راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حلقه‌ مفقوده کارآفرینی در ایران / گزارشی از آنچه در پنجمین اجلاس توسعه‌دهندگان وب فارسی گذشت

پنجمین اجلاس توسعه‌دهندگان وب فارسی با هدف نزدیک‌تر کردن دیدگاه بخش دولتی و خصوصی به حوزه فناوری اطلاعات و برقراری ارتباط بهتر بین این دو بخش با محوریت کارآفرینی، تجارت الکترونیکی، صادرات خدمات و امنیت سایبری هفتم شهریورماه برگزار شد.

.

پلی میان فعالان بخش خصوصی و دولتی

افتتاحیه این رویداد با سخنرانی حمیدرضا همتی، ریس اجلاس وب فارسی  برگزار شد. او با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری وب‌فارسی گفت: «کسب‌وکارهای اینترنتی در حال گسترش هستند و تصور اینکه روزی بتوانیم بدون آنها کاری پیش ببریم سخت است.»

وب فارسی تلاش می‌کند تا پلی باشد بین فعالان بخش خصوصی و دولتی، او با بیان این مطلب گفت: «در حال حاضر مساله اصلی نبود ارتباط تنگاتنگ و دوستانه بین این دو بخش است. ارتباط به معنی حضور در شبکه‌های اجتماعی و ارتباط رسانه‌ای نیست. باید بتوانیم با استفاده از گردهمایی و نشست‌های مشترک دغدغه کسب‌وکارها را برای حضور در بازار برطرف کنیم.»

جایزه وب فارسی در چهار سطح مختلف به ارزیابی وب‌سایت، پرتال‌های اینترنتی، شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌پردازد. همتی در توضیح این چهار سطح ارزیابی گفت: «سطح اول توسعه زبان فارسی است که به بررسی پورتال‌ها از منظر تولید محتوا و زبان فارسی می‌پردازد، سطح دوم نیز تعامل و پویایی است که زیبایی و کارآمدی پرتال‌ها را بررسی می‌کند.»

او با تاکید بر اهمیت سطح سوم ادامه داد: «این سطح به تحلیل و بررسی پورتال از منظر امنیت سایبری می‌پردازد. متاسفانه مدیران به امنیت کمترین توجه را دارند. فرآیند ارزیابی وب‌فارسی به مجموعه‌ای تندیس نمی‌فروشد بلکه فرآیند ارزیابی است که بازخوردها را مانند سامانه‌ای پشتیبانی انعکاس می‌دهد.»

.

دایرکتوری وب فارسی تدوین می‌شود

وب فارسی از سال گذشته اقدام به تدوین دایرکتوری وب فارسی به عنوان بانک اطلاعات و راهنمای مشاغل در حوزه‌های فناوری اطلاعات، فضای مجازی و استارت‌آپ‌ها کرده است. همتی با بیان این مطلب گفت: «متاسفانه در حال حاضر اطلاعاتی از تمامی فعلان حوزه‌های فناوری نداریم و گوگل تبدیل به بانک اطلاعاتی شده که مشخص نمی‌کند کسب‌وکار مجوز دار یا خیر. این دایرکتوری در دو نسخه چاپی و آنلاین قابل دسترس است.»

همچنین همتی اعلام کرد که نشریه و پایگاه وب فارسی به زودی آغاز به کار می‌کند و به صورت اختصاصی به حوزه فناوری اطلاعات و مجازی خواهد پرداخت.

.

فرهنگ استفاده از تکنولوژی

در ادامه این اجلاس حمیدرضا احمدیان، مدیرکل نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعت با عنوان «اقتصاد داده محور» به سخنرانی پرداخت.

احمدیان از دولت، مردم و کسب‌وکارها به عنوان بازیگران اصلی فضای دیجیتال یاد کرد و گفت: «دنیای امروز با سرعت زیادی به سمت هوشمندسازی در حال حرکت است. اگر ما نیز قصد داشته باشیم به سمت آن گام برداریم باید برنامه‌ریزی و آمادگی داشته باشیم.»

او با اشاره به مولفه‌های لازم برای پیاده‌سازی اقتصاد دیجیتال، گفت: «زمانی که از اقتصاد دیجیتال صحبت می‌کنیم اولین مساله‌ای که به آن توجه می‌شود فراهم کردن زیرساخت‌های تکنولوژی است. در حالی که مردم آموزش و فرهنگ استفاده از تکنولوژی ندارند.»

.

۶۰ درصد از جرائم اینترنتی مربوط به بانک‌هاست

تورج کاظمی، ریس پلیس فتای تهران نیز به عنوان سخنران در این رویداد حضور داشت. او با اشاره به اینکه در شرایط کنونی کسب‌وکارها بدون توجه به مسائل امنیتی به دنبال این هستند تا در بستر اینترنت شروع به کار کنند. گفت: «سرقت اطلاعات از سرور کسب‌وکارهای که به مسائل امنیتی خود توجه نمی‌کنند از سوی پلیس توجیه‌پذیر نیست. نباید به دلیل عدم توجه به این مسائل عواقب کلاهبردای را به دانش کم کاربران فضای مجازی نسبت داد.»

بانک‌ها یکی از اهداف اصلی برای سوءاستفاده مالی مجرمین هستند. او با بیان این نکته گفت: «حدود ۶۰ درصد از جرائم اینترنتی مربوط به بانک‌هاست. بنابراین ضروری است قبل از ارائه خدمت بانکی در بستر اینترنت آموزش‌های لازم به کاربران داده شود. رمز یک‌بارمصرف یکی از طرح‌هایی است که باید اجرایی شود زیرا بانک‌ها دانش کافی را در اختیار مشتریانشان قرار نمی‌دهند.»

تورج کاظمی، ریس پلیس فتای تهران
تورج کاظمی، ریس پلیس فتای تهران

او در ادامه با اشاره به استارت‌آپ‌ها اشتغال‌زایی و انتقال خدمات را از مزیت‌های آنها برشمرد و گفت: «پلیس تلاش می‌کند فناوری و فضای مجازی گسترش پیدا کند. وظیفه مدیران مسئول است که فایده و بهره‌برداری بسترهای ایجاد شده را بیشتر از آسیب آنها کنند. متاسفانه در حال حاضر مشکلات ایجاد شده توسط استارت‌آپ‌ها بیشتر از خدماتی است که ارائه می‌کنند.»

.

 عدم توجه به زیرساخت‌های امنیتی

به گفته او پلیس با توجه به اشراف کامل به ضعف‌های مدیریتی و مسائلی که کاربران فضای مجازی را تهدید می‌کند می‌تواند مشاور خوبی برای کمک به رفع مشکلات و ایجاد امنیت باشد.

کاظمی با اشاره به اینکه جرائم اینترنتی در دهه اخیر دو هزار برابر در تهران رشد داشته، اساسی‌ترین دلیل این موضوع را امنیت دانست و افزود: «متاسفانه بسترهای استفاده از فضای مجازی بدون توجه به نکات امنیتی رشد می‌کند. خوشبختانه در حال حاضر آموزش همگانی را از مدارس ابتدایی شروع کردیم و در تلاشیم آن را به سطح جامعه گسترش دهیم. امیدواریم توانمندی فضای مجازی بیشتر شود و شهروندان در این فضا با آسودگی بیشتر به فعالیت بپردازند.»

.

استراتژی دولت نشستن و نگاه کردن نیست

سروش قاضی نوری، معاون سیاستگذاری سازمان فناوری اطلاعات ایران سخنران بعدی این اجلاس بود. او با تاکید بر اینکه اگر سوار موج فناوری اطلاعات نشویم به زودی غرق خواهیم شد. گفت: «اگر به این موج توجه نکنیم فاصله‌ای که بین ما و سایر کشورها ایجاد خواهد شد قابل جبران نخواهد بود. بخش خصوصی به خوبی جریان فناوری را درک کرده اما وظیفه دولت در این میان چیست.»

او ادامه داد: «عده‌ای می‌گویند دولت به کسب‌وکارها کاری نداشته باشد کافی است اما هنگامی که به مشکل می‌خورند به سراغ دولت می‌آیند.»

استراتژی دولت دیگر نشستن و نگاه کردن نیست، او با بیان این مطلب گفت: «دولت قصد دخالت کردن ندارد بلکه استراتژی ما در عصر جدید شبکه‌سازی است. در تلاشیم برای ایجاد هر سیاست و قانون از اعضای این شبکه کمک بگیریم.»

سروش قاضی نوری، معاون سیاستگذاری سازمان فناوری اطلاعات ایران
سروش قاضی نوری، معاون سیاستگذاری سازمان فناوری اطلاعات ایران

دسترسی استارت‌آپ‌ها به داده‌های عمومی یکی از مأموریت‌هایی دولت برای حمایت از آنهاست. او با بیان این مطلب، افزود: «اگر داده‌ها با رعایت حریم خصوصی در اختیار کسب‌وکارها قرار بگیرد به خوبی می‌توان از آنها استفاده کرد. احراز هویت یکی از مسائل اصلی استارت‌آپ‌هاست. با قرار دادن داده و ارائه سرویس‌ها سعی کردیم این مشکل را حل کنیم.»

قاضی نوری در پایان به رسمیت شناختن فضای کار اشتراکی و فراهم آوردن مشوق‌های مالیاتی و بیمه را دیگر حمایت‌های دولت از استارت‌آپ‌ها دانست و افزود: «نقش دولت در عصر جدید زمانی به درستی اجرا خواهد شد که در مشارکت با عامه مردم و بخش خصوصی ایفا شود.»

.

«پنل حلقه‌های مفقوده کارآفرینی»

در ادامه این اجلاس «پنل حلقه‌های مفقوده کارآفرینی» با حضور رضا قربانی، ریس هیات مدیره موسسه تراکنش، میثم دادخواه مدیرعامل موبایل آباد، صفا شریف عسگری، ریس کمیسیون آموزش سازمان ملی کارآفرینی و عادل طالبی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی برگزار شد.

میثم دادخواه مدیرعامل موبایل آباد در ابتدای این پنل با اشاره به اینکه پدیده‌های جدید خلق شده در هر برهه زمانی، به قسمتی از منابع آسیب زده، گفت: «اگر دولت از کارآفرینی صحبت می‌کند به دلیل برداشتن بار اشتغال از دوش خودش است. در کشوری مانند ایران از هر صد نفر تنها یک نفر در مسیر حرکت به سمت کارآفرینی موفق می‌شود، در حالی که اگر افراد به سمت سایر مشاغل حرکت کنند از هر سه نفر، یک نفر تا ماه دیگر برنده است و در آن مسیر می‌تواند پیشرفت و به کارآفرینی فکر کند.»

.دادخواه ادامه داد: «در جهان، شغل‌آفرینی و کارآفرینی را از یکدیگر جدا می‌دانند. کارآفرینی در کشور ما اشتباه ترجمه شده؛ باید این را بگویم که کارآفرینی ممکن است منجر به از بین رفتن تعدادی از مشاغل شود.»

.

 تناسب میان مهارت‌ و ایده‌

در ادامه صفا شریف عسگری، رئیس کمیسیون آموزش سازمان ملی کارآفرینی ایران استارت‌آپ‌ها را یکی از ارکان اکوسیستم کارآفرینی دانست و گفت: «در این اکوسیستم کارگاه‌ها و استارت‌آپ‌ویکندهای زیادی برگزار می‌شود اما به بررسی تناسب ایده و شخصیت افراد اهمیت داده نمی‌شود. باید به این سؤال پاسخ داد که کسی قابلیت کارآفرین شدن را دارد یا خیر؟»

به عقیده او مساله‌ای که باید به آن توجه شود تناسب میان مهارت‌ها و ایده‌هاست و این امر باید به اکوسیستم کارآفرینی آموزش داده شود؛ زیرا با آموزش، تعداد زیادی از افراد، روش انجام کار خود را تغییر خواهند داد.

.

حلقه کارآفرینی ایجاد نخواهد شد

در ادامه رضا قربانی، ریس هیات مدیره موسسه تراکنش سرمایه، بهره‌وری و نوآوری را به عنوان سه روش خلق ثروت معرفی کرد و گفت: «سرمایه در ایران، ملک و سکه است. در ایران ما اگر سرمایه‌ای داشته باشیم سریعاً آن را تبدیل به ملک و سکه می‌کنیم به همین خاطر در قدم اول می‌مانیم و به بهره‌وری و نوآوری نمی‌رسیم.»

قربانی عقیده دارد مساله شغل و کمبود آن به تازگی به وجود نیامده است. در گذشته نیز رضاخان دیوان‌سالاری را شکل داد تا فضایی را ایجاد کند که افراد به دنبال کسب علم بروند و بتوانند از مدرک خود درآمد کسب کنند اما این اتفاق رخ نداد.

در فضایی که پیشنهاد می‌شود برای سرمایه‌گذاری ملک بخریم حلقه کارآفرینی ایجاد نخواهد شد. او با بیان این مطلب گفت:‌ «در حال حاضر باید این سؤال را بپرسیم که چه تعداد از افراد حاضر هستند در بورس سرمایه‌گذاری کنند؟ تا زمانی که چنین تفکری درباره سرمایه‌گذاری داریم شرایط همین خواهد بود.»

عادل طالبی، کارشناس کسب‌وکارهای الکترونیک با بیان اینکه با وجود مشکلاتی زیادی که در زمینه بیمه و مالیات وجود دارد عده‌ای از کسب‌وکارها به جلو پیش می‌روند، گفت: «در ایران تعطیل کردن کسب‌وکارها عادی است. در کشوری مانند آمریکا به اندازه با کارآفرینی توجه می‌شود که فقط کافی است فردی دوراندیش باشد. ما هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌ایم که بخواهیم به نوآوری برسیم. بعید می‌دانم مشکل کارآفرینی حل شود.»

طالبی در ادامه از قربانی پرسید که به آینده کارآفرینی در ایران امیدوار است. قربانی در پاسخ گفت:‌ «به نقطه‌ای رسیدیم که چاره‌ای نداریم و حلقه کارآفرینی خود به خود شکل خواهد گرفت.»

.

کارآفرینی رویایی مشترک

حمید فرهمند، تحلیلگر ارتباطات و رفتار سازمانی مساله اصلی در اکوسیستم کارآفرینی را نبود راه‌حل برای حل مشکلات دانست و بیان کرد: «این عقیده در جامعه رواج پیدا کرده که باید تنها توسعه‌دهنده خوب داشته باشیم. بخش رفتاری از فرهنگ جامعه می‌آید اما متأسفانه صداوسیما و سایر نهادهای تأثیرگذار به این موضوع توجه نمی‌کنند و این باعث شده که همه فکر کنند با مشاغلی مانند کارمندی موفق نخواهند شد و باید کارآفرین شوند.»

به عقیده فرهمند سیستم نیروهای انسانی هر کشوری ورودی و خروجی دارد. در ایران نظم این سیستم برای رسیدن به خروجی موقت مختل شده و در نتیجه تعداد زیادی از نیروهای خوب به خارج از کشور مهاجرت کردند. همچنین به گفته او روانشناسان یکی از مخلان این سیستم هستند که باعث می‌شوند افراد به خود بگویند باید حتماً کارآفرین شوم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.