک مرکزی چین را دریافت خواهند کرد، اعلام شد

علاوه بر آن، این بانک گفت که باید در اصلاح ریسک مالی و پروپاگاندا سیاست خود قوی‌تر عمل کند و فورا به نگرانی‌های اجتماعی پاسخ دهد.

اخیرا این بانک برنامه توسعه سه‌ساله فین‌تک را منتشر کرده که به شفاف‌سازی این موضوع کمک می‌کند. به گفته کارشناسان هدف بانک مرکزی چین، افزایش «قابلیت کنترل» بر فین‌تک این کشور است که از ایجاد ریسک جلوگیری می‌کند.

سید موشر احمد، مدیرکل انجمن فین‌تک هنگ‌کنگ می‌گوید که بخش مهم از کاری که آنها سعی دارند انجام دهند، اطمینان یافتن از این موضوع است که از طریق ساپ‌تک، در بازارهای مالی به طور عادلانه برخورد می‌شود.

همچنین در مورد آینده کریپتو این کشور، ژنگفی رن، بنیان‌گذار و مدیرعامل هواوی خاطرنشان کرد که چین در راه‌اندازی ارزهای دیجیتال، قدرت بیشتری نسبت به فیس‌بوک دارد و اگر وارد فضای کریپتو شود، تاثیر بزرگی خواهد داشت.

منبع: PYMNTS

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.